اخبار و گزارشات

اشپيگل: كرزي براي انتخاب مجدد رشوه هاي مالي و سياسي ميدهد

karzai_handsup

 

به نظر مي‌رسد حامد كرزي كه تا پيش از اين به عنوان فردي نالايق و بي‌كفايت معرفي شده بود، توانسته است با حركت ماهرانه با مهره‌هاي كليدي خود در افغانستان شانس خود را به عنوان شخصيتي محبوب و پيروز در انتخابات آتي افزايش دهد.

هفته‌ نامه‌ آلماني اشپيگل در تحليلي با اشاره به انتخابات 29 اسد (20 اگست) افغانستان و تحت عنوان”كرزي با سركرده‌هاي شبه نظاميان افغان سازش كرده و متحد مي‌شود” آورده است: به نظر مي ‌رسد حامد كرزي، رئيس‌ جمهور افغانستان تلاش مي‌كند با هر روش ممكن پيروز انتخابات آتي اين كشور باشد به گونه‌ يي كه وي با دادن رشوه به نامزدان رقيب و انعقاد قرارداد با سركرده‌ها و رهبران شبه نظاميان تلاش مي‌كند به بخت اول انتخابات تبديل شود.

در بخش ابتدايي اين تحليل آمده است: اگر به عنوان كسي كه انتخابات را به عنوان نماد شفافيت سياسي مي‌داند به ستاد مركزي كميسيون بي‌طرف انتخابات در شرق افغانستان سري بزنيد، حدس و گمان‌ها و احتمالات مثبتي در مورد انتخابات افغانستان نخواهيد داشت. كميسيون مستقل انتخابات افغانستان (IEC) همانند يك دژ و قلعه سنگربندي شده است و پشت ديوار‌هاي بتوني و چندين ايستگاه‌ بازرسي، پادگان‌هايي از عساکر اردوي ملي اين كشور به چشم مي‌خورد.

اين دومين بار بعد از سقوط طالبان است كه افغانستان، شهروندان خود را به پاي صندوق‌هاي راي فرا مي‌خواند. روز 20 اگست مشخص خواهد شد كه چه كسي براي پنج سال آينده بايد به كاخ رياست‌جمهوري كابل وارد شود. با وجود شرايط ناآرامي كه در اين كشور و بويژه در هندوكش وجود دارد مي‌توان گفت كه نتيجه انتخابات در برخي مناطق اين كشور نامعلوم است چرا كه كسي نمي‌داند در حين رقابت‌هاي انتخاباتي چه اتفاقي خواهد افتاد. حنيف اتمر، وزير داخله افغانستان نيز معتقد است كه از سوي طالبان در تابستان سال جاري خونبار‌ترين روزها را شاهد خواهد بود.

اشپيگل مي‌افزايد: افغانستاني كه به شدت با جنگ، ترور، فقر، بيكاري دست و پنجه نرم مي‌كند منتظر و اميدوار به حضور رئيس جمهوري است كه در‌دهاي آنها را درمان كند.

سوالي كه اكنون مطرح مي‌شود اين است كه اين رئيس‌جمهور چه كسي مي‌تواند باشد و آيا واقعا همه‌ اقدامات لازم و عملي انجام خواهد شد تا افغان‌ها از اين طريق بتوانند آزادانه و با حق يكسان براي رويا‌هاي سياسي آتي خود تصميم گيري كنند؟ رويايي كه اگر مسجل شود، افغانستان را از بن بستي كه در آن گرفتار شده، نجات خواهد داد.

اشپيگل در پاسخ آورده است: اكنون‌ نامزدان انتخابات افغانستان مشخص شده‌اند. 41 زن و مرد خود را نامزدي احراز پست رياست جمهوري در افغانستان نموده‌اند. افراد بي‌كفايتي كه به دلايل خاص خود را نامزدي احراز اين پست كرده‌اند، افرادي كه حتي به عقيده عزيزالله لودين، رئيس كميسيون انتخابات افغانستان بايد “هر چه زودتر به بيمارستان رواني علي آباد مراجعه كنند”. به ديگر زبان اين نامزد‌ها، فاقد كمترين شايستگي‌ها براي احراز پست رياست جمهوري افغانستان مي‌باشند.

به نوشته اشپيگل، درانتخابات سال جاري افغانستان نام حدود 17 مليون افغان براي راي دادن ثبت شده است از آنجا كه جمعيت واقعي افغانستان نامشخص است از اين رو رقم واجدين شرايط راي نيز به طور كامل نامشخص است و از آن جا كه در مقايسه با گذشته و در سال 2004 آراء در خود مراكز اخذ راي شمرده مي‌شود و نه در مراكز ولايتي، بسياري از ناظران از احتمال دستكاري نتايج آن هم در سطحي بسيار وسيع خبر داده‌اند. با اين حال كرزي تلاش مي‌كند با رايزني‌هاي درست، شرايط انتخاب خود را به عنوان رئيس جمهور آتي بيش از پيش مسجل كند.

اشپيگل در ادامه اين نوشتار به بررسي برخي نامزدها پرداخته است: براي مثال جنرال رشيد دوستم، كه رهبر يكي از اقوام شمال افغانستان است، بارها طي جنگ‌هاي داخلي و قبل از آنكه با اردوي 50 هزار نفري‌اش به امريكايي‌ها در جنگ عليه طالبان بپيوندد، مواضع خود را عوض كرده است. وي كه يكي از رهبران نظامي و خشونت طلب محسوب مي‌شود در دوران كرزي پست‌هاي برجسته‌ اردوي را در دست گرفت، به علت پيشامد‌هاي مختلف سال گذشته به نظر بند شد و بعد از آن براي مداوا به تركيه رفت. كرزي طي روزهاي گذشته وي را به عنوان رئيس ستاد اردوي معرفي كرد. امري كه غرب با ترس و وحشت با آن برخورد كرد ، اما روزنامه‌هاي كابل آن را انتصاب عاقلانه رئيس جمهور معرفي كردند و نوشتند: با اين اقدام كرزي، دوستم فرصتي مي‌يابد كه از استعداد‌هاي بسيار خود براي جلب منافع افغانستان بهره بگيرد.

تطميع نامزدان انتخابات افغانستان با پول و با هدف جلوگيري از نامزدي برخي از نمايندگان ديگر، يكي ديگر از اقدامات رئيس ‌جمهور افغانستان مي‌باشد. وي با دادن وعده به نامزدان خطرناك كه رقباي اصلي وي به شمار مي‌رفتند آن‌ها را از ادامه خواست‌شان براي انتخابات افغانستان منصرف كرد. در اين ميان براي مثال مي‌توان به والي ننگرهار اشاره كرد. طبق اظهارات كرزي به ازاي هر گونه صرفنظر از نامزدي، اسم اين افراد در فهرست دريافت كننده‌هاي پول وارد خواهد شد. اولين قيمت پيشنهاد شده به ازاي صرف نظر از نامزدي 11 مليون دالر بوده است.

كرزي بعد از آنكه به فهيم و دستام دو پست كليدي را پيشنهاد كرد، اكنون خواهد توانست در 29 اسد آراي تاجك‌ها و ازبك‌ها را از آن خود كند. كرزي علاوه بر اين با اين اقدام خود زمينه‌ متلاشي شدن حزب مخالف را نيز فراهم آورد چرا كه فهيم نيز هم‌چون دستام از سردمداران اتحاديه و ائتلاف “جبهه‌ وحدت ملي” محسوب مي‌شوند. جبهه‌ يي كه كرزي را فردي مرتشع و عروسك خيمه شب بازي امريكايي‌ها مي‌دانست.

اشپيگل در ادامه مي‌نويسد: كرزي شخصيتي است كه حتي امريكايي‌ها نيز بر روي وي خط بطلان كشيده‌اند، چرا كه دولت وي از پس هيچ يك از مسووليت‌هاي خطير خود برنيامده است، نه طالبان و نه فساد مالي و ارتشاء و بايد گفت: اين واقعيت تلخ صحت دارد كه كرزي روز 20 اگست سال 2009 بار ديگر گزينه‌ محبوب راي دهندگان خواهد بود.

اشپيگل در ادامه با اشاره به حضور دو نامزدي مطرح اين انتخابات آورده است: با وجود تلاش‌هاي كرزي وجود دو نامزدي اين انتخابات شرايط انتخاب وي را سخت‌تر خواهد كرد يكي از آن‌ها اشرف غني است كه در امريكا تحصيل كرده و در دوران كرزي به عنوان وزير مالي خدمت مي‌كرده است.

وي پيشتر كرزي را فردي كاملا بي‌ صلاحيت معرفي كرده بود؛ اما احتمال پيروزي وي بسيار محدود است. نزديكي بيش از اندازه وي به امريكا و تندخويي‌هاي وي از دلايل گفته‌ بالا محسوب مي‌شود.

گزينه ديگر عبدالله عبدالله است كه در دوران كرزي وزير امور خارجه بود. فردي كه هنوز از جبهه‌ متحد ملي حمايت مي‌كند اما عيب اصلي وي نيز اين است كه پسر يك زن تاجك است، از اين رو به سختي خواهد توانست قبايل مهم پشتون را به حمايت از خود وا دارد.

در بخش پاياني اين تحليل آمده است: كرزي به اندازه‌ يي انتخاب خود را مسجل مي داند كه اهداف سياسي روشن بيشتر از سوي كرزي شنيده مي‌شود تا رقباي وي.

طبق اظهارات غني، وي درصدد است كه بعد از انتخاب شدن به عنوان رئيس‌جمهور يك مليون فرصت شغلي ايجاد كند و يك مليون آپارتمان نيز براي مردم افغان بنا كند. بر خلاف اين برنامه عبدالله تصميم دارد تغييرات را به افغانستان بياورد كه شامل انتقال مجدد قدرت به مراكز ولايت‌ها است. با آنكه اوضاع عمراني افغانستان در حال بهبود است اما از لحاظ سياسي به نظر مي‌رسد كه از زمان سقوط طالبان تاكنون اقدامات در خور توجهي انجام نشده باشد. نخبگان باسابقه اين كشور نيز قدرت را شخصي كرده‌اند و به نظر مي‌رسد كه انتخابات 20 اگست نيزنتواند در آن تغييري ايجاد كند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا