اخبار و گزارشات

جبهه ملی افغانستان: استخدام آمريكايي‌ها تضعيف اراده ملي افغانها است

sangcharaki1

“فاضل سنچاركي ” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، ضمن اظهار رضايت نسبي از روند تبليغات كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري، از مشكلات و دشواري‌هاي بسيار جدي مانند سوء استفاده‌هاي دولت از امكانات و موقعيت‌هاي دولتي خبر داد.
وي گفت: جنب‌وجوش وسيعي در ميان مردم ديده مي‌شود كه نشات گرفته از خواست مردم براي ايجاد اصلاحات، تغيير حكومت و تغيير ساختار نظام است و به همين دليل شاهد حركت‌هاي خودچوش در ميان مردم هستيم.
سخنگوي جبهه ملي افغانستان تصريح كرد: اگرچه كانديداهاي ديگر در مقايسه با رئيس جمهور از فرصت‌هاي مساوي برخوردار نيستند اما در عين حال روند كلي تاكنون نسبتا خوب بوده است.
سنچاركي درباره همكاري يك مشاور آمريكايي با دكتر “اشرف غني احمد زي ” نيز گفت: شخصي كه به اعتراف خود اشرف غني مشاور تبليغاتي وي بوده است، مسئول تبليغات “بيل كلينتون ” در انتخابات رياست جمهوري آمريكا نيز بوده است و اين مي‌تواند حيثيت، استقلال و اعتبار ملي افغانستان را زير سوال برده و اراده ملي افغانها را تا حدودي تضعيف كند.
سخنگوي جبهه ملي افغانستان ابراز عقيده كرد كه بهتر است در اين گونه كارها از مشاورين داخلي و از خود افغانها استفاده كنيم زيرا اين موضوع در مواردي با روح قوانين موجود افغانستان در تضاد و تعارض است.
معاون سابق وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: از لحاظ اخلاقي، حقوقي و حيثيت ملي استفاده از مشاورين خارجي آن هم آمريكايي براي تبليغات رياست جمهوري مي‌تواند تاثيرات منفي روي اعتبار كشور بگذارد.
فاضل سنچاركي با غيرمستقل خواندن كميسيون مستقل انتخابات افغانستان يادآور شد: كميسيون رسيدگي به شكايات پس از دريافت صدها شكايات مردمي در مورد كانديداها، نتوانست با بي طرفي اعتراضات را بررسي كند و اكنون باور بر اين است كه اين كميسيون نتواند به مسايلي مانند گرفتن مشاور خارجي برخورد كند.
وي كميسيون رسيدگي به شكايات را تركيبي مي داند كه در آن نيروهاي خارجي اكثريت را تشكيل مي‌دهند و افغانها در اقليت هستند.
سنچاركي تصريح كرد: مقامات رسمي آمريكا ادعا مي‌كنند فردي كه به عنوان مشاور اشرف غني كار مي كند بدون هماهنگي با مقامات اين كشور دست به اين كار زده و اين يك تصميم فردي است و به سياست‌هاي كلي آمريكا ارتباطي ندارد.
سخنگوي جبهه ملي افغانستان افزود: تمام تبليغات حامد كرزي توسط دستگاههاي دولتي انجام مي شود، از اعضاي كابينه گرفته تا ارگان‌هاي محلي و فرماندهان امنيتي به نوعي در تيم تبليغاتي كرزي دخيل هستند.
وي گفت: در كنار اين ديده مي شود كه تلويزيون ملي و روزنامه هاي دولتي به طور كامل در اختيار رئيس جمهور قرار دارند.

معاون سابق وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با غير مستقل خواندن كميسيون رسيدگي به شكايات تأكيد كرد: راه حل اين معضل اين است كه كانديداها با تشكيل كميته مشترك نظارتي و همچنين با ناظران ملي و بين‌المللي جلو تخلفات گسترده را بگيرند و اجازه ندهند كه رئيس جمهور از راه‌هاي غيرقانوني و نامشروع صندوق‌هاي راي را توسط آراء خود پر كنند.
وي از رايزني با ناظران اتحاديه اروپا در اين زمينه خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه با نظارت بهتر حداقل از بخشي از تخلفات كه در شرف وقوع است، جلوگيري شود.
اين فعال سياسي افغان يادآور: بر اساس تحقيقات موسسات پژوهشي در 50 درصد مشكلات و ناامني افغانستان، طالبان و گروه‌هاي مسلح نقش دارند و در 50 درصد ديگر نيز نقش دولت محرز شده است.
معاون سابق وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در پايان ادعا كرد كه اگر به هر شكلي پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته مبني بر بركناري رئيس جمهور محقق نشود و اگر رئيس جمهور كرزي با تقلب پيروز شود، كسي اين نتيجه را قبول نخواهد كرد و كشور دچار بحران خواهد شد كه پيامدهاي اين بحران مي‌تواند براي ملت و براي ثبات اين كشور خطرناك باشد.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا