خبر و دیدگاه

خدمات صحی آیینۀ فرهنگ و طرز نگرش یک جامعه است

 

بخش دوم

 

تبعیض- عرضه خدمات صحی چیست؟ 

 

نتایج عمل هاى جراحى  قلبى در نزد خانم ها به مقایسه مردان نسبتاً ناگوارتر است 

 

تحقیقی که توسط کالج قلبى امریکا در نزد خانم هاىی که زیر عمل جراحى قلبى رفته اند و در ژورنال ” دوران “ به نشر رسیده است، حاکى از آنست که بمقایسه مردان،  خانم ها زمانى مورد عمل جراحى قلبى واقع مى شوند که، اعراض و علایم شان خیلى پیشرفته شود. مراقبت را که در نتیجه اخذ مى کنند از نظر کیفیت خیلى پایین بوده و بعد از عمل جراحى از کیفیت پایینتر زندگى برخوردار مى باشند.

 

اکنون ثابت شده است که خانم ها بمقایسه مردان دیر تر مورد عمل جراحى قلبى قرار مى گیرند و از تبعات نه چندان خوب برخوردار مى شوند. عمدتاً این بخاطریست که خانم ها بمقایسه مردان به مراجع صحى  دیرتر راجع شده   یا اصلاً ارسال نمى شوند. تمام این تعلل ها ناشى از آنست که مشکلات خانم ها در وهله هاى نخست مورد شناسایى قرار نگرفته و یا ریسک شان درست درک نمى شود. در تداوى شان محافظه کارى شده و مورد تبعیض رجعت دهى به مراکز صحى براى  عرضه خدمات صحى قرار مى گیرند. 

 

رگهاى قلب خانم ها معمولاً کوچکتر است که در آزمایش هاى تصویرى ( ایمیجنگ) بندش هاى آن درست بملاحظه نمیرسند. این چالش تا که باعث پیشرفت شدید بیمارى در نزد شان نشوند در ابتداء از مراقبت هاى  بایسته باز میمانند. این همه بخاطرى واقع مى شوند که خانم ها به مقایسه مردان ( در کشور های فقیر، از جمله افغانستان) کمتر و یا دیر تر به مراجع صحى راجع مى شوند. 

 

هرچند هنوز هم درد هاى قفسه سینه از جمله ی عوارض و نشانه های معمول است، اما اغلباً خانم ها با اعراض توامى نفس تنگى، دل بدى، تکان قلب، درد هاى شکم و غش هاى ناموجه به مراکز صحى مراجعه مى کنند. نباید از این اعراض منحیث گمانه زنی هاى بیمارى هاى قلبى چشم پوشى کرد. در  صورت بودن این اعراض باید که بیمارى هاى قلبى عروقى در نزد خانم ها جستجو گردد. 

 

در تحقیقات کالج قلبى آمریکا نشان داده شده است که تبعیض جنسیتى براى خانم ها در رویکرد هاى علوم مبانى و کلینیکى نیز وجود دارند. خانم ها در نهایت با بیمارى هاى پیشرفته قلبى وعایى از خاطرى تشخیص مى شوند که کمتر مورد مراقبت ها قرار گرفته و به متخصصین قلبى راجع نمى شوند. 

 

تبعیضات جنسیتى در یک اجتماع به گونه گسترده در تظاهرات کلینیکى بیماران پدیدار مى گردد و یا به عباره دیگر؛ اگر در مورد یک بیمار خانم تبعیض عرضه خدمات صحى ولو به گونه ناخودآگاه واقع مى شود بیانگر یک جامعه تبعیض آمیز جنسیتى است. 

 

باید فراموش نکنیم که زن خودش یک مراقبت کننده فداکار جامعه و خانواده هاست که اول براى دیگران و بعد خودش تلاش مى ورزد. پس آنچه را که ما امروز منحیث المجموع در میدان طبابت و صحت مى بینیم، بازتابگر نورم هاى فرهنگى و اجتماعى است و بس. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا