خبر و دیدگاه

بحران سياست امريکا در انتخابات افغانستان

drabdullah_usembassy_karzai

 

پايگاه اينترنتي راديو امريکا نوشت: انتخابات رياست جمهوري در افغانستان دولت اوباما را که درصدد است تا حوزه راهبردهاي جديد خود در افغانستان را تعيين کند با مشکلات عمده اي روبرو کرده است. اين پايگاه اينترنتي روز چهارشنبه در مطلبي با عنوان “انتخابات افغانستان ايالات متحده را در معرض بحران سياست گذاري راهبردي قرار مي دهد”، جايگاه “حامد کرزي” رئيس جمهوري کنوني افغانستان را مورد بررسي قرار داد.

بر اساس اين گزارش، زماني که کرزي در سال 2001 از سوي جامعه بين الملل به مقام رئيس جمهوري افغانستان منصوب شد، از ديدگاه جهان و بويژه ايالات متحده در جايگاه پيام آور اميد براي آينده اي روشن در افغانستان پس از سقوط طالبان قرار گرفته بود اما هم اکنون کرزي که در انتخابات ماه اگست خود را نامزد رياست جمهوري کرده است، اين تصوير اميدوارکننده به طور چشمگيري تغيير کرده است. طالبان که روزگاري تصور مي شد يک ماهيت شکست خورده است بار ديگر با قواي تازه، در مقام يک نيروي شورشي تمام عيار ظهور کرده است.

“نورا بنساهل” مدير شرکت راند مي گويد: آقاي کرزي امروز در مقام سکاندار يک دولت فاسد قلمداد مي شود. بسياري از مردم افغانستان حاکميت کرزي را يک دولت فاسد تلقي مي کنند. فارغ از اين واقعيت که مردم اين کشور کرزي را مسئول اين فساد دولتي مي دانند يا خير، احساس عمومي بين بخش قابل توجهي از جمعيت افغانستان اين است که زمان تغيير فرا رسيده است و مردم به وعده هاي ديگر نامزدهاي انتخاباتي گوش سپرده اند. “کندس راندوکس” تحليلگر امور افغانستان در گروه بحران بين الملل مي گويد: شرايط کنوني ايالات متحده را در موضع دشواري قرار مي دهد چون امريکا و کرزي در اذهان عمومي مردم افغان به طور قابل توجهي به هم پيوسته اند.

وي افزود:‌ در اوايل سال جاري نيز کاخ سفيد انتقادهايي را متوجه بي کفايتي دولت حاکم در کابل کرده بود اما آن ها ناچار شدند از موضع خود عقب نشيني کنند چرا که انتقاد از دولت کرزي به منزله شکست ايالات متحده در اعمال فشار بيشتر بر اين دولت به منظور شفافيت و مسئوليت پذيري بيشتر و نيز نظارت بر عملکرد نهادهايي است که بايد پاسخگوي مردم افغان باشند.

“لري گودسان” استاد مطالعات امنيت ملي در کالج جنگ اردوي مي گويد: مدتي است که مناسبات بين ايالات متحده و کرزي رو به تيرگي نهاده است اما مشاوران اوباما در يافتن جايگزيني براي حامد کرزي موفقيتي کسب نکرده اند. به نظر من مناسبات اين دو تيره شده و ايالات متحده از يافتن فرد ديگر و يا حصول اطمينان از برگزاري يک انتخابات سالم و عادلانه عاجز بوده است.

اين پايگاه اينترنتي با اعلام اين مطلب که انتخابات رياست جمهوري در افغانستان با اقدام دولت اوباما در ارايه يک راهبرد جديد در ماموريت کشور در افغانستان همزمان شده است، افزود: موضع ايالات متحده از تمرکز محدود بر مبارزه با تروريسم که در صدر اولويت هاي دوران پس از سال 2001 بود به موضع گسترده تري در مبارزه با شورشيان، افزايش تعداد نيروهاي نظامي و آموزش سربازان و پوليس افغانستان تغيير کرده است. از اولين اعزام نيروهاي بين المللي به افغانستان تاکنون، ژوئيه خونبارترين ماه براي نيروهاي ايالات متحده در افغانستان بوده است.

تحليلگران معتقدند آقاي کرزي براي ضمانت موفقيت در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري با رهبران گروه هاي قومي و قبيله اي وارد معاملات سياسي شده است. راندوکس مي گويد: به هيچ وجه مشخص نيست کرزي بتواند وعده هاي خود را محقق کند و اين امر بر عمليات نظامي آينده ايالات متحده و متحدان آن در افغانستان تاثير خواهد گذاشت. به طور مسلم معاملات سياسي پشت درهاي بسته انجام شده اند و شايد يک يا دو سال طول بکشد تا تاثير چنين معاملاتي را که براي جلب آراي مردم مناطقي همچون هلمند و قندهار که شورشيان کنترل کامل را در اختيار دارند و دولت با ضعف مطلق روبروست را دريابيم.

با وجود اين که کرزي متحد امريکاست اما وي قربانيان غيرنظامي ناشي از حمله هاي هوايي ايالات متحده را موضوع کارزارهاي انتخاباتي خود بدل کرده است. گودسان مي گويد: کرزي با برگ برنده ائتلاف ضد غربي و ضد امريکايي وارد رقابت هاي انتخاباتي شده است. با وجود خشم و نااميدي واقعي وي از بمباران تصادفي يک روستا، کرزي درواقع از اين امر به طرز هوشمندانه اي به سود منافع سياسي خود بهره مي بردد.

بيشتر تحليلگران معتقدند احتمال پيروزي کرزي در اين انتخابات بسيار است اما با وجود 41 نامزد شرکت کننده و چالش هاي جدي از جانب “عبدالله عبدالله” وزير امور خارجه پيشين و “اشرف غني” وزير ماليه پيشين، احتمال کشيده شدن انتخابات به دور دوم بسيار است. انتخابات رياست جمهوري افغانستان روز 29 اسد برگزار خواهد شد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا