اخبار و گزارشات

نيويورك تايمز: ارتش آمريكا چاره‌اي جز اعتراف به جنايت در افغانستان ندارد

 

به نقل از روزنامه “نيويورك تايمز “، يكي از مقامات عالي رتبه ارتش آمريكا اعلام كرد: بررسي هاي اخير نشان مي‌دهد نيروهاي آمريكايي اشتباهات قابل ملاحظه‌اي را در انجام برخي حملات هوايي ماه گذشته ميلادي در غرب افغانستان مرتكب شده‌اند.
اين مقام آمريكايي كه نامش فاش نشدگفت: چنانچه نيروهاي هوايي و زميني ارتش آمريكا قوانين را زير پا نمي‌گذاشتند، شمار قربانيان حملات هوايي در غرب افغانستان در تاريخ 4 مي (9 ارديبهشت ماه) به احتمال بسيار زياد كمتر مي‌بود. آنها از قوانيني كه مستلزم حفظ جان غيرنظاميان بود پيروي نكردند.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه نوشت: گزارش منتشر شده گروه تحقيق ارتش آمريكا، آشكارترين اعتراف آمريكا به اشتباهاتش در ارتباط با اين حملات هوايي است كه اين مسئله فرصت مناسبي را در اختيار منتقدان و بسياري از مردم افغانستان قرار مي‌دهد تا باري ديگر آمريكا را مورد انتقاد شديد خود قرار دهند و فعاليت نيروهايش دراين منطقه را محكوم كنند.
پس از وقوع اين حادثه كه به كشته شدن 147 غيرنظامي افغان انجاميد، فرماندهان ارتش آمريكا متعهد شدند با جديت به اين مسئله بپردازند و مقصر اصلي را هرچه سريعتر معرفي كنند اما هم اكنون با گذشت زمان مقامات آمريكايي ديگر چارهاي جز اعتراف به اين جنايات ندارند.
روز گذشته نيز ژنرال “استنلي مك‌كريستال ” كه قرار است به زودي به عنوان فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان منصوب شود، تصريح كرد: عدم كاهش تلفات غيرنظامي، اعتبار آمريكا را زير سوال خواهد برد.
وي در ادامه افزود: گزارش گروه تحقيق و بررسي ارتش از اين امر حكايت دارد كه خلبان يكي از جنگنده هاي آمريكايي كه قرار بود محل استقرار شبه نظاميان طالبان را هدف قرار دهد، به دلايلي مجبور به بازگشت از منطقه براي چند ثانيه شد اما پس از رفع مشكل بوجود آمده ضمن فراموش كردن اين نكته كه نيروهاي طالبان فرصت فرار يافته‌اند، هنگامي كه بر فراز منطقه هدف رسيد، قبل از تاييد مجدد هدف، به بمباران آن منطقه اقدام كرد كه اين اشتباه وي تلفات غيرنظامي بسياري را برجاي گذاشت و اين تنها يكي از اشتباهات نيروهاي آمريكايي در وقوع اين حادثه بود.
پيش از اين ارتش آمريكا جنايت اخير خود را در كشتن 147 غير نظامي در حمله هوايي به ولايت “فراح ” در غرب افغانستان منكر شده بود اما با وجود شواهد بدست آمده ديگر رد اين جنايات غيرممكن است.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا