اخبار و گزارشات

اوباما و 4 گزينه در افغانستان

obama_afghanwar

كاخ سفيد اعلام كرد باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا در آستانه تصميم‌گيري درباره اعزام نيروهاي نظامي جديد به افغانستان، 4 گزينه راهبردي را پيش رو دارد و در حال بررسي و انتخاب يكي از اين گزينه‌هاست.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، اوباما اين 4 گزينه استراتژيك را20 عقرب در نشست خود با فرماندهان نظامي ارشد آمريكا و تيم امنيت ملي خود بررسي كرد رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد ساعاتي پيش از ديدار مهم اوباما در مصاحبه با خبرنگاران گفت: رئيس‌جمهوري آمريكا فرصت خواهد داشت تا با تيم امنيت ملي خود درباره اين 4 گزينه بحث و گفت‌وگو كند.

گيبس با اين حال از اشاره به جزئيات اين 4 گزينه استراتژيك براي افغانستان خودداري كرد. خبرگزاري‌هاي خارجي اما به نقل از منابع خبري خود اين گزينه‌ها را اعزام 15، 30 يا 40 هزار سرباز جديد به افغانستان يا نوعي تعامل با طالبان خوانده‌اند.

با وجود اين گيبس از اظهار نظر درباره گزارش‌هاي منتشرشده درباره اينكه اوباما پيش‌تر در مورد اعزام 40 هزار نيروي ديگر به افغانستان پس از هشدار ژنرال استنلي مك كريستال فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان درمورد با شكست روبه‌رو شدن استراتژي واشنگتن در افغانستان، تصميم‌گيري كرده است، خودداري كرد.

گيبس تصريح كرد: هر كسي كه بگويد رئيس‌جمهوري آمريكا درمورد استراتژي خود در افغانستان تصميم‌گيري كرده است، واقعيت را نمي‌گويد. اوباما هنوز در اين باره تصميم‌گيري نكرده است. منبع گزارش‌هاي منتشر شده در اين باره هنوز مشخص نشده است.

آمريكا هفته‌هاست كه از سياست جديد دولت اوباما در افغانستان خبر مي‌دهد اما همچنان جهان را در انتظار اعلام اين سياست نگه‌داشته‌است.  ژنرال استنلي مك كريستال فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان محافظت از غيرنظاميان افغان را به‌عنوان بخش اصلي ماموريت نظامي در افغانستان نام برده است.

مك كريستال در استراتژي خود همچنين بر مجبور كردن جنگجويان در پاكستان به‌منظور مشاركت آنها و شركايشان در يك ائتلاف نظامي تاكيد كرده است. يك مقام دفاعي آمريكا گفت ژنرال مك كريستال كه از سابقه حضور در نيروهاي ويژه آمريكا برخوردار است تاكيد كرد محافظت از غيرنظاميان عامل كليدي در موفقيت است.

درحالي‌كه آمريكا در حال بررسي اعزام 40 هزار نيروي نظامي ديگر به افغانستان است برخي ديگر از كشورها در تلاش براي تقويت نيروهاي خودشان در اين كشور هستند به‌طوري‌كه انگليس اعلام كرده است 500 نيروي نظامي ديگر را به افغانستان اعزام خواهد كرد. هم‌اكنون حدود 68 هزار سرباز آمريكايي و 40 هزار سرباز خارجي ديگر در افغانستان حضور دارند.

آغاز سفر آسيايي اوباما

باراك اوباما از امروز سفر يك‌هفته‌اي خود به آسيا را آغاز مي‌كند. اين سفر امروز از سنگاپور شروع مي‌شود و اوباما قرار است روز جمعه در اجلاس همكاري‌هاي اقتصادي آسيا اقيانوسيه موسوم به اپك شركت كند. ژاپن و چين از ديگر مراحل اين سفر آسيايي هستند.

گروه‌هاي بين‌المللي حامي حقوق بشر ديروز از اوباما خواستند مقامات چين را براي بهبود وضعيت حقوق بشر در اين كشور تحت فشار قرار دهد. اين گروه‌ها دولت اوباما را به چشم‌پوشي از موارد نقض حقوق بشر در كشور چين متهم كرده و گفته‌اند، واشنگتن حقوق بشر را فداي رابطه سياسي و اقتصادي خود با چين كرده‌است.

ديده‌بان حقوق بشر نيز از اوباما خواسته است حفاظت و ترويج حقوق بشر را در چين يكي از اهداف اصلي نخستين ديدار خود از اين كشور قرار دهد. مقامات دولت اوباما اين اتهام را رد كرده و مي‌گويند كه او قصد دارد در نخستين سفر خود به چين درباره مسائل حقوق بشر هم گفت‌وگو كند.

مقامات آمريكايي مي‌گويند اوباما قصد دارد گفت‌وگوهاي جامعي با هو جينتائو رئيس‌جمهوري چين از جمله درخصوص مسائل حقوق بشر انجام دهد. اوباما روز دوشنبه هفته آينده وارد شانگهاي خواهد شد و روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه با رئيس‌جمهور چين در پكن ديدار خواهد كرد.

تدابير امنيتي بي‌سابقه جاپانی‌ها

در آستانه ورود اوباما به توكيو و همچنين بيستمين سالگرد به قدرت رسيدن امپراتور جاپان تدابير امنيتي در اين كشور شدت گرفت. هيروفومي هيرانو سخنگوي دولت ژاپن گفت: اين تدابير پيشگيرانه است و هيچ خطري ژاپن را تهديد نمي‌كند. وي خطاب به خبرنگاران گفت: ما تدابيري اتخاذ كرده‌ايم اما اين تدابير با خبرهاي مربوط به تروريسم ارتباط ندارد.

‌پليس توكيو پيش‌بيني كرده است 16 هزار نيرو در مدت سفر 2 روزه اوباما به ژاپن در روزهاي جمعه و شنبه در توكيو مستقر شوند. موانع بازرسي نيز در نزديك سفارت آمريكا به‌منظور بازرسي خودروهاي مشكوك ايجاد شده و اين در حالي است كه نيروهاي ضد‌شورش در اطراف پايگاه هوايي يوكوتا در غرب توكيو به گشتزني مي‌پردازند.

يك ماه قبل در اطراف اين پايگاه بمبي كشف شده بود. شمار نيروهاي پليس در متروي توكيو كه در سال 1995 هدف حمله با گاز قرار گرفته بود افزايش يافته است.

رئيس‌جمهوري آمريكا قرار است عصر روز جمعه با يوكيو هاتوياما نخست‌ وزير جاپان ديدار و گفت‌وگو كند و ناهار روز شنبه نيز مهمان امپراتور ژاپن و همسرش خواهد بود. چگونگي همكاري ژاپن در عمليات افغانستان و همچنين سرنوشت پايگاه‌هاي نظامي آمريكا در ژاپن از محورهاي گفت‌وگوي اوباما با مقامات جاپانی است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا