خبر و دیدگاه

ویدیوی کامل سقوط چرخبال در بهسود منتشر شود

یکم: انتشار ویدیو کوتاه اصابت یک موشک به چرخبال ارتش در بهسود از سوی تلویزیون طلوع از همان ابتدا مورد پرسش های قرار گرفت. اکنون که علی‌پور مسئولیت فیر آن موشک را نپذیرفته است، چگونگی سقوط هلیکوپتر ارتش در ابهام بیشتر فرو رفته است.
دوم: حکومت به شمول رییس جمهور، مشاور شورای امنیت، لوی درستیز (بعدا سرپرست وزارت دفاع)، سرپرست وزارت داخله و چندین مقام میان رتبه نظامی سقوط هلیکوپتر را مبنای کمپاین نفرت پراکنی خویش قرار دادند. تولید ادبیات نفرت از سوی مقامات درجه اول حکومتی و نظامی به هیچ صورت توجیه پذیر نیست که خلاف قانون اساسی به صورت مشخص مواد در بردارنده «مصالح علیا کشور» است. راه توقف گردش ادبیات نفرت، روشن شدن حقیقت در مورد سقوط هلیکوپتر ارتش و کشته شدن نه سرنشین آن است.

سوم: برای روشن شدن حقیقت شورای امنیت باید ویدیو کاملتر حادثه سقوط هلیکوپتر را منتشر کند. ویدیو کامل حداقل این دو جزئیات را باید احتوا کند:
الف) زمان قبل از حادثه که نشان دهنده لحظه پرواز از محل حادثه یا لحظه ورود به محل حادثه هلیکوپتر مورد نظر تا لحظه اصابت موشک باشد.
ب) محل شلیک موشک را نشان دهد. اگر محل شلیک روشن نشود، با توجه به مسیر حرکت موشک و طول آن گمان اصلی آن است که از هوا شلیک شده است و هر چیز دیگر غیر از ار پی جی است. باور اینکه این امکانات (حمله از هوا و استفاده از موشک مافوق ار پی جی) در اختیار علیپور باشد، دشوار است مگر اینکه حکومت ثابت کند.
چهارم: اگر حکومت با ارائه مدارک و شواهد قابل باور، ادعای سقوط هلیکوپتر از سوی علیپور را ثابت نتواند، هر شهروند افغانستان حق دارد تا رئیس جمهور غنی، حمدالله محب، یاسین ضیا و حیات الله حیات را به موارد زیر متهم کند:
الف) استفاده سیاسی و شخصی از نیروهای امنیتی کشور،
ب) سقوط دادن عمدی چرخبال ارتش و کشتن نه سرنشین آن به مقصد نفرت پراکنی و بسیج افکار عمومی در راستای منافع سیاسی و شخصی،
ج) کشاندن خشونت در مناطق امن و تحمیل آن بالای شهروندان ملکی بهسود (با تحمیل هزینه جانی، روانی و مالی)،
د) بدنام سازی نیروهای ملی امنیتی کشور در افکار عمومی،
ه) ایجاد شکاف قومی و اقدام به پارچه کردن نیروهای ملی امنیتی،
و) تحمیل هزینه هنگفت مالی و جانی بر نیروهای ملی امنیتی در این شرایط حساس، و
ز) در نتیجه کاهش نیم بند مشروعیت کل نظام.

___
برگرفته از فیسبوک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا