خبر و دیدگاه

تلاش بين المللي براي پيگيري انتخابات افغانستان

afghanistanelection_magnify

وزير خارجه سوئد براي پيگيري روند انتخابات رياست جمهوري افغانستان وارد اين کشور شد. سوئد که هم اکنون رياست دوره يي اتحاديه اروپا را عهده دار است، با صدور بيانيه يي اعلام کرد در طول سفر دو روزه کارل بيلدت وزير خارجه سوئد به افغانستان انتظار مي رود وي با نمايندگان بين المللي و افغاني از جمله حامد کرزي رئيس جمهور افغانستان و رنگين دادفر سپنتا وزير خارجه افغانستان ديدار و گفت وگو کند. بيلدت نيز در بيانيه يي جداگانه اظهار داشت؛ اقدامي که بايد انجام دهيم اين است که مطمئن شويم انتخابات افغانستان داراي نتايج قانوني است، بنابراين اين مساله مي تواند دست کم در طول يک سال آتي ثبات سياسي را در افغانستان ايجاد کند. اين در حالي است که ادعاهاي مربوط به تخلفات انتخاباتي در افغانستان ديروز (دوشنبه) در آستانه چهارمين دور از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري که تاکنون «حامد کرزي» رئيس جمهور کنوني اين کشور پيشتاز آن است افزايش يافت.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، در آستانه انتشار بخش ديگري از نتايج انتخابات رياست جمهوري20 آگوست افغانستان ادعاها و شکايت هاي مربوط به تخلفات انتخاباتي ديروز باز هم افزايش يافت، انتخاباتي که در آن «حامد کرزي» تاکنون از رقباي ديگر خود به ويژه «عبدالله عبدالله» رقيب اصلي و وزير امور خارجه سابق افغانستان پيشتاز است. بر اساس اين گزارش، تاکنون بيش از دو هزار و 500 مورد شکايت در زمينه تخلفات صورت گرفته به کميسيون رسيدگي به شکايات انتخاباتي افغانستان ارائه شده و از اين کميسيون خواسته شده است آنها را مورد ارزيابي و تحقيق قرار دهد.

بر اساس اين گزارش، شکايت هاي انتخاباتي در مورد تخلفات صورت گرفته که به کميسيون رسيدگي به شکايات انتخاباتي افغانستان ارائه مي شوند همچنان در حال افزايش است و اين در حالي است که اين کميسيون در حال بررسي بيش از 2500 مورد شکايتي است که تاکنون به اين کميسيون ارائه شده است. «احمد مسلم خورام» سخنگوي کميسيون رسيدگي به شکايات افغانستان در اين باره گفت؛ ما تاکنون 691 شکايت با اولويت A (درجه يک) دريافت کرده ايم و دو هزار و 97 مورد شکايت نيز از همان روز انتخابات به دست ما رسيده است.

شکايت ها با اولويت درجه يک، شکايت هايي هستند که مي توانند نتايج انتخابات را تغيير دهند و بايد به دقت توسط کميسيون رسيدگي به شکايات مورد بررسي قرار گيرند. خورام در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تغيير نتايج انتخابات رياست جمهوري افغانستان گفت؛ هنوز زود است بگوييم نتايج دچار تغيير مي شوند يا نه، زيرا ما هنوز تحقيقاتمان را تمام نکرده ايم.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا