خبر و دیدگاه

ماشین وحشت” افغانیت”

چرا بیش ازین چرخاندن ماشین وحشت” افغانیت” در ” گورستان امپراطوری ها” ناممکن شده است؟
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از ۲۰ سال تلفات سنگین جانی و مالی با صراحت اعتراف می کند که بیش ازین چرخاندن ماشین وحشت” افغانیت” در سر زمینی معروف به “گورستان امپراطوری ها” نا ممکن است. به باور آقای بایدن ماشین وحشت ” افغانیت” استعداد و ظرفیت ملت شدن، متمدن شدن و امن شدن را در سده بیستم یکم ندارد. تنها هزینه هفته وار چرخاندن ماشین فساد پروژه ” افغانیت” یک میلیارد دالر همراه با تلفات انسانی بود. به باور بایدن حتی امریکا ده ها سال دیگر هم در “گورستان امپراطوری ها” می ماند، باز هم نمی توانست پروژه ناکام ” افغانیت” را کامیاب بسازد. ازین رو از خروج سربازانش پشیمان نیست.
اما جو بایدن پروژه خانمانسوز” افغانیت” را در یک معامله ننگین به پاکستانی ها مطابق به سناریوی خلیلزاد تسلیم نموده و خود از گورستان امپراطوری ها فرار نمود.
بیش از ۵ ماه میشود که پاکستانی ها مسئولیت چرخاندن ماشین وحشت ” افغانیت” را زیر نام امارت طالبی و با شعار ” اسلامیت” به عهده گرفته اند.
واقعیت اینست که آمریکا با تمام امکانات و متحدین بین المللی خود بیشتر از بیست سال نتوانستند چرخ فساد، تقلب و وحشت پروژه” افغانیت” را بچرخانند، ولی پاکستانی ها می خواهند آنرا از طریق باج گیری از امریکا در چهارچوب صوبه پنجم خود بچرخانند.
در صحبت های جو بایدن می توان ۴ پیام روشن را دید:
۱) بیش ازین چرخاندن پروژه وحشت ” افغانیت” نا ممکن است. زیرا پروژه ” اوغان سازی” ، میراث کهن استعمار بریتانیا در قرن ۱۹ در بازی بزرگ است و در سده بیست و یکم عملا نمی شود با وحشت، جهالت و نسل کشی آنرا به پیش برود و هیچ کشوری بر سر این پروژه بی حاصل سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.
۲) بایدن به پاکستانی ها توصیه نمود، که از طریق باج گیری از امریکا نمی توانند پروژه ” پاکستانیت” را زیر نام امارت طالبی بچرخانند.
۳) بایدن تلویحا به چینی ها هشدار داد که افغانستان” گورستان امپراطوری ها” است، اگر بخواهند مسولیت پروژه ناکام” افغانیت” را بدوش بگیرند، بهای سنگینی خواهند پرداخت همانگونه که شوروی ها، انگلیس ها و آمریکایی ها پرداختند.
۴) پیام چهارم بایدن هوشدار به پشتونیست های هوا خواه پروژه ناکام ” لوی افغانیت” است، که بجای پافشاری تحمیل پروژه خانمانسوز ” لوی افغانیت” از طریق وحشت باید خطر فروپاشی و نابودی افغانستان را جدی بگیرند. دیگر هیچ کشوری در جهان حاضر نیست خون فرزندان و سرمایه و وقت شانرا قربانی پروژه ناکام” لوی افغانیت” کنند.
+++

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا