خبر و دیدگاه

از حكومت غير مشروع تا كمپاين غير مشروع

karzai_afghanistan

 

استفاده از امكانات دولتي از جانب آقاي كرزي در كمپاين انتخاباتي چنان گسترده است كه‌ حتا ادارات مختلف رياست جمهوري و برخي از وزارت خانه ها عملا به كار كمپاين مي پردازند.
در كنار آن كه كارمندان دفتر رييس جمهور همه به تبليغات و كمپاين رسمي آقاي كرزي پرداخته اند، برخي از وزيران نيز در همكاري با مقامات بلندپايه‌ي وزارت خانه ي مربوطه، با باز كردن مهمان خانه ها، شامل برنامه ي كمپاين شده اند.

در حال حاضر اعضاي دفتر رييس جمهور و برخي از مشاوران و كارمندان سياسي رياست جمهوري با گرد هم آمدن در مقر «دفتر حمايت هاي مردمي از حامد كرزي» در مقابل ليسه حبيبيه، همه روزه به تنظيم و چگونگي كمپاين مي پردازند و با مهمانان ديدار مي كنند؛ اما هيچ كدام از سمت هاي شان مستعفي نشده اند؛ با آن كه گفته مي شود، تنها در اين ميانه جعفر رسولي، مشاور بين المللي رييس جمهور، ظاهراً از سمتش استعفا داده است؛ اما برخي از منابع نزديك به دفتر رياست جمهوري اين ادعا را تاييد نمي كنند.

درعين‌حال گفته مي شود كه اسدالله‌خالد والي اسبق قندهار و وزير سرحدات و قبايل با باز كردن يك مهمان‌خانه در دهمزنگ كابل، همه روزه در خدمت و پذيرايي مهمانان آقاي كرزي براي كمپاين انتخاباتي است.
وقتي به اين مراكز يا مهمان خانه‌ها مراجعه مي كني كارمندان بلندپايه‌ي حكومتي را مي بيني كه بي هيچ هراسي از قانون و بي هيچ آزرمي از مردم در خدمت كمپاين قرار گرفته اند.

اين كارمندان بلندپايه‌ي حكومت، با موترهاي لوكس دولتي و با نمبرپليت هاي مشخص در حالي كه كارت هاي هويت برخي از آن ها در جلو موترهاي شان ديده شده است در آن مراكز حضور مي یابند.

در پهلوي اين مسأله ارگان هاي پليس و ارتش نيز به كمپاين وسيعي از حامد كرزي مي پردازند. اگر به برخي از پايگاه‌هاي پوليس، پاسگاه هاي ارتش و …مراجعه كنيد، نشانه هايي از تبليغات به نفع آقاي كرزي به خوبي ديده مي شود.
گذشته از آن پليس ملي افغانستان در برخي از ولايت ها و مراكز ديده شده است كه عكس هاي كلاني از حامد كرزي را به موترهاي خود نصب كرده اند.

در روستاها و شهرك ها، ولسوالان و ديگر مقامات محلي دولتي با امكانات دست داشته مردم را به نفع رييس جمهور كرزي تشويق مي كنند و گفته مي شود كه برخي از واليان، ولسوالان و شهرداران قبل از تعيين شدن، تعهد سپرده اند تا در پروسه كمپاين به حامد كرزي، به هر شكل ممكن كار كنند.
هم اكنون در روستاها برنامه هاي همبستگي ملي و برخي كارهاي ديگر به راه انداخته شده است كه به گونه ي علني استفاده از امكانات دولتي را به نفع ریيس جمهور نشان مي دهد.

افرادي كه مسئوليت اين برنامه ها را كه شامل اعمار پل و پلچك و ساختن جويچه ها، سرك و ديگر خدمات اجتماعي است به عهده دارند، به نفع رييس جمهور كرزي تبليغ مي كنند و به مردم تلقين مي كنند تا در انتخابات پيش رو به كرزي رأي دهند.
تلقين كنندگان افرادي اند كه در چوكات مهندس و …به روستاها  اعزام شده اند تا با استفاده از فرصت به تبليغات و ذهنيت سازي بپردازند.

اين ديگر براي همه مبرهن شده است كه برنامه هاي انكشافي كه بايد طي پنج سال گذشته به راه انداخته مي شد، تو قف داده شده بود تا در آستانه‌ي انتخابات رياست جمهوري به راه انداخته شود و به «عنوان يك تير و دو فاخته» از آن استفاده شود.
اكنون در وضعيتي‌كه رييس جمهور خود با سوال درشت مشروعيت مواجه شده است، راه اندازي اين‌گونه كمپاين، عدم مشروعيت مبارزات انتخاباتي او و نيز بي اعتنايي شديد او به قانون را به نمايش مي گذارد.
زيرا در اين مورد ديگر دادگاه عالي افغانستان نمي تواند توجيه و تفسير فلان ماده‌ي قانون را پيش كش كند.

هم چنان عدم واكنش و توجه كميسيون مستقل انتخابات و كميسيون شكايات انتخاباتي به اين مسايل، خود همسويي اين دو نهاد را با حامدكرزي نشان مي دهد.
استفاده از امكانات دولتي در اين حدود پايان نمي يابد.  استفاده از صبغت الله مجددي رييس مجلس سنا و رييس كميته آشتي ملي، در مبارزات انتخاباتي و وادار كردن او به هذيان گويي آن هم از آدرس دين، دست يازيدن آقاي كرزي را از امكانات دولتي و هم چنان ابزار قرار دادن دين براي رسيدن به قدرت، نشان مي دهد.

 

برگرفته از سایت محک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا