اخبار و گزارشات

سفر نخستين دپلومات پاكستان به پنجشير

pakistan_ambass_panjshir_massoud

هغته گذشته سفير كبير كشور دوست پاكستان ضمن يك بازديد رسمي و دوستانه از ولايت پنجشير با آقاي بهلول بهيج والي پنجشير ملاقات نموده و به مزار قهرمان ملي كشور شهيد احمدشاه مسعود اتحاف دعا تقديم كرد.

بازديد دوستانه سفير كبير كشور دوست پاكستان مقيم كابل براي نخستين بار از ولايت پنجشير و مزار قهرمان ملي كشور شهيد احمدشاه مسعود در حالي صورت مي گيرد كه بحران امنيتي در برخي ولايات افغانستان بيشتر از هر وقت افزايش يافته و اين كشور در آستانه دومين انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي ولايتي قرار دارد.

كشور پاكستان از لحاظ مذهب، زبان،‌ اقتصاد و سياست، وجوه مشترك با افغانستان داشته و حدود 2500 كيلومتر سرحد مشترك با اين كشور دارد.

در عصر كنوني هريك از افغانستان و پاكستان نيازمند تقويه ارتباطات با همديگر بوده و ضرورت دارند تا در قبال مشكلات منطقه دست به دست هم داده و مبارزه نمايند.

تروريزم، مشكل اساسي دوكشور بوده كه به شكل فزاينده اي در سالهاي گذشته در دوطرف سرحدات مشترك ميان افغانستان و پاكستان، نهادينه شده و روزانه ده ها افراد مسلمان و بي گناه در شهرهاي پشاور، سوات، هلمند،‌ قندهار و ساير شهرهاي افغانستان و پاكستان قرباني آن مي شوند.

به خاطر مبارزه مؤثر و بهتر با اين پديده،‌ هردو كشور به روابط دوستانه متقابل نياز داشته و مسئله امنيت در رأس تمام برنامه هاي اساسي افغانستان و پاكستان قرار دارد.

البته نقطه آغاز تأمين روابط ميان اين دوكشور، مشتركات فرهنگي ميان ايشان بوده كه نمونه آن موجوديت كليات علامه اقبال در هرخانه افغانستان به ويژه ولايت پنجشير مي باشد.

باشندگان پنجشير بنا به موقعيت كوهستاني آن به شعر و شاعري دلبستگي خاص داشته و اشعار فارسي علامه اقبال را در مجالس و شب نشيني هاي شان مي خوانند.

اقبال بزرگ، فيلسوف اسلام شناس و شاعر مشرق، يك مجموعه شعري اش را زير نام “مسافر” به افغانستان اختصاص داده كه بيشتر اشعار آنرا علماء، دانشمندان و نويسندگان افغاني در مجالس،‌ محافل و رسانه ها هنگام بحث از افغانستان و تاريخ پرافتخار آن نقل مي كنند.

به همين مناسبت والي ولايت پنجشير بريدجنرال الحاج بهلول بهيج ضمن طرح هايي كه براي تأمين و تقويه روابط بيشتر ميان مردم ولايت پنجشير و مردم پاكستان داشت، تأسيس يك باب انستيتيوت آموزشي-علمي را در اين ولايت براي سفير كبير جمهوري اسلامي پاكستان پيشنهاد نمود.

از آنجايي كه زبان فارسي دري صدها سال در شبه قاره هند،‌ زبان علم و اداره بوده آثار فرهنگي گرانبهايي در اين سرزمين به زبان فارسي وجود دارد، باشندگان شبه قاره هند به خصوص ملت مسلمان پاكستان،‌ در راستاي حفظ اين نوع ارزش هاي فرهنگي مشترك تلاش مي ورزند. چنانچه چندين مركز تحقيقاتي فارسي در آن كشور وجود داشته و زبان فارسي دري تا هنوز در مدارس ديني پاكستان زنده است.

پاكستان علاقه دارد تا اين نوع ارتباطات فرهنگي را بيشتر تقويه نموده و مشكلات سياسي و بي اعتمادي اي كه از گذشته ميان دو ملت مسلمان افغانستان و پاكستان بوده مرفوع سازد.

پس يكي از اهداف سفر دپلومات ارشد پاكستان به ولايت پنجشير كه بنا به گفته خودش به ساير ولايات هم سفرهايي خواهد داشت، تقويه روابط فرهنگي با مردم افغانستان مي باشد.

پيش از اين يكي از افسران بلند رتبه ارتش نظامي پاكستان با همتاي افغاني اش بسم الله محمدي بعد از انجام ملاقات هاي رسمي در شهر كابل، عازم پنجشير شده و به زيارت قهرمان ملي كشور با گذاشتن اكليل گل برمزار آن قهرمان اداي احترام نمود.

 

_________

در همین زمینه:

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا