خبر و دیدگاه

بیستمین سالروز شهادت احمد شاه مسعود؛ ‘نگین مقاومت’

بیست سال قبل در همین تاریخ، تروریسم بین‌المللی ستارۀ درخشان آزادی و استقلال و عزت افغانستان را از ما گرفت و میدان را برای جولان اسپ مراد خود هموار ساخت. تروریسم بین‌المللی توانست جسم این ابر مرد را از ما برباید، ولی روح آزادی خواهی و پایمردی و فکر او الهام بخش راه ما و نسل‌های بعدی تا قاف قیامت زنده و باقی خواهد ماند.

خصائل برجسته او می‌تواند مودل و مثل راه زندگی هر شهروند این سرزمین، چه در موقف رهبری و چه در موقف یک شهروند باشد، قرار گیرد. در این جا طور موجز و کوتاه به چند خصلت ممتاز این بزرکمرد اشاره می‌گردد:

۱ – واقعبینی در دیانت: او واقعبینی را در دیانت پیشه کرده و در دینداری اعتدال را برگزیده بود. مسلم باد که عقل اعتدال را می پسندد و جهل عدم اعتدال را. او میانه روی را بر اساس فرموده رسول خدا برگزیده بود که رسول خدا سه بار تاکید کرده بود ” ای مردم برشما باد میانه روی، برشما باد میانه روی و برشما باد میانه روی.” چنانچه از زمان خیلی دور ” خیرالامور اوسط ها” در گوشهای ما طنین انداز بوده است.

احمد شاه مسعود با پذیرش اعتدال و میانه روی میخواست دین اسلام را چون لباس فاخر ابریشمینی به جهان معرفی نماید، تا هرکس با شوق تمام میل به تن کردن آنرا پیدا نمایند. برخلاف عدم اعتدال و افراط گرائی دین اسلام را چون لباس ژنده و چرکینی معرفی میدارد که هرکس از آن دوری خواهد جوید.

۲ – صلح دوستی: او صلح را بر جنگ ترجیح میداد. و به شهادت تاریخ او هرگز آغاز گر جنگ نبوده است. اینکه او در آغاز فعالیتهای جهادی خود چند بار به حمله دست زده بود مثل حمله بر یکی از علاقه داری های پنجشیر و حمله بر حکومتی پنجشیرکه بزودی آنرا بازنگری نموده و آنرا اشتباه خواند. از آن تاریخ ببعد همیشه سلاح را بخاطر دفاع بدست داشت. خصوصا”بعد از پیروزی جهاد، دفاع او از آزادی و استقلال افغانستان و دفاع او از شهر کابل در مقابل بغاوت مسلحانه بغاوت گرانی که از طرف بیگانه گان طمّاع تحریک و تجهیز شده بودند، در خور تقدیر میباشد.

۳ – مخالفت با برتری جوئی قومی و خواهان تامین حقوق شهروندی: او تمام اقوام ساکن افغانستان را با هم برادر و برابر و دارای حقوق مساوی دانسته و برای برآورده شدن این مامول تشکیل حکومت مردم توسط مردم را از طریق برگزاری انتخابات آزاد پیشنهاد و بیان میکرد. او تکیه به این باور که در یک کشور هیچ قومی نمیتواند خوش بخت باشد تا تمام اقوام ساکن آنکشور خوشبخت نباشند. او حل مشکل میان اقوام افغانستان را از طریق مذاکره و مفاهمه و برگزاری انتخابات سالم ، طرح و پیشنهاد داشت.

۴ – وطندوستی: او افغانستان وطن آبائی خودرا از ته دل دوست داشت. در مناسبات با جانب خارجی عزت و استقلال افغانستان خط سرخ او بود. با فداکردن جان شرین خود در این راه داعیه وطندوستی خودرا به اثبات رساند.

۵ – علم دوستی: او به علم باور داشت و شگوفائی افغانستان را در روشنائی پیشرفتهای علوم طبیعی و انسانی میسر و ممکن میدانست.

کوتاه اینکه میانه روی در اسلام، صلح دوستی، تأمین حقوق شهروندی، وطندوستی و علم پروری از مشخصات بارز او بود. هرگاه هر هموطن و هر زمامدار این مشخصات و صفات را پیشه سازند، بدون شک که افغانستان از مضیقه ذلت بار امروز خلاص و آینده پر از امید و درخشان را در قبال خواهد داشت.

یاد ابر مرد احمدشاه مسعود گرامی و راه فکر و مکتبش پر از رهرو باد.

____

سخنرانی احمدشاه مسعود در پارلمان اتحادیه اروپا:

تصویر قهرمان ملی برای آینده افغانستان:

زندگی‌نامه احمدشاه مسعود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا