اخبار و گزارشات

اخراج انگليس از هلمند راز عمليات آمريكا در جنوب افغانستان

us-vs-uk

 

“احمد سعيدي ” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، از اهداف پنهان عمليات نظامي “خنجر ” به رهبري آمريكا در ولايت “هلمند ” پرده برداشت و گفت: اين عمليات يك مبارزه نمايشي است كه 4000 تفنگدار دريايي آمريكايي با 652 تن از نظاميان ارتش افغانستان به منظور پس گرفتن 9 الي 10 منطقه از اين ولايت آغاز كرده‌اند و بر اساس اظهارات خودشان تاكنون با مقاومت جدي روبرو نشده اند.
تحليلگر برجسته افغان تاكيد كرد كه جهان و مطبوعات بايد از چند مساله آگاه باشند؛ اول اينكه ديگر آمريكا به صداقت انگليس در مبارزه با مواد مخدر در اين ولايت اعتمادي ندارد و آمريكايي‌ها ثابت كرده‌اند كه با چهار هزار تفنگدار دريايي خود بدون مقاومت توانستند به پيش بروند، اما انگليس با 7000 نظامي مجهز در مدت شش سال نه تنها كاري را انجام نداد بلكه شبه نظاميان در اين مناطق از قدرت بيشتري برخوردار شدند و كشت مواد مخدر كه منابع مالي تروريست‌ها محسوب مي شود، به بالاترين سطح خود رسيد.
سعيدي افزود: آمريكا با اين عمليات و استفاده از فرصت بدست آمده بنام تامين امنيت براي انتخابات مي خواهد حضور انگليس را در ولايت هلمند كمرنگ كند و بالاخره انگليس را از اين ولايت كه بيش از 80 درصد مواد مخدر كل افغانستان را توليد مي كند، بيرون براند.
اين كارشناس گفت: دومين نكته اينكه آمريكا مي خواهد با شايعاتي كه گفته مي شود ناتو در افغانستان شكست خورده و افغانستان يك‌بار ديگر تبديل به ويتنامي براي آمريكا و غرب شده است، پاسخ داده باشد.
وي در ادامه به سومين نكته درباره اين عمليات اشاره كرد و افزود: اين عمليات اولين زورآزمايي اوباما با طالبان پس از به قدرت رسيدن و تغيير استراتژي وي است و چهارمين نكته اينكه انتخابات رياست جمهوري افغانستان در پيش روست و شنيده مي شود كه كارت‌هاي جعلي زيادي در اين ولايت وجود دارند كه اگر اين هلمند در كنترل دولت نباشد و اين كارتها به طرفداري از كانديدايي به صندوق ها انداخته شوند، سرنوشت انتخابات به نفع وي رقم خواهد خورد، از اين رو دولت افعانستان و آمريكا پيشاپيش خواستند از اين موضوع پيشگيري كنند.
اين صاحبنظر افغان معتقد است عمليات نظامي پاكستان عليه طالبان ممكن است سبب شود تا بنيادگرايان به افغانستان روي بياورند به همين دليل آمريكا در اين برهه از زمان مي خواهد در اين منطقه قدرت نمايي كند.
سعيدي تصريح كرد: اين عمليات در صورتي نتيجه مثبت خواهد داد كه به دنبال تصرف مناطق آزاد شده بازسازي آنها شروع شود و چنانچه اين مناطق به حال خودشان واگذار شود مشكلات مردم در اين مناطق چند برابر خواهد شد.
اين تحليلگر افغانستانی تاكيد كرد كه جنگ افغانستان، جنگ زور آزمايي نيست و افغانستان راه حل نظامي ندارد، افغانستان به تفاهم بين الافغاني، به استراتژي دقيق اسلامي و به تفاهم ملي و بين المللي ضرورت دارد نه به قلدري و زور گويي.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا