خبر و دیدگاه

کاروان تابوت ها به سوی پاکستان طویل تر شده است

شکل وماهیت جنگ درحال تغییر است.
گزارشنامه افغانستان: قراین مشهود درجنگ هفته های پسین نشان گرآن است که موج برگشتِ آتش به سوی پاکستان وطالبان آغاز شده است. ورود کاروان های طویل تابوت ها به پاکستان، برای نخستین بار درمجامع سیاسی آن کشور نسبت به آیندۀ این جنگ ترس و تخویف ریخته است.
شکل وماهیت جنگ زود تر از موعد انتظار، تغییر کرده است.
در ظاهر امر، ارکستر بزرگ رسانه های غربی پیوسته فریاد می کنند: طالبان در آستانه اشغال کامل افغانستان!
اما پاکستان می داند که این اول تونل است؛ در انتهای این تونل تصویر آشفتۀ جنگ پخته شدۀ تاریخی افغانستان علیه پاکستان نمودار است.
پاکستان برای اولین بار در تاریخ جنگ اعلام ناشدۀ پاکستان دربرابر افغانستان، از تشکیل جبهه سراسری مقاومت ملی در نبرد علیه طالبان و پاکستان هراسناک شده است. پاکستان می داند که طالبان در میان مردم افغانستان به سربازان لنگوته پوش آی اس آی شناسه می شوند و به غیر از جنگ نیابتی، هیچ آینده یی در مدنیت افغانستان آینده نخواهند داشت.
تلفات گله یی طالبان زیرضربات قوای امنیتی و نیروهای مردمی قابل پیش بینی نبود. جبهه ای نا متمرکز جنگ گسترده و مارپیچی، عقبۀ حفاظتی طالبان را از بین برده است. طی بیست سال، امریکا و ناتو توازن جنگ افغانستان را به نفع پاکستان نگاه داشته بودند. امریکا هیچ گاه به نیروهای مقاومت خارج از دولت اجازۀ مانور جنگی علیه طالبان و پاکستان نمی داد. پاکستان هم پول می گرفت؛ هم آسیاب جنگ را درداخل افغانستان به سود استراتیژی خود و امریکا و انگلیس می چرخاند.
امریکا، عملیات نظامی واستخباراتی هند را درچهارچوب مقرره های ناتو و امریکا محدود کرده بود. اکنون هیچ محدودیتی وجود ندارد. رئیس جمهور کرزی و غنی احمدزی از کشتار طالبان به هر قیمتی جلوگیری می کردند؛ اکنون این توان از آن ها گرفته شده است.
اکنون مانعی به نام کرزی – احمدزی برداشته شده و اردوی نیابتی پاکستان، هم با ارتش افغانستان رویاروی است و هم با داوطلبان مردمی که با گذشت هر روز مسلح و ملیتاریزه می شوند.
پاکستان مستقیم با مردم افغانستان در جنگ است و باید جنگ را مستقیم تمویل کند. پیش بینی قیام های سریع مردم علیه پاکستان و طالبان را درمحاسبه نه گرفته بودند.
برخلاف باور شایع که با خروج امریکا، افغان ها درجنگ تنها گذاشته شده اند، اکنون با برداشته شدن موانع از سوی امریکا، قوای مسلح و اردوگاه چریکی سراسر کشور علیه طالبان صف بسته و تمرینات میدانی به یک جنگ کارتمام عملاً شروع شده است. پاکستان از تارانده شدن ده ها هزار طالب از خاک افغانستان و گریزاندن آن ها به داخل قلمرو آن کشور بیمناک است که درآن صورت طالبانیزم افغان و پاکستان، درون پاکستان را به مجمری از آتش تبدیل خواهند کرد.
سر زمین خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا