اخبار و گزارشات

حزب اسلامی به صلح می اندیشد یا به صندوق اعانه؟

gulbudinhekmatyar_gun

براي نخستين بار يك  هيات پنج نفره از سوي حزب اسلامي به رهبري گلبدين حكمتيار وارد كابل شده است. مقام هاي حكومت افغانستان و حزب اسلامي حضور اين هيات را تاييد كرده اند. گفته مي شود كه در تركيب اين هيات افرادي چون، قطب الدين هلال، قريب الرحمن سعيد و داوود حبيبي شامل مي باشند. رويكرد حزب اسلامي به مصالحه و گفتگو يك چرخش بزرگ سياسي براي اين حزب به شمار مي رود. به نظر مي رسد كه چند عامل مهم در اين رويكرد نقش داشته اند. نخست اين كه تلاش هاي بخش عظيمي از حزب اسلامي كه اكنون در ساختار دولت افغانستان شامل مي باشند، زمينه را براي اين گفتگو فراهم كرده است. گذشته از اين، اين سفر در آستانه برگزاري جرگه صلح در ماه ثور آينده صورت مي گيرد. حكومت افغانستان در تلاش است تا در جرگه صلح آينده دست آوردهايي را به همراه داشته باشد. حضور حزب اسلامي و تصاحب كرسي هاي خالي مخالفان از سوي اين حزب، مي تواند بخشي از اين دست آوردها باشد. براي حزب اسلامي نيز فضاي موجود يك فرصت مناسب و طلايي مي باشد.

اين حزب درك كرده است كه نسبت به حضور حزب  اسلامي حساسيت هاي كمتري وجود دارد. گذشته از اين، اين حضور چند دست آورد براي اين حزب مي تواند به همراه داشته باشد. نخست اين كه تمام پول هايي كه در كنفرانس لندن براي كمك به مصالحه به تصويب رسيد، به حساب اين حزب واريز خواهد شد. حزب اسلامي با توافق با حكومت افغانستان در ساختار حكومت نقش پررنگ پيدا خواهد كرد، و در انتخابات پارلماني آينده مانور بيشتري براي تصاحب كرسي هاي پارلمان راه اندازي خواهد كرد. حزب اسلامي اكنون با گذشت 9 سال دريافته است كه از طريق نظامي پيروزي براي آنان دشوار خواهد بود، زيرا 30 سال تمام اين حزب در جنگ به سر برده و از آدرس اين حزب جز جنگ چيز ديگري در ذهن تداعي نمي شود. اكنون اين حزب مي خواهد تغيير چهره دهد. حزب اسلامي به خوبي درك كرده است كه در جنوب خلاهاي بزرگي وجود دارد. در اين مناطق مردم هم از حكومت و هم از طالبان دل خوش ندارند. بنابراين حزب اسلامي در تلاش است تا با استفاده از اين خلاها بهره برداري مناسب سياسي نمايد.

هر چند در گذشته لحن غربي ها و حزب اسلامي نسبت به يكديگر خشن و غير قابل تحمل بود اما امروز اين لحن ها هم ملايم شده است. چنانچه حزب اسلامي در طرح 15 ماده اي تاكيد زياد بر خروج نيروهاي خارجي از افغانستان ندارد و در مقابل نمايندگان اين حزب از امريكا و اروپا به افغانستان براي مذاكره مي آيند. گذشته از آن، واكنش هاي برخي سفارت خانه هاي غربي نيز نسبت به اين حضور ملايم بوده و برخي هم از روند مذاكره حمايت كردند.

به هر حال رويكرد حزب اسلامي به مصالحه يك گام مهم به شمار مي رود. زيرا اين حركت سبب مي شود تا حزب اسلامي راه خود را از طالبان و القاعده جدا كرده و زمينه براي حضور برخي حلقه هاي طالبان نيز فراهم گردد. به هر حال حزب اسلامي هر چند اكنون دچار چند دسته گي است اما از لحاظ فكري اين حزب با تمام اعضاي خود يك پيوند عميق دارد. با توجه به حضور با مخالفت هاي حزب اسلامي در گذشته، اكنون حضور آرام و خزنده اين حزب احتمالا براي برخي جريان هاي سياسي رقيب خطرناك و نگران كننده مي باشد. با اين همه خوب است كه احزاب سياسي با سياست گفتگو و رقابت دموكراتيك جايگاه و حضور سياسي خود را در كشور به نمايش گذارند. گذشته از آن در تمام جريان هاي مصالحه و گفتگوها ارزش هاي قانون اساسي بايد به عنوان اساسي ترين مساله و غير قابل معامله فراموش نشود. در اين صورت مي توان گفت كه اين رويكرد نگراني هايي را به همراه نخواهد داشت.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا