خبر و دیدگاه

تعداد وزارت خانه هايي كه به محقق داده مي شود مشخص نیست

Karzai with Mohaqeq

 

محمد محقق در يكي از سخنراني هايش در غرب كابل گفته است كه آقاي كرزي در برابر حمايت او در انتخابات، پنج وزارت خانه را در صورت پيروزي به حزب وحدت مردم خواهد داد و دو ولسوالي در مركز كشور كه شرايط كافي براي تبديل شدن به ولايت را دارند،‌ تبديل به ولايت خواهند شد. در همين حال وحيد عمر مي گويد مشاركت اين احزاب در قدرت امري حتمي است. اما او تعداد وزارت خانه هايي را كه به اين دو حزب داده خواهد شد، مشخص نكرد:”اين يك گپ نو نيست و اين كه اين احزاب حمايت شان را از جناب حامد كرزي اعلام كردند حتمي است كه حتما در آينده در قدرت مشاركت مي داشته باشند و اين كه به چه مقدار و با چه ظرفيت، اين موضوع را متاسفانه نمي توانم كه حالا مشخص نمايم”. آقاي عمر گفت در صورتي كه آقاي كرزي در انتخابات برنده شود، در آن زمان مشخص خواهد شد كه كدام حزب چه اندازه در قدرت سهم خواهد داشت.
آقاي وحيد عمر در پاسخ به اين سوال كه تاچه اندازه اين وعده ها جامه ي عمل خواهد پوشيد، مي گويد پيش از اين نشست هايي صورت گرفته و گفته شده كه حكومت آينده براساس مشاركت سياسي و مردمي عمل خواهد كرد:”حالا قبل از وقت است كه اين موضوع را به شما بگويم كه بعد از انتخابات وضعيت به چه منوال مي شود. اما من فكر مي كنم كه توافق به وجود آمده و من فكر نمي كنم كه هيچ يك از طرفين در آستانه ي انتخابات يا بعد از انتخابات  از آن اجتناب كنند يا پا پس بگذارند”.
اما انجنير عباس نويان، وكيل كابل در ولسي جرگه مي گويد آقاي كرزي پيش از اين نيز وعده هايي را از زمان اداره موقت، انتقالي و منتخب براي مردم داده است، اما هيچ وقت به اين وعده ها آن گونه كه بايد عمل نكرده است. ولي در برخي از موارد آنهم به شكل بسيار اندك به وعده هايش عمل كرده است.
به نظر آقاي نويان قانون اساسي اين موضوع را پيش بيني كرده است كه وزارت خانه ها براساس مشاركت قومي به تمام اقوام افغانستان داده شوند و همه ي باشندگان افغانستان در آيينه دولت سهم خود را ببيند:”وزيران نظر به توانايي، شايستگي و لياقت بايد در راس وزارت خانه ها قرار گيرند نه براساس انتخاب اين و آن و آنهم در صلاحيت ولسي جرگه است كه براي اين وزيران راي اعتماد مي دهد يا خير”.
آقاي نويان از كند بودن روند بازسازي در ولايت باميان ياد آوري مي كند و مي گويد در حالي كه آقاي كرزي چندين بار به اين ولايت سفر كرده و مي داند كه در اين ولايت هيچ كاري برعكس ولايات جنوبي افغانستان در عرصه بازسازي انجام نشده، با آنهم  وعده هاي او در رابطه به رسيدگي به ولايات مركزي افغانستان عملي نشده است:”در باميان بارها و بارها براي تطبيق ماستر پلان شهري و براي اسفالت و قيرريزي سرك ها وعده داده شده اما (آقاي كرزي) به اين وعده ها عمل نكرده است. از طرف ديگر آقاي كرزي بايد به تطبيق قانون اساسي تشويق شود نه به اين امتياز گيري هايي كه در شب و روزهاي انتخابات براي اغفال مردم انجام مي دهد”. به گفته ي آقاي نويان هدف كرزي از اين وعده ها صرف به دست آوردن راي مردم است، نه چيزي ديگر. از سوي ديگر براساس اظهارات آقان نويان آقاي كرزي بايد طبق قانون اساسي افغانستان عمل نمايد و فضا را براي مشاركت تمام اقوام و باشندگان افغانستان در حكومت مهيا نمايد. بعضي ها به اين نظراند كه حمايت آقاي محقق از كرزي در انتخابات به اين مفهوم است كه اكثر هزاره ها راي شان را به آقاي كرزي خواهند داد. اما به باور آقاي نويان آقاي محقق نمي تواند از تمام هزاره ها وكالت نمايد:”آقاي محقق نمي تواند كه از تمام هزاره ها وكالت نمايد،‌ با آقاي كرزي قول دهد يا از او چيزي را براي هزاره ها بگيرد”. آقاي نويان مي گويد ايتلاف آقاي محقق با كرزي كار شخصي خودش است اما وعده و وعيدهايي كه براي مردم داده مي شود، نادرست و فريبكارانه است. يكي از خواست هايي كه گفته مي شود توسط آقاي محقق در بدل حمايت اش از كرزي مطرح شده، ارتقاي دو ولسوالي به ولايت در مناطق مركزي افغانستان است. هر چند اين خواست بارها از سوي باشندگان برخي از ولسوالي ها كه داراي ويژگي هاي ولايت شدن مي باشند مطرح شده است، اما آقاي نويان در اين مورد مي گويد صلاحيت تصويب تبديل يك ولسوالي به ولايت اصلا كار شوراي ملي است:”اين موضوع كه آقاي كرزي وعده داده تا ولسوالي هاي جاغوري و بهسود را به ولايت ارتقا دهد، به هيچ وجه اين حق آقاي كرزي نيست. يعني آقاي كرزي اين حق را ندارد كه چنين قولي را بدهد، زيرا اين موضوع مي تواند صرف با تصويب پارلمان امكان داشته باشد نه به قول آقاي كرزي”.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا