خبر و دیدگاه

مولوی مجیب الرحمن انصاری چرا و از سوی کی ترور شد؟

بیایید از اینجا آغاز کنیم. انصاری در حمله انتحاری کشته شد. آماده کردن افراد برای انتحار، حاصل کار یک سازمان یا گروه است. این سازمان و گروه هم باید اسلامی باشد، چون غیرمسلمان نمی تواند یک مسلمان را به انتحار وادارد. دو منبع توان تربیت انتحاری دارد، طالبان و پاکستان. یا هردو و یا یکی از میان این دو، عامل قتل انصاری است. عامل قتل، با توضیح اینکه چرا انصاری کشته شد، روشنتر می شود.

انصاری از حامیان پروپاقرص طالبان گشته بود. طالبان چرا باید یک حامی سرسخت خود و مبلغ قهار را بکشند؟ اینجا به چند دلیل مهم اشاره می کنیم. نخست، با حاکمیت گروه تروریستی طالبان بر افغانستان، ماموریت انصاری تمام شده بود. انصاری چرا در زمان جمهوریت که زبان زهراگین علیه دولت داشت، کشته نشد؟ چرا آن زمان بالای او انتحاری نشد؟ چون اینگونه افراد، که زیر سایه جمهوریت با این شور و قوت علیه جمهوریت تبلیغ می کرد، برای طالبان تروریست بزرگترین غنیمت بود. از همینرو امنیتش تامین بود.

دوم؛ انصاری با آنکه به تمام معنا طالب گشته بود، یک طالب خودی نبود. او یک فارسیوان بود. حالا شاید بپرسید که طالبان زیادی هستند که فارسیوان هستند، چرا آنها کشته نمی شوند؟ پاسخ ساده است. انصاری هزاران هزار پیرو داشت. او اگر روزی قبله بدل می کرد و با طالب مخالف می شد، یک عنصر خیلی خطرناک برای طالب و اندیشه طالبی بود. چون انصاری با همان سلاح مجهز بود که طالب برای کشتن از آن استفاده می کند، دین.

سه؛ انصاری دانش آموخته بود. او تایتل “مولوی” را در اکوره ختک پاکستان نگرفته بود. با همه تندروی که داشت، آدم متمدن بود. در امور دولت داری گاهی مداخله می کرد. یکبار به رهبری طالبان گفت که در مناطق فارسی زبان، مقام پشتو زبان تعیین نکند. همه این موارد، خلاف فلسفه وجودی طالب بود. ایجادگر طالب که برنامه تباهی افغانستان دارد، چنین شخصی را به هیچ عنوان تحمل نمی کند.

چهار؛ انصاری پیشینه حمایت از نیروهای امنیتی جمهوریت داشت. هیچکسی با چنین پیشینه، قابل قبول طالبان و حامیان استراتژیک طالبان نیست. حتی طالبان و حامی استراتژیک طالب، شک داشتند که مولوی انصاری در آنچه می گوید صادق باشد. مبالغه و اغراق او در وصف طالبان را نشانه، عدم صداقت می پنداشتند.


فشرده بگوییم، نوبت همه کسانی که پیشینه همچون انصاری دارند، فرا می رسد، اما به تدریج. در گام نخست، اولویت برای برداشتن کسانی است که جایگاه بلند اجتماعی همچون انصاری دارند.

با درنظرداشت این دلایل، جای شکی نیست که طالب عامل قتل انصاری است. چوچه تروریست های طالبی نمی دانند و اشک تمساح رهبران خود را باور می کنند. رفتن ملا برادر به هرات و دیدار او با ملا انصاری، به همان قصه گوسفند قربانی میماند که قصاب پیش از کشتن بر پشتش دست نوازش می کشد. یک روایت مشابه تایید نشده دیگری هم شنیده ایم که وقتی سلطان علی کشتمند از حمله جان به سلامت برد، دکتر نجیب الله درحالی که حمله را خودش سازماندهی کرده بود، به عیادت کشتمند رفت و ظاهرا به رسم شکرگزاری با خود گوسفند هم برده بود.

خلاصه اینکه، سرانجام هر “طالب غیرخودی”، متفاوت از انصاری نخواهد بود. تا دیر نشده، راه خود را از کاروان وحشت جدا کنید.

منبع؛ برگه آربانا در فیسبوک

نوشته های مشابه