خبر و دیدگاه

ممنوعیت تحصیل و کار زنان

 

پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، نخستین اقدام شان حذف زنان از جامعه بود ، و فرمان شان بسته شدن مکاتب بالای دختران ، محدودیت سفر ‌رفت و آمد زنان بدون همراهی محرم شرعی ، منع تحصیل زنان در دانشگاه ها ، و منع زنان از وظایف در ارگان های دولتی داخلی وخارجی بوده است . و این فرمان شان سبب شد که ملیون ها دختر از تحصیل محروم شوند، و آخرین روزنه های امید برای تحصیل دختران را بسته کردن . محرومیت دختران از آموزش، تاثیرات مخربی بر زندگی فردی و اجتماعی آنان گذاشت. باوجودیکه هیچ کشور دیگر در جهان، زنان و دختران را از تحصیل منع نمی‌کند و هیچ کشور دیگری چنین قوانین سخت‌گیرانه و بی‌رحمانه برای آزار و اذیت جنسیتی تحت رهبری دولت ندارد.و حذف زنان از صحنه های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی است . که بیشتر از زنان را خانه نشین کردن .محدودیت های شدید گروه طالبان بر حق کار زنان باعث شده که نظام اقتصادی بسیاری از خانواده ها از هم بپاشد. با مسلط کردن این گروه بر کشور پیش بینی ما همین بود که طالب ، پیوسته و به ترتیب حقوق زنان را سلب خواهد کرد .چون این گروه به صورت اندیشه یی با آزادی ، عدالت و برابری از اندیشه های انسانی مدنی ، دشمنی دارد و در طول دوره حاکمیت شان زنان را مورد لت کوب ، و زدن شلاق بنام تنقیض حجاب اسلامی و در ضمن بخاک خون کشانیدن زنان دختران و قتل قتال آنها که باعث تلفات سنگین زنان این سرزمین شده است . زنان و دختران را متاثیر ساخته که دست به تظاهرات زدند، که در مقابل مورد لت و کوب طالبان قرار گرفتن که در رسانه ها به وضاحت دیده شد. طالبان حتا حق کار و تحصیل از زنان گرفته شد ه و اکنون اجازۀ گشت‌و‎گذار و تفریح برای شان داده نمی‌شود. این اقدام طالبان واکنش ها وانتقادهای ملی و بین الملی را برانگیخت ، اما طالبان به این واکنش ها هیچ اعتنایی نکردن بلکه اذیت و آزار شان در برابر زنان دو چند شده است. حتا زنان توسط طالبان شکنجه و مجبور به ازدواج می‌شوند و مدافعان حقوق زنان توسط طالبان مورد آزار و پیگرد قرار می‌گیرند، به زندان می‌روند و یا قتل می‌شوند. طالبان رفتار غیر انسانی با زنان و دختران دارند.کوچک‌ترین اختلاف در برابر این گروه، نتیجه‌اش مرگ و شکنجه‌ی وحشتناک است. اعدام صحرایی، سنگسار زنان، قطع اعضای بدن انسان‌ها در محاکم صحرایی و وحشیانه‌، طالبان از جمله گروهی سیاسی است که با ادعای تحقق و اعمال شریعت اسلامی پا به عرصه ظهور گذاشته اند، این گروه تمام موضوعات را از دید اسلامی می نگرند و خواسته شان نیز اسلامی کردن تمام مسایل است. دیدگاه و برداشت این گروه از دین و شریعت و بسیار سخت، خشک و محدود کننده است، که عملی کردن آن در عرف ‌و جامعه نه تنها دشوار بلکه گاهی حتی ناممکن است. حکومت قبلی این گروه در افغانستان (۲۰۰۱م) نیز یک دوران تاریک سراسر ظلم و استبداد دینی و حذف افراد فعال و سیاسی از جامعه بود و مثل امروزه فعالیت و آزادی زنان از عرصه اجتماعی ربوده شده بود، نهای های آموزشی زنان، تدریس فعالیت های فرهنگی که زناندر آنها مصروف کار و فعالیت بودند تعطیل شده بود، زنان بدون محرم اجازه خارج شدن از منزل را نداشتند، حجاب اجباری آنهم بامحدودیت های زیادی اعمال می‌شد و با خاطی ها برخورد جدی صورت می گرفت.
و درین دوره نیز با ورود طالبان به افغانستان و برقراری نظام امارت اسلامی در این کشور ماه ها تمام مراکز آموزشی بروی دانش آموزان بسته شدند و برای همه گان مبهم است که این گروه چه پالیسی را درین خصوص روی دست میگیرند، اما با گذشت مدت‌ زیادی وباز نشدن دوباره‌ی این مراکزودانشگاها، امید دانش‌آموزان و به‌خصوص قشر زنان با یأس و دلشکستگی همراه شد.
و طالبان برای زنان نیز چارچوب های را برخلاف حکومت دموکراسی وضع کردند، چارچوب های که مانع و سد راه پیشرفت زنان ودختران محسوب میشود، زنان دیگر در ارگان‌های دولتی اجازه کار و فعالیت را ندارند، مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم تعطیلاست و محصلان دختر حق اجازه رفتن به دانشگاه ها را ندارند
دنیای که ما در آن زندگی می‌کنیم ضروریات اش علم‌آموزی، اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی است و اگر در جامعه به این مسائل دقت وتوجه نشود، در قدم اول آن جامعه عقب‌گرد خواهد شد و ثانیا زنان را که قشر عظیم جامعه شمرده می‌شود با سرنوشت تاریک و مبهم دچار خواهند کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا