اخبار و گزارشات

لطیف پدرام: ناتو در كشورهاي همسايه افغانستان فعاليت اطلاعاتي دارد

pedramlatif

 

“لطيف پدرام ” رهبر حزب كنگره ملي افغانستان و كانديداي رياست جمهوري اين كشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل تصريح كرد: حضور نيروهاي ناتو به رهبري آمريكا در دراز مدت نه تنها نمي تواند بحران افغانستان را كاهش دهد بلكه حضور اين نيروها باعث استمرار بحران خواهد شد و چنانچه نيروهاي ناتو افغانستان را ترك كنند اعتماد سازي بيشتري در سطح منطقه و كشورهاي همسايه ايجاد مي‌شود.
پدرام حضور نيروهاي ناتو در افغانستان را به نفع اين كشور و كشورهاي همسايه ندانست و افزود: اين نيروها نه كمكي براي ثبات در آسيا است و نه در خاورميانه.
وي در ادامه گفت: با حضور اين نيروها پيوسته اين خطر وجود خواهد داشت كه بحران در افغانستان استمرار پيدا كند و ما وارد يك جنگ منطقه اي شويم.
كانديداي رياست جمهوري افغانستان اظهار داشت :حضور نيروهاي خارجي در مرزهاي كشورهاي همسايه، امنيت همسايگان را به مخاطره كشانده است.
وي افزود: تا زماني كه نيروهاي ناتو در افغانستان حضور داشته باشند و مواضع خود را در مرزهاي كشورهاي همسايه به بهانه هاي مختلف تقويت كنند، كشورهاي منطقه نگران امنيت خود خواهند بود و در پي آن ناگزير هستند كه از منافع ملي خود در برابر يك تجاوز و يك حمله احتمالي دفاع كنند.
اين فعال سياسي تاكيد كرد: اين وضعيت باعث نظامي شدن منطقه مي‌شود و ماداميكه نيروهاي آمريكايي در افغانستان حضور داشته باشند كشورهاي منطقه و كشورهايي كه به نحوي در قضاياي افغانستان درگير هستند با آمريكا بر سر منطقه ژئوپلتيك درگير هستند.
پدرام تصريح كرد: وضعيت فعلي و سياست هاي خارجي آمريكا رقابت و سياست هاي تسليحاتي و نظامي را در منطقه به راه انداخته است كه به نفع زندگي مدني و آرام منطقه نيست.
رهبر حزب كنگره ملي افغانستان افزود: من با بحث تروريسمي كه بوش آن را مطرح كرد موافق نيستم، ما بايد شناختي از تروريسم داشته باشيم و تفاوتي ميان جنبش هاي آزادي بخش و آزادي خواهان قائل شويم، مردمي را كه براي آزادي سرزمين هايشان از چنگال اشغال و سلطه مبارزه مي كنند نبايد تروريسم خطاب كرد.
وي تصريح كرد: به نظر من برنامه اي كه اكنون در افغانستان جريان دارد در واقع پايگاه سازي است و چيزي فراتر از آن بحثي است كه خودشان عنوان مي كنند، آمريكا در افغانستان بدون شك دنبال اهداف بلند مدتي چون منطقه خاورميانه، آسيا و قفقاز است كه داراي منابع عظيم نفت و انرژي هستند و نيروهاي سلطه گر مي‌خواهند راه خود را به سوي اين منابع باز كنند.
اين فعال سياسي در ادامه افزود: طبيعي است كه اين نيروها در افغانستان محدود نخواهند ماند و در ساير كشورهاي خاورميانه و آسيا دست به فعاليت هاي اطلاعاتي خواهند زد و با دخالت نظامي و يا غيرنظامي اين كشورها را نا امن خواهند ساخت.
وي افزود امنيت در شمال افغانستان تا حدودي تامين بود اما با تغيير مسير انتقال مواد نظامي از پاكستان به سوي شمال، تمام مسير در شمال كشور نا امن خواهد شد و همچنانكه انتقال اين مواد بخش عظيمي از پاكستان و افغانستان را نا امن كرده بود، شمال كشور نيز به سرنوشت مشابهي دچار خواهد شد.
پدارم در مورد خروج نيروهاي خارجي از افغانستان و سقوط احتمالي آن به دست طالبان گفت: قدرت هايي را كه امروز در افغانستان مي بينيد در حقيقت خود اين قدرتها تقويت كننده طالبان هستند.
وي با بيان اينكه حضورنيروهاي ناتو باعث كنترل طالبان نمي شود گفت: اين نيروها طالبان را به صورت ديگري تقويت مي كنند.
رهبر حزب كنگره ملي ادامه داد: اگر اين نيروها صادقانه خواهان مبارزه با تروريسم بودند حداقل بايد جنگ در جنوب كشور را كنترل مي كردند نه اين كه آن را به شمال كشور بكشانند.
وي افزود: با حضور نيروهاي ناتو نه تنها طالبان مهار نشده است بلكه قدرتمند تر از هرزمان ديگر شده است و اكنون طالبان با تاكتيك هاي پيشرفته تر و با تجهيزات نظامي بهتري وارد ميدان شده است، اكنون نگراني ما اين است كه اين نيروها به دنبال اعاده دوباره سلطه طالباني در داخل افغانستان مي باشند.
لطيف پدارم معتقد است نظامي گري راه حل بحران افغانستان نيست و امنيت تنها با جنگ تامين نمي شود بلكه مردم افغانستان بايد امنيت اقتصادي، امنيت كار و غيره داشته باشند.
اين كانديداي رياست جمهوري افغانستان معتقد است وقتي ما مي گوييم كه نيروهاي ناتو بايد افغانستان را ترك گويند بايد زمينه اين كار را نيز فراهم كنيم.
اين فعال سياسي اظهار داشت: با دقت در وضعيت فعلي خواهيم يافت كه رهبري نيروهاي خارجي در افغانستان را دو كشوري به عهده دارند كه از درگيرترين كشورها هستند يعني آمريكا و انگلستان و اين دو كشور در كشورهاي ديگري چون فلسطين، لبنان، عراق و آمريكاي لاتين عملا در حال جنگ هستند و در حال گسترش سلطه گري هستند به همين دليل موجوديت اين دو كشور در منطقه حساسيت برانگيز است.
اين فعال سياسي بر اين باور است كه نابساماني هاي اقتصادي، فساد اداري و بسياري از تبعات منفي ديگري كه در حال حاضر در افغانستان ديده مي‌شود به دليل ساختار سياسي نامتعادل اين كشور است.
كانديداي رياست جمهوري افغانستان تاكيد كرد: با سيستم فدرالي مي توان بر اختلافات قومي، درگيري هايي موجود در كشور و بي اعتمادي ميان اقوام غلبه كرد و در عين حال با دموكراتيك كردن نظام، مردم در نظام شريك و حضور فعال سياسي خواهند داشت و در زير چتر اين نظام، عدالت اجتماعي هم تحقق پيدا خواهد كرد.
رهبر حزب كنگره ملي افغانستان افزود: ما به دنبال دو امر هستيم يك ملي گرايي و ديگري تحقق عدالت اجتماعي.
وي افزود تجربه هفت سال گذشته شاهدي بر اين مدعا است كه دولت در تنظيم برنامه ها، غلبه بر بحران ها، حل مسايل قومي، بازسازي ملي موفق نبوده است و به همين دليل يكي از طرحهاي مهم انتخاباتي ما گذار به جمهوري دموكراتيك فدرال با تغيير قانون اساسي افغانستان و با اتكاء به راي مردم است.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا