اخبار و گزارشات

سفر اوباما به مسكو نمي‌تواند باعث ارتقاء سطح روابط راهبردي شود

obama_russianpresident

به نقل از پايگاه تحليلي- اينترنتي «اوترا»، روز گذشته “باراك اوباما ” و “دميتري ميدويديف “، روساي جمهوري آمريكا و روسيه در مسكو مذاكرات مفصلي با يكديگر داشتند كه در پايان آن مجموعه اسنادي به امضاء دو طرف رسيد كه مهمترين آنها شامل توافق كلي در زمينه كاهش تسليحات راهبردي تهاجمي و مسئله دفاع ضد موشكي و البته ترانزيت كالاهاي نظامي مورد نياز نيروهاي آمريكايي به افغانستان از طريق خاك روسيه مي‌شود.
با وجود اين تحليلگران در خصوص ارتقاي سطح روابط به گونه‌اي كه بتوان از «آغاز مجدد» روابط سخن گفت، ابراز ترديد مي‌كنند.
به عقيده آنان دورنماي بررسي مسائلي همچون كاهش تسليحات راهبردي تهاجمي، استقرار سيستم دفاع ضد موشكي در شرق اروپا، مسائل پيرامون ايران و اوضاع در جمهوريهاي شوروي سابق در بسياري از موارد كاملا اختلاف برانگيز بوده و مي تواند باعث بروز بحران در روابط دو كشور گردد. بويژه آنكه دقيقا در آستانه سفر اوباما به مسكو، موضع‌گيري دولت آمريكا براي مثال در مورد مسئله بحث برانگيز گرجستان عملا هيچ تغييري نداشته است.
به نوشته اين سايت اينترنتي، در اين ميان ناظرين گفت‌وگوهاي روز گذشته رهبران روسيه و آمريكا را تنها با توجه به اعلام آمادگي آمريكا براي توافق بر سر كاهش تسليحات راهبردي تهاجمي ، بطور همزمان با توافق در خصوص مسئله دفاع ضد موشكي را موثر ناميده‌اند.
در واقع به نظر مي‌رسد واشنگتن موافقت كرده تا توقف برنامه استقرار سامانه‌هاي سيستم دفاع ضد موشكي در شرق اروپا در ازاي موافقت روسيه با ترانزيت كالاهاي نظامي آمريكا به افغانستان صورت بگيرد. البته اين معامله به عقيده برخي كارشناسان، تنها «وعده هايي كاملا مبهم» تلقي مي‌شود كه مي‌تواند در مباحثات جزئي با مشكلاتي مواجه شود. علاوه بر اين چنين نگراني نيز وجود دارد كه توافق مسكو با واشنگتن در اين زمينه خطر برانگيختن احساسات جهان اسلام بر ضد روسيه را نيز در پي خواهد داشت.
ترديدهايي در رابطه با اين مسئله وجود دارد كه اسناد امضاء شده در خصوص كاهش تسليحات راهبردي تهاجمي تنها توافقاتي سياسي است و نه حقوقي. در چنين شرايطي، حداكثر آنچه انتظار مي‌رود، تلاش موثر دو كشور در خصوص ادامه مذاكرات پيرامون اين مسئله است كه به عقيده ناظرين هنوز هم مي‌تواند منجر به توافق نهايي نشود، چرا كه اختلاف نظرات دو طرف در خصوص مسئله دفاع ضد موشكي همچنان به قوت خويش باقي است.
«اوترا» مي افزايد، عليرغم لحن بسيار دوستانه سران روسيه و آمريكا در مذاكرات روز گذشته شروط دو كشور در اين زمينه آنقدرها هم با يكديگر برابر نيست. در حاليكه آمريكا موضع گيري بالقوه‌اي را پيشنهاد مي‌كند كه شامل مجموعه دستور كاري در خصوص مسائلي همچون كاهش تسليحات راهبردي تهاجمي، افغانستان و ايران شود، روسيه نقش متحد و يكي از بازيگران كلدي را ايفاء مي كند كه به هر يك از اين مسائل بطور جداگانه توجه دارد.
در نهايت تحليلگران بر اين عقيده‌اند كه نمي توان از ارتقاي سطح روابط راهبردي بين روسيه و آمريكا در نتيجه نخستين ديدار سران دو كشور سخن به ميان آورد. به گفته آنان، بعيد است اين سفر و مذاكرات مسكو تغييري در روابط سرد روسيه با آمريكا و يا بطور واضح‌تر با غرب بوجود آورد. در حقيقت مشكل روابط متقابل روسيه و آمريكا با تغيير روساي جمهوري و رفتن يكي و آمدن ديگري دچار تغيير اساسي نخواهد شد.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا