اخبار و گزارشات

آغاز نبرد نرم ميان كابل و مزار شريف

 

خبرگزاري ها ديروز گزارش كردند كه تمامي عكس ها و پوسترهاي حامد كرزي از چهارراهي ها، دفاتر دولتي و برخي اماكن ديگر در شهر مزارشريف و ولسوالي هاي ولايت بلخ برداشته شده و به جاي آن، عكس ها و پوسترهايي از عطامحمد نور؛ والي بلخ، احمدشاه مسعود و داكتر عبدالله؛ نامزد رياست جمهوري نصب شده است.

برخي منابع مستقل در تماس با روزنامه نخست گفته اند كه اين اقدام درپي فشار حامدكرزي بر عطامحمد نور مبني بر كناره گيري وي از سمت اش انجام شده است. اين منابع كه نخواستند نامي از آن ها برده شود، گفته اند حتا عطامحمد نور به زيردستان خود دستور داده است كه نگذارند حامدكرزي كارزار انتخاباتي خود را با دست باز در ولايت بلخ انجام دهد.

شماري از شهروندان بلخ در كنار تاييد، برداشتن آن تعداد از عكس هاي حامدكرزي كه از مدت هشت سال به اين سو در دفاتر حكومتي، برخي چهارراه ها و ميدان هوايي بلخ وجود داشت، گفته اند كه اكثريت پوسترها و عكس هاي كارزار انتخاباتي آقاي كرزي نيز يا پاره شده اند و يا هم به روي آن ها گل و رنگ ماليده شده است.

اين اقدامات در پي آن انجام شده است كه حدود يك ماه پيش، عطا محمد نور والي بلخ بر خلاف تصور همه و به خصوص حامدكرزي از نامزدي داكتر عبدالله، نامزد ديگر رياست جمهوري اعلام حمايت كرد.

عطا محمد نور كه يكي از فرماندهان نيرومند تنظيم جمعيت اسلامي افغانستان در زمان جهاد و مقاومت بود و پس از فروپاشي رژيم طالبان در سال 1380 نخست به صفت فرمانده قول اردوي شماره هفت شمال تعيين گرديد كه در آن اكثريت نيروها و واحدهاي پراكنده ي جبهه مقاومت عليه طالبان گردآورده  شده بودند، ايفاي وظيفه كرد و بعد از دي دي آرشدن قطعات نظامي زير امر وي، به دستور حامدكرزي از اين سمت بركنار و به عنوان والي ولايت بلخ تعيين گرديد.

آقاي نور كه بعد از سرنگوني رژيم طالبان به عنوان رقيب جدي حزب جنبش ملي جنرال عبدالرشيد دوستم در شمال افغانستان قد علم كرد، چندين بار از سوي شبه نظاميان وفادار به دوستم مورد حمله نظامي قرار گرفت ولي آن را دفع كرد. والي بلخ با پايان گرفتن تنشهاي نظامي ميان نيروهاي مسلح وي و جنرال دوستم با تغيير سياست هاي خود دست به ابتكاراتي زد كه از او اكنون به عنوان والي نمونه و موفق ياد مي شود.

طي سال هاي گذشته، ولايت بلخ از لحاظ اقتصادي و بازسازي بنابر برنامه هاي آقاي نور پيشرفت هايي داشته و اين مساله اكنون باعث شده است كه عطامحمد نور محبوبيت زيادي در ميان مردم كسب نمايد و به همين دليل است كه حمايت وي از نامزدي داكتر عبدالله باعث رنجش خاطر حامد كرزي شده است.

با اين تحليل مي توان پنداشت كه عدم پشتيباني والي بلخ از آقاي كرزي در انتخابات رياست جمهوري پيش رو، تنش ها ميان او و آقاي نور را به حد نگران كننده يي رسانيده است.

آقاي كرزي در تلاش است به هر نحوي كه امكان دارد تا فرارسيدن انتخابات يا عطامحمد نور را از سمت خود بركنار نمايد و يا به شدت ساحه نفوذ وي را محدود سازد. در عين حال آقاي نور در ولايت بلخ و هواداران سياسي اش در كابل در پي گسترش حمايت هاي سياسي ازاو هستند.

در همين حال اگرچه پشتيباني محمد محقق، جنرال عبدالرشيد دوستم، گل آقا شيرزوي توازن ظاهري قوا را به نفع حامدكرزي دگرگون كرده و حرف و حديث هاي مربوط به پيوستن اسماعيل خان به اين جمع در نتيجه ي توافقات پشت پرده نيز وجود دارد، اما اين كه رويكرد تازه آقاي نور كه گفته شده از محبوبيت و نفوذ قابل ملاحظه يي در شماري از ولايت هاي شمالي كشور برخوردار است، مبني بر پشتيباني از داكتر عبدالله معادلات قدرت را در آستانه ي انتخابات دچار چه نوع تغييراتي خواهد كرد پرسشي است كه تا چند روز آينده پاسخ آن روشن شود.

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا