خبر و دیدگاه

تحليلگر انگليسي: احتمالا بشردوست و عبدالله در انتخابات افغانستان متحد شوند

drabdullahbashardost

تحليلگر و نويسنده انگليسي از احتمال متحد شدن بشردوست و عبدالله در دور دوم انتخابات افغانستان يا به راه افتادن موجي از خشونتها در اعتراض به تقلبات خبر داد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي ، مايکل گريفين درباره شکايات گسترده از تقلب در انتخابات افغانستان و اعتبار اين انتخابات گفت در اين انتخابات از همان ابتداي ثبت نام راي دهندگان در ماه اوريل تقلب شده است.
در ان زمان گزارشهاي زيادي از ثبت نام شمار بيش از حدي از زنان و بالابودن غيرمنطقي شمار ثبت نام کنندگان در برخي از نواحي منتشر مي شد.
به نظر مي رسد که اين تقلبات از طرف همه رقباي انتخاباتي وجود داشته است و افراد وابسته به کرزاي و عبدالله مرتکب اين تقلبات شده اند که بيشتر بر اساس ترکيبهاي قومي بوده است. انچه که ما اکنون شاهد ان هستيم فاصله گرفتن بيشتر و بيشتر حامد کرزاي از رقيب اصلي خود است اما مسئله اين است که مجموع اراي رقباي کرزاي فعلا از او بيشتر است.
بعلاوه حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان در مقايسه با رقبايش از امکانات و پول و پوشش رسانه اي بيشتري در مبارزات انتخاباتي خود برخوردار بود.
حال با توجه به شکايات گسترده اي که از اين انتخابات شده است احتمال بروز اتفاقات ناخوشايند وجود دارد.
مجري الجزيره انگليسي گفت خدشه دار شدن اعتبار انتخابات افغانستان بويژه براي کشورهاي غربي و امريکا و سازمان ملل متحد که بلافاصله پس از انتخابات برگزاري موفق ان را به مردم افغانستان تبريک گفتند گران تمام خواهد شد.
امريکا هميشه گفته است که انتخاباتي برگزار شده است که مردم افغانستان مي توانند به ان باور کنند اما به نظر مي رسد که مردم اين کشور نمي توانند به اين انتخابات اعتماد کنند؟
اين تحليلگر انگليسي در اين خصوص گفت در همه جاي جهان انتخاباتي برگزار مي شود که جمعيت واجد شرايط بسيار بيشتر از انتخابات افغانستان است اما هرگز به اندازه افغانستان مشکلات امنيتي ندارند ونتيجه ان نيز بسيار زودتر از انتخابات برگزار شده در افغانستان اعلام مي شود.
در ده روز گذشته فقط سي و پنج درصد از ارا شمرده شده است.
مايکل گريفين در ادامه تاکيد کرد تاخير بيش از حد در اعلام نتايج انتخابات و افزايش ترديدها درباره اعتبار ان باعث شده است تا طالبان از فضاي پر از بيم و هراس و ترديد درباره اينده استفاده کرده و حملات خود را انجام دهد.
حتي طالبان اين ترديد را در ميان مردم ايجاد کرده اند که اين انتخابات از ابتدا توسط دولت يا جامعه جهاني مهندسي شده است.
در هرحال چنين ترديدها و نگرانيهاي گسترده به زيان روند انتخابات افغانستان است.
مايکل گريفين درباره اينکه اگر در نهايت حامد کرزاي در همين دور اول به عنوان برنده و رئيس جمهور اينده معرفي شود گفت رمضان بشر دوست خود از تاجيکهاي شمال افغانستان است از اين رو او و عبدالله عبدالله دست کم در اين مورد وجه اشتراک دارند و در واقع به نوعي جز ائتلاف شمال هستند که زماني پشت سر احمد شاه مسعود بودند که در سال دوهزار ويک ترور شد.
بشر دوست همچنين در گذشته در کابينه کرزاي بوده است و معمولا با مواضع حامد کرزاي و غرب مخالفت مي کرده است. با اين اوصاف به نظر مي رسد که بشر دوست و عبدالله با يکديگر متحد شوند حال اين اتحاد ممکن است به معناي مقابله با کرزاي در دور دوم باشد يا ممکن است به معناي راه افتادن موجي از خشونتها و ناارامي در اعتراض به تقلبات انتخاباتي باشد.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا