خبر و دیدگاه

كرزي از همه اهرم ها عليه غرب استفاده مي كند

karzaibandwhite

انتظار مي رفت كه با لحن آشتي جويانه مقام هاي امريكايي و ارسال نامه باراك اوباما عنواني حامد كرزي، روابط ميان كابل ـ واشنگتن بهبود يابد.

اما به نظر مي رسد كه پيام هاي آشتي جويانه يك طرفه بوده و حكومت افغانستان هنوز هم با استفاده از ابزارها و اهرم هاي فشار، به شدت به انتقادها ادامه مي دهد. اتهام والي هلمند عليه كارمندان شفاخانه ايمرجنسي مربوط به كشور ايتاليا و موضع گيري اخير شوراي علماي افغانستان عليه متحدين غربي، همگي حكايت از ادامه اقدام هاي ضد غربي رييس جمهور مي باشد. به نظر مي رسد كه رييس جمهور در مقابله با متحدين غربي از شگردهاي مختلفي استفاده مي كند. وي و ديگر مقام هاي حكومتي اكنون از يك سو غربي ها را متهم به تقلب در انتخابات، مداخله در امور داخلي و همكاري با گروه هاي تروريستي مي كنند و از سوي ديگر با حمايت شوراي علماي افغانستان به زورآزمايي بزرگي عليه متحدين خود اقدام مي كنند.

اين موضع گيري ها نشان مي دهد كه آقاي كرزي به رغم اقدام هاي آشتي جويانه از سوي ايالات متحده امريكا هنوز هم در تلاش است كه اذهان عمومي را با استفاده از ابزارها و امكانات موجود عليه غربي ها تحريك نمايد. اكنون نگراني اساسي اين است كه اين انتقادها هر روز ابعاد گسترده به خود گيرد.
به نظر مي رسد كه رييس جمهور كرزي با استفاده از ابزارهاي با نفوذ، فشارهاي بيشتري را عليه غربي ها وارد مي نمايد. كرزي مي خواهد كه به متحدين غربي خود نشان دهد كه اگر روزي غربي ها دست به اقدام هاي خلاف ميل وي زنند، او نيز از ابزارها و اهرم هاي موجود عليه آنان استفاده خواهد كرد.

نگراني اساسي اين است كه دامنه اين تنش ها تا درون جرگه مشورتي صلح نيز كشيده شود. به نظر مي رسد كه حامد كرزي در تلاش است تا يك بار ديگر به شرح ناگفته هاي 9 سال زمامداري و حضور نيروهاي بين  المللي در جرگه مشورتي صلح بپردازد. آقاي كرزي احتمالا كوشش خواهد كرد تا نسبت به موضع گيري هاي اخير خود از جرگه مشورتي صلح، تاييد و حمايت به دست آورد.

آقاي كرزي در صورت دست يابي به اين مهم، مي تواند با پشتوانه قوي تر موضع بگيرد.

اكنون بايد ديد كه آيا ايالات متحده امريكا در پاسخ به موضع گيري هاي اخير به برخوردي با لحن آشتي جويانه ادامه خواهد يافت يا آن كه كاسه صبر اوباما نيز سر رفته و دست به اقدام هاي غيرمنتظره اي خواهد زد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا