خبر و دیدگاه

وحدت ملی یعنی چه ؟

یکی از اساسات یک زندگی مدنی وحدت ملی یک کشور است .
افغانها همیشه از وحدت ملی صحبت می کنند بدون اینکه  روی ساخت و بافت وحدت کار کنند. می گویند باید اتحاد کنیم و اما نه می گویند که اتحاد چگونه به وجود می آید ؟
اول بسم الله ، در افغانستان کدام انگاشت به نام ملی وجود ندارد که ما روی آن وحدت کنیم . پس چه باید کرد ؟
وحدت وقتی به وجود می آید که افراد جامعه ، همدیگر را با همه تفاوت های که دارند به یک نظر بنگرند و قبول کنند . متاسفانه ابن دید و بینش در افغانستان وجود ندارد . اقوام با هم برابر نیستند . وقتی یک قوم خود را در اقلیت بیبیند او چطور می تواند وحدت کند ؟. مذاهب در کشور به یک دیده نگریسته نه می شوند . وقتی یک مذهب خود را قشر دوم جامعه بیند چطور می تواند به فکر وحدت شود ؟ زنان کشور با مردان از حقوق مساوی مدنی برخوردار نیستند و زنان به نام دین و سنت و مذهب مطلق باید پیروی از مردان کنند که این یک جنایت بشری است . وقتی یک خواهر مسلمان خود را از برادر مسلمانش کمتر بیبیند چطور وحدت به وجود می آید .  در فرهنگ ما واسطه و وسیله و روی داری و خویشخوری در اوج آن است و وقتی که یک جوان کشور وسیله و واسطه و ارتباطات لازم را نداشته باشد در حالیکه همه لیاقت و اهلیت و کفایت را دارد و اما کار را به کسی میدهند که او وسیله و واسطه دارد ؛ درین حالت چگونه وحدت به وجود می آید به جزء از عقده و کینه ؟
وقتی فقیر پایمال شود و حتی نان خوردن را نداشته باشد و ثروتمند در فکر فقیر و بی بضاعت نباشد چطور می توان وحدت به وجود آورد ؟.
ما در کنار این مسایل با تعصب خمیر شده ایم و اما در روی خود نه می آوریم . وقتی دختر ما حق انتخاب شوهرش را که اسلام به او این حق را داده است ، نداشته باشد او چطور می تواند به نظام سیاسی  و حتی خانواده اش اعتماد کند.
مردم افغانستان برای اینکه وحدت را بیاورند و یک ملت واحد شوند باید همدیگر را نه تنها که بپذیرند بلکه به دیده ای قدر بنگرند . کرامت انسان متمدن و مدنی در اخلاق مدنی اوست که کمبودی آن در افغانستان شدید دیده می شود . درین راستا باید همه ای ما دسته جمعی کار کنیم تا بتوانیم به یک عدالت اجتماعی واقعی نایل شویم.
۴ دسامبر ٢٠٢١

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا