اخبار و گزارشات

افغانستان در آزادي مطبوعات در رديف 149جهاني قرار دارد

newspapers_persian

 

خبرنگاران در افغانستان با خشونت و تهديد به مرگ از سوي طالبان رو به رو هستند، اما تنها طالبان نيستند، بلکه نيروهاي دولتي نيز به دستگيري هاي خودسرانه خبرنگاران اقدام مي کنند.
اين گزارش افزود: با وجود اينکه افغانستان در سال جاري در رده بندي سير صعودي داشته است، اما جنگ و تروريسم همچنان از خبرنگاران قرباني مي گيرند و آنها را در وضعيت نا مناسب کاري قرار مي دهند.
در حاليکه اين سازمان، جايگاه اول تا سوم را به دانمارک، فنلاند و ايرلند داده است، اريتره، کره شمالي و ترکمنستان به ترتيب در رده هاي بدترين کشورهاي قرار گرفته اند.
درحالي که مقامات افغان مدعي اند، ريشه خشونت هاي اين کشور که دامن آن خبرنگاران را نيز در بر گرفته، پاکستان است، ولي به نظر گزارشگران بدون مرز، پاکستان نيز از کشتار خبرنگاران خونبار است و اين کشور در جايگاه 159 قرار دارد. مرکز حمايت از خبرنگاران افغانستان هم مي گويد: آزادي مطبوعات در اين کشور به ويژه از دو سال به اين سو با چالش هاي جدي مواجه است و خبرنگاران افغان به دليل عدم مصونيت کاري، تحت فشار مضاعف قرار دارند.
اين نهاد اضافه کرد: در اين مدت شش خبرنگار و فعال رسانه اي به طرز مرموزي به قتل رسيده اند که در اين ميان، يک نفر در نتيجه عمليات ظاهرا نجات نيروهاي خارجي جان خود را از دست داد.
براساس گزارش اين مرکز، ذکيه ذکي و شکيبا سانگه آماج، اجمل نقشبندي، عبدالصمد روحاني، جاويد احمد، جان الله هاشم زاده و سلطان محمد منادي طي اين مدت به قتل رسيده اند.
اين نهاد مدافع خبرنگاران افغان افزود: اجمل نقشبندي، مترجم و سلطان محمد منادي، خبرنگار که ظاهرا در اسارت طالبان بودند، در حالي به قتل رسيدند که همکاران خارجي شان بدون آسيبي آزاد شدند.
جاويد احمد، خبرنگار يک شبکه تلويزيوني کانادايي بعد از رهايي از زندان آمريکايي ها و در نتيجه حمله مسلحانه افراد ناشناس به قتل رسيد.
بر اساس اعلاميه اين مرکز، خشونت و بازداشت خبرنگاران بي وقفه از سوي مخالفان مسلح دولت، صاحبان قدرت، حکومت افغانستان و حتي نيروهاي خارجي ادامه دارد و همواره تلاش صورت گرفته که روي اين روند مخرب سرپوش گذاشته شود.
اغلب خبرنگاران از بيمه محروم اند و خانواده هاي مقتولين از حقوق مسلم خود به دورنگهداشته شده اند.
مرکز حمايت از خبرنگاران افغان در اعلاميه اي افزود: با وصف همه اين رويداد هاي اسفناک، هنوز هيچ تحقيقاتي در راستاي شناسايي عاملان اين فجايع انجام نگرفته است و يا حد اقل تا کنون نتيجه اقدامات انجام يافته از سوي حکومت افغانستان و نيروهاي خارجي افشا نشده است.
مرکز حمايت از خبرنگاران افغان به اين باور است که اين فجايع هولناک در اثر ضعف حاکميت قانون، قانون گريزي، اشتباهات، نا کارآمدي و اقدامات خودسرانه جوانب درگير به وقوع پيوسته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا