خبر و دیدگاه

داکتر عبدالله عبدالله، برنده احتمالی ریاست جمهوری افغانستان

hamdkarzaidrabdullahflag

 

از هم اكنون تقريباً مشخص شده كه “حامد كرزي ” و “دكتر عبدالله ” چهره هاي اصلي انتخابات رياست جمهوري هستند و در انتخابات 29 میزان/مرداد بيشترين آراي رأي دهندگان را به خود اختصاص خواهند داد.
اگر چه “اشرف غني احمدزي ” نيز جزء افرادي است كه نام وي در صدر ليست كانديداهاي مطرح و در كنار دو نفر فوق الذكر قرار دارد، اما به دليل ضعيف بودن پايگاه مردمي وي در 9 ولايت شمال و شمال شرق و مناطق مركزي و ولايت هرات، احتمال پيروزي وي در انتخابات در مقايسه با كرزي و دكتر عبدالله ضعيف به نظر مي‌رسد.
افكار عمومي و نظر سنجي‌هاي بعمل آمده نيز حاكي از آن است كه حامد كرزي و دكتر عبدالله از بيشترين حمايت هاي مردمي برخوردارند و حتي گفته مي‌شود آرايي را كه آنها در روز انتخابات به دست خواهند آورد، بسيار نزديك به هم خواهد بود.
با درك اين مسئله است كه ستادهاي انتخاباتي آنان در اين روزها براي جلب هواداران بيشتر، با تشكيل ائتلاف‌هاي جديد به نفع خود، به سختي با هم رقابت مي‌كنند.
اين رقابت‌ها گاهي به نوعي جنگ سرد و حمله هاي شديد تبليغاتي عليه يكديگر تبديل مي شود.
طرفداران دكتر عبدالله، حامد كرزي را عامل اصلي تمام مشكلات، شكست‌ها و رشد فساد و تروريسم در كشور دانسته و مي‌گويند براي نجات كشتي شكسته افغانستان از اين گرداب هاي هولناك، به ناخداي ديگري نياز است و اين ناخدا كسي نيست، جز دكتر عبدالله.
اين افراد با مقصر جلوه دادن حامد كرزي در قبال حوادث هشت سال گذشته، مدعي‌اند كه وي شايستگي و لياقت اداره امور كشور را ندارد و كرسي رياست جمهوري نيز تخت پادشاهي نيست كه كسي بخواهد مادام العمر بر آن تكيه بزند كه البته منظور آن ها حامد كرزي است.
در طرف مقابل، ستاد هاي انتخاباتي حامد كرزي نيز بيكار ننشسته و مشغول هدايت نوعي جنگ رواني عليه دكتر عبدالله هستند.
وحيد عمر رئيس ستاد انتخاباتي آقاي كرزي به نقل از يك منبع خارجي در كابل گفت: طرفداران دكتر عبدالله، وي را پيروز انتخابات مي دانند و تصميم دارند كه در صورت عدم موفقيت وي در انتخابات، دست به تظاهرات خشونت آميز بزنند.
به گفته وحيد عمر، طرفداران دكتر عبدالله تصور مي كنند كه در صورت شفاف و عادلانه برگزار شدن انتخابات رياست جمهوري، دكتر عبدالله بيشترين آراي راي دهندگان را به خود اختصاص خواهد داد و حتي ممكن است وي در دور اول انتخابات پيروز شود.
اما دكتر عبدالله در واكنش صريح نسبت به اين اتهام گفت: در صورتي كه انتخابات بصورت شفاف و عادلانه و با تائيد ناظران بين المللي برگزار شود وي نتايج آن را مي پذيرد و قصد راه اندازي تظاهرات اعتراض آميز را ندارد.
به هر حال منازعه و كشمكش و رقابت‌هاي داغ تبليغاتي ميان طرفداران دو كانديداي فوق در اين روزها به شدت جريان دارد و احتمالاً طي روزهاي آينده اين رقابت ها شديدتر و علني تر خواهد شد.
در محافل سياسي در كابل و به نقل از طرفداران دكتر عبدالله در شمال افغانستان، از احتمال كشيده شدن انتخابات به دور دوم سخن گفته مي شود.
به گفته اين محافل، هيچ از يك كانديدا ها در مرحله نخست 50 درصد آراء به اضافه حداقل يك رأي را بدست نخواهند آورد.
زيرا در اين انتخابات به دليل كثرت نامزدهاي رياست جمهوري و كاهش محبوبيت حامد كرزي، آراي مردم در ميان كانديداها تقسيم خواهد شد.
گفته مي شود اتحاديه اروپا نيز بر اين عقيده است كه انتخابات افغانستان به دور دوم كشيده خواهد شد.
حامد كرزي در واكنش به اين موضع گيري‌ها و اظهارات، گفت: برخي از دولت ها و رسانه هاي خارجي تلاش مي كنند انتخابات رياست جمهوري افغانستان به دور دوم كشيده شود.
هرگاه چنين حادثه اي اتفاق بيفتد، مسلماً به سود آقاي كرزي نخواهد بود.
زيرا در صورت باقي ماندن دو كانديدا در مبارزات انتخاباتي، اين احتمال وجود دارد كه طرفداران تعداد زيادي از كانديداهاي ديگر و مهم تر از همه هواداران اشرف غني احمدزي، از دكتر عبدالله حمايت كنند، مگر اينكه قدرت هاي جهاني، از جمله كاخ سفيد، مخالف اين تغيير و تحول باشند.
برخي از ويژگي هاي انتخابات آتي رياست جمهوري افغانستان عبارتند از:
1- در مقايسه با انتخابات سال 1383، تعداد كمتري از مردم افغانستان در اين انتخابات شركت خواهند كرد.
2- شايد براي كرزي بسيار مشكل باشد كه بتواند 50 درصد از آراي رأي دهندگان را به خود اختصاص دهد.
3- به گفته بسياري از ناظران سياسي در اين انتخابات، تخلف هاي وسيع و گسترده اي صورت خواهد گرفت.
4- به دليل اوضاع به شدت ناامن افغانستان، انتخابات 29 مرداد با يك سلسله حوادث و رويداد هاي تلخي همراه خواهد بود.
5- موضع كرزي در انتخابات ضعيف است زيرا اكثر افغانستانی ها از عملكرد چند سال گذشته وي رضايت ندارند و از تغيير رئيس جمهور استقبال مي كنند.
در مجموع اكثر كارشناسان بر اين باورند كه در صورت كشيده شدن انتخابات به دور دوم، دكتر عبدالله از شانس موفقيت بيشتري برخوردار خواهد بود.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا