خبر و دیدگاه

آیا تروریستان حاکم در افغانستان دست در ناآرامی های قزاقستان دارند؟

پرسش دوم اینست که کی در پشت این ناآرامی ها قرار دارد: روسیه، آمریکا، چین و یا کدام کشور دیگر؟
پرسش سوم اینست که کی از نا آرامی های قزاقستان سود می برد؟
تروریستان حاکم در افغانستان متشکل از تروریستان چند ملیتی زیر نام امارت طالبان در تحت مدیریت مستقیم پاکستانی قرار دارند. بیش از ۴ ماه است که این ها افغانستان را به جهنم زمین تبدیل نموده اند. داعیه و ماموریت این تروریستان محدود به افغانستان نیست، بلکه کشور های آسیای میانه قبل از همه است.
بعد از فرار امریکاییها و متحدین آنان از افغانستان میراث های بزرگ بی ثباتی، ترور، وحشت و فقر و گرسنگی را در افغانستان بجا گذاشتند. خروج تحقیر آمیز غرب از افغانستان باعث خوشنودی و قدرت نمایی روسیه و چین در برابر امریکا در تایوان، اوکراین و آسیای میانه شده است.
بسیاری آگاهان نقش روسها را در بی ثبات سازی قزاقستان و کنترول این کشور توسط نیروهای نظامی این کشور به منظور سر کوب مخالفان برجسته می دانند و حمایت چین ازین اقدام روسها یک نوع هماهنگی را نشان می دهد.
برخی دیگری برعکس دست غرب را درین بی ثباتی در همسایگی چین و روسیه می بینند.
ظاهرا برنده این بازی خونین روسها اند و غربی ها بازنده. پان ترکیزم در تحت رهبری ترکیه که خیلی سرمایگذاری فرهنگی و زبانی بر سر قزاقستان نموده بودند، سخت شکست خوردند و باز تاب آنرا می توان در خشم رسانه های ترکیه دید.
اگر تروریستان حاکم در افغانستان نقش در ناآرامی های اخیر قزاقستان داشته باشند، این اولین عملیات بیرون مرزی طالبان در تحت مدیریت پاکستان خواهد بود. زیرا هیچ کشوری به اندازه پاکستانی ها در مدیریت تروریسم مجرب و مهارت ندارد و ید طولایی این کشور در منطقه دارد. به بیان دیگر این کشور از طریق تروریزم نیم سده است که “نان می خورند” و پول های هنگفتی از آمریکا و سعودی، امارات متحده عربی، قطر و چین و روسیه بدست آورده اند.
همدستی روسها، چینایی ها و ایرانی ها با پاکستانی ها و امارت طالبان به معنای مدیریت تروریستان در راستای منافع شان و ترساندن کشور های آسیای میانه و بیرون ساختن غرب از کل منطقه است.
ما در آینده شاهد همچو حوادث بیشتر در منطقه خواهیم بود.
+++

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا