خبر و دیدگاه

اگر پاکستان صادقانه همکاری کند؛ ملا عمر هم پيدا مي شود

mullah_omar

 

به نقل از منابع نظامي پاكستان گفته شده كه ملا برادر، فرد شماره دوم طالبان بازداشت شده است. گزارش شده است که، ملا برادر كه از او به عنوان يك چهره بانفوذ در میان طالبان نامبرده مي شود، در عمليات مشترك سازمان استخباراتی امريكا و پاكستان دستگير شده است. اعلام اين خبر در آستانه جنگ در هلمند، مي تواند ضربه بزرگي را به طالبان وارد نمايد.

اكنون طالبان هم در جبهه نظامي با آسيب پذيري هاي جدي رو به رو شده اند و هم رهبري آنان هدف قرار گرفته است. بازداشت ملا برادر با توجه به نقش او در شوراي كويته و عزل و نصب فرماندهان طالبان، از چند جهت حايز اهميت است.

بازداشت ملا برادر نشان داد كه پاكستان از لانه هاي اصلي رهبران طالبان آگاهي دارد. بنابراين حكومت پاكستان اگر بخواهد به صورت صادقانه با غربي ها همكاري  نمايد و يا در برابر امتيازهاي سياسي و مالي وارد معامله شود، نه تنها ملا عمر بلكه رهبران القاعده نيز روزگاري دستگير خواهند شد. ملا برادر احتمالا به چند دليل بازداشت شده است. يكي از اين دلايل مي تواند در ادامه معامله هاي پاكستان با  امريكا نهفته باشد. حكومت پاكستان به منظور نمايش همسويي با امريكا هر از گاهي مهره هاي سوخته طالبان را دستگير و تسليم امريكا مي كند. چنانچه اين  كشور در گذشته ها نيز مولوي ضعيف و ملا  حكيم، سخنگوي سابق طالبان را تحويل مقام هاي امريكايي و  افغان داده بود. بازداشت ملا برادر نيز در ادامه همين بازي ها مي تواند قابل تحليل باشد. نكته دوم اين است كه احتمالا ملا برادر در معامله هاي  اخير مصالحه با طالبان ديدگاه هاي  مخالف داشته است و  اين امر سبب شده است تا پاكستان كه نقش اصلي را در چانه زني هاي سياسي اخير بر سر معامله با طالبان دارد، دست به چنين  اقدامی زند.

به هر حال يك نكته را نبايد فراموش كرد كه پاكستان از معلومات دقيقي در مورد رهبران  طالبان و القاعده و پناهگاه های شان برخوردار مي باشد. اين معلومات به صورت تدريجي و در بدل كسب امتيازهاي كلان مالي و سياسي در اختيار امريكا قرار داده مي شود. براي نمونه زماني كه پاكستان در مورد طالبان پاكستاني به امریکا چراغ سبز نشان مي دهد. فضاي كشورش را براي طياره هاي بدون سرنشين در  اختيار امريكا قرار داده و از محل اقامه رهبران طالبان نيز گزارش مي دهد،  اما زماني كه پاكستان نخواهد، هرگز كسي نمي تواند رد پايي از طالبان افغان و يا پاكستاني پيدا كند. هر چند  بازداشت ملابرادر مي تواند يك گام مثبت از سوي پاكستان در مبارزه با طالبان تلقي شود، اما نكته مهم اين است كه غربي ها با تفاهم و  امتياز دادن به پاكستان مي توانند رد پاي مهره هاي اصلي و درجه يك طالبان را نيز پيدا  کنند.

به نظر مي رسد كه با موج جديدي كه عليه طالبان آغاز شده است، پروسه صلح كه از سوي كرزي تعقيب مي گردد، به شكست مواجه خواهد شد. زيرا طالبان مسلح در برابر لشكر عظيم در هلمند و بازداشت فرد شماره دوم خود چگونه مي توانند به كرزي و متحدان او اعتماد نمایند؟

اكنون معلوم مي گردد كه قصه مصالحه با طالبان يك حرف مفت و با هدف سردرگم ساختن طالبان بوده است.  زيرا اگر اين پروسه از حمايت بين المللي برخوردار می بود امروز شاهد فضاي جنگي نمي بوديم. اكنون با بازداشت ملا برادر به نظر مي رسد كه سر نخ هايي در مورد ديگر فرماندهان طالبان نيز به دست خواهد آمد.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا