خبر و دیدگاه

چرا كرزي به مناظره حاضر نشد؟

debate_tolo_karzai_question

هنگامي كه تلويزيون طلوع مناظره را ميان سه تن از نامزدان معروف رياست جمهوري هريك حامد كرزي، دكتور عبدالله عبدالله و دكتور اشرف غني احمدزي اعلام كرد مردم در ميان هم مي گفتند:‌ از طرف آقايان عبدالله و احمدزي دورقيب آقاي كرزي در انتخابات كه هريك از لحاظ تحصيل و تجربه در عرصه سياست داخلي و خارجي كشور كاركشته اند، چه سؤالاتي عليه آقاي كرزي مطرح خواهد شد؟ و او چگونه پاسخ خواهد داد؟ اگر سؤالاتي در رابطه به افزايش بحران امنيتي در كشور و حضور ده ها هزار نيروي نظامي خارجي در اين كشور كه تا هنوز در چوكات قانوني تنظيم نشده اند، از طرف رقيبان آقاي كرزي مطرح شود، موصوف چه جوابي خواهد داشت؟

همانطور اگر سؤالات ديگري در رابطه به حيف و ميل شدن ملياردها دلار از كمكهاي بشردوستانه جامعه جهاني به افغانستان، عدم كاهش كشت و قاچاق مواد مخدر،‌ گستردگي بي حد و حصر اختلاس و فساد اداري در تمام ارگانهاي دولتي، هزينه نمودن بخش زيادي از بودجه انكشافي در پروژه هاي مؤقت، عوامل جدايي ميان دولت و ملت،‌ تك قدرتي ها و انحصارگرايي هاي رييس جمهور در هشت سال گذشته در مقابل نمايندگان مردم، چگونگي استقلاليت كميسيون انتخابات، كشته شدن هزارها افراد بي گناه در پي حملات هوايي نيروهاي خارجي، نبود برنامه درست و سازنده اي براي از بين بردن فقر و بي سوادي، بي توجهي به پروژه هاي زيربنايي برمبناي منافع ملي كشور، پراكندگي در سيستم اقتصادي كشور،‌ عدم جلب سرمايه گذاري هاي بزرگ،‌ عدم توجه واقعي به منابع سرشار طبيعي افغانستان، از طرف رقيبان آقاي كرزي مطرح شود، كرزي چه پاسخي خواهد داشت؟ اما موصوف كارد را در آب ديده و از اينكه چهره ناكامش بيشتر براي ملت افشا مي شد، از حضور در مناظره خود داري كرد.

حالا اين سؤال در ذهن مردم باقي مانده كه وقتي آقاي كرزي از كاركردهاي خود در طول سالهاي گذشته توان پاسخگويي به ملت را نداشته واز گفتگوهاي رويارويي بارقباي انتخاباتي اش گريز نمايد، چگونه بالاي خود اعتماد نموده و با هزينه هنگفتي وارد ميدان مبارزات دومين انتخابات رياست جمهوري شده است؟

عده اي بدين باور اند كه كميسيون انتخابات افغانستان براي آقاي كرزي وعده سپرده كه او را دوباره به قدرت خواهد رسانيد به دليل اينكه مسوولان بلندپايه و باصلاحيت اين كميسيون همه از طرف وي گماشته شده اند.

برخي بدين نظر اند كه حضور مارشال فهيم با تعداد زيادي از قوماندانان جهادي در كنار كرزي نشان مي دهد كه با استفاده از زر و زور،‌ كرزي بار ديگر بر اريكه قدرت تكيه خواهد كرد!

اما اخيراً بيشتر كارشناسنان و رسانه ها بدين باور شده اند كه آقاي كرزي در مقابل دكتور عبدالله عبدالله شكست خواهد خورد؛‌ به دليل اينكه در ولايات جنوبي افغانستان كه بيشترين آراء‌ را انتظار داشت،‌ اعتماد خود را از دست داده و مردمي كه در گذشته برايش راي داده بودند، از ادامه حاكميت موصوف به ستوه آمده اند.

همچنان در شمال كشور، موقف گيري استاد عطامحمد نور والي ولايت بلخ مبني برحمايت قاطعش از دكتور عبدالله عبدالله كه از نفوذ قابل ملاحظه اي برخوردار است، موفقيت دكتور عبدالله را در مقابل آقاي كرزي تا حد زياد كمك مي نمايد. اخيراً روزنامه نيويارك تايمز چاپ امريكا مطلبي را زير عنوان “دكتور عبدالله عبدالله رييس جمهور بالقوه افغانستان است؛ به نشر سپرد؛ اين مطلب نشان مي دهد كه منابع غربي هم توجه بيشتر به موصوف داشته و از دوام زعامت سياسي كرزي در افغانستان راضي نيستند.

تعدادي در داخل كشور در رابطه به ائتلاف كرزي و فهيم فكر مي كنند، همانگونه كه در انتخابات گذشته كرزي با استفاده از قدرت،‌ مارشال فهيم را از كابينه كنار زد،‌ اين بار مارشال با استفاده از جايگاه سياسي اش در ميان مجاهدين و رابطه نزديكش با آقاي دكتور عبدالله عبدالله،‌ در روزهاي پاياني انتخابات كه به احتمال اغلب‌ به دور دوم خواهد كشانيد،‌ احتمال دارد كرزي را در ميدان تنها رها كند. اگر اين امر جامه واقعيت بپوشد، مارشال فهيم مانور سياسي اي را پلان كرده است كه طرح آن از طرف آقاي برهان الدين رباني ريخته شده تا گروههاي سياسي مختلف افغانستان را به آدرس جبهه ملي نزديك ساخته و روي ساختار نظام سياسي مستقل وقانونمند شدن نيروهاي نظامي خارجي در افغانستان و خروج آنها بتوانند تصميم بگيرند.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا