خبر و دیدگاه

افغانستان پاشنه آشيل آمريكا در جنوب آسيا

afghanistanmap_fire

نگراني فزاينده آمريكا از تحولات اوضاع امنيتي افغانستان به ويژه در آستانه انتخابات رياست جمهوري اين كشور، اگر چه در جريان برگزاري اجلاس گروه هشت تبلور يافت، اما نتوانست به اهداف مورد نظر واشنگتن نزديك شود.
اين مساله نشان مي دهد نيروهاي ائتلاف بين المللي به رهبري آمريكا در افغانستان كه درچارچوب استراتژي “تكثر گرايي مقطعي ” واشنگتن در مناطق بحران خيز جهاني شكل گرفته با شكست روبه‌رو شده است.
حضور شبه نظاميان طالبان در اكثر نقاط افغانستان كه به سبب ناهماهنگي نيروهاي اشغالگر خارجي و عملكرد آنها با دولت كابل تحقق يافته است، زمينه ساز اين شكست فاحش بوده است.
سوء استفاده از غير نظاميان افغان در رويارويي هاي نظامي به عنوان سد دفاعي از سوي شبه نظاميان طالبان و شكستن آن از سوي نيروهاي خارجي افغانستان را به پاشنه آشيل آمريكا در جنوب آسيا مبدل كرده است.
اجلاس G8 هشت در واقع بررسي چگونگي بن بست آمريكا و متحدان اروپايي‌اش در افغانستان و تبيين رهيافت خروج از اين بن بست در گستره تحولات روبه گسترش نظامي، سياسي و امنيتي را در دستور كار داشت.
در آوردگاه نظامي به رغم افزايش نيروهاي آمريكا در افغانستان براي مهار پيامدهاي امنيتي عمليات طالبان، به نظر مي رسد تغيير استراتژي نظامي واشنگتن مد نظر نبوده و تنها تغييري تاكتيكي به نمايش درآمده است.
آمريكا براي حضور دراز مدت در افغانستان به عنوان حيات خلوت استراتژيك خود در جنوب آسيا و در واقع جنوب مرزهاي فدراتيو روسيه و چين به استمرار ناامني ها در آن كشور نياز دارد.
اين تغيير تاكتيك در وهله نخست پاكستان را متاثر نموده است، زيرا بي ثبات كردن اين كشور و هند، موازنه ظريف قوا در شبه قاره هند را به سود منافع ملي آمريكا سمت و سو خواهد داد.
اعلام استراتژي جديد مبارزه با مواد مخدر با هدف بهبود امور معيشتي، درآمدهاي جايگزين از طريق ايجاد فرصت هاي شغلي و همچنين بازاريابي براي محصولات كشاورزي افغانستان، از ديگر محورهاي اجلاس گروه هشت بود.
در 8 سال اشغال افغانستان توليد مواد مخدر از مناطق زير نفوذ طالبان گرفته تا نواحي زير كنترل نيروهاي داخلي و خارجي به چند برابر افزايش يافته است.
سياست انگليسي تعميم مواد مخدر از كاشت، توليد و عرضه آن در افغانستان از سوي فرزندان ناخلف آمريكايي شان دنبال مي شود.
انتقال مثلث طلايي آسياي جنوب شرقي در دوران جنگ ويتنام در حد فاصل كشورهاي لائوس، برمه و تايلند به هلال طلايي در حد فاصل مرزهاي ايران، افغانستان و پاكستان در نقطه “رباط ” ديدگاه دوگانه واشنگتن نسبت به توليد و انتشار مواد افيوني در منطقه و جهان را نشان مي دهد.
انتخابات مرداد ماه رياست جمهوري افغانستان در حالي در اجلاس جي هشت مورد بررسي قرار گرفته است كه به لحاظ بحران امنيي جاري در آن كشور با اما و اگر هايي روبروست.
مشكلات امنيتي افغانستان در آستانه انتخابات و تعهد آمريكا و نيروهاي ائتلاف براي حل اين مشكلات در بيانيه پاياني اجلاس نمي تواند پاسخي به اما و اگرهاي موجود باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا