خبر و دیدگاه

پنجشیر در کمین تفکر طالبانی

در چند سال اخیر متاسفانه پنجشیر و ولایات اطراف آن مثل پروان، کاپیسا، بدخشان و تخار به جایگاه و پایگاه «حزب التحریر» و تفکر طالبانی تبدیل شده است.

هرچند فعالیت این حزب از لحاظ قانون اساسی افغانستان، غیرقانونی می‌باشد، اعضای آن بدون هرگونه دغه‌دغه خاطر در بین جوانان این ولایات فعالیت می‌کنند و افکار ارتجاعی و عقب‌گرای خود را ترویج می‌کنند. به عنوان مثال، در دانشگاه پروان که در ۶۱ کیلومتری شهر کابل قرار دارد، این حزب دست باز دارد و افکار انسان‌ستیز و زن‌ستیز را بین جوانان تبلیغ می‌کند.

همین گونه در سایر ولایات از جمله پنجشیر، جوانان زیادی قربانی افکار طالبانی و داعشی این حزب شده‌اند.

باید بیان داشت که «حزب التحریر» در ۱۹۵۳ توسط شیخ تقی الدین النبهانی فلسطینی تاسیس گردید و حالا تحت رهبری شیح عطا بن خلیل ابورشته که از همفکران داعش و القاعده است، فعالیت می‌کند.

فعالیت این حزب در پنجشیر و ولایات اطراف آن که بحیث پایگاه‌های مقاومت و حوزه‌های ضد تفکر طالبانی به شمار می‌روند، نکته‌ایست که باید روی آن مکث بیشتر کرد.

معلوم می‌شود که یکی از اهداف کلان این حزب، نابود کردن گفتمان حاکم ضد طالبانی در این حوزه‌هاست و همچنان آماده کردن ذهنیت مردم این مرز و بوم برای سربازگیری داعشیان، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی می‌باشد.

فعالیت این حزب از چند سطح آغاز شده است:

۱. هدف قرار دادن جوانان متعلم و محصل در ولایت پنجشیر و در مناطق پنجشیری‌نشین شهر کابل؛

۲. هدف قرار دادن معلمان و بعضی از علما در ولایت پنجشیر؛

۳. هدف قرار دادن یک تعداد مجاهدینی که عضویت شورای مجاهدین پنجشیر را ندارند.

پلان بعدی این حزب «شورای مجاهدین پنجشیر» است، یگانه جمعی که مخالف جدی تفکر طالبانی می‌باشد. تا بلاخره از این طریق بتواند روی مجاهدین و بزرگان و کلان‌های قومی ولایات همجوار پنجشیر، چون پروان، کاپیسا، تخار، بدخشان هم تاثیر بگذارد.

باید گفت که در این وقت بسیار حساس حکومت محلی پنجشیر بسیار هوشیارانه برخورد نماید. پنهان کردن فعالیت‌های این حزب از دید رسانه‌ها و مردم، از سوی حکومت محلی نه تنها که راه حل نیست، بل اشتباهی است که ممکن در آینده نه چندان دیر به سقوط این ولایت و ولایات همجوار آن به دست طالبان و داعشیان منجر گردد.

حکومت محلی پنجشیر باید بداند که طالبان، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در سه دهه گذشته نتوانستند با جنگ به پنجشیر دسترسی پیدا کنند، ولی حالا از طریق ترویج افکار افراطی این حزب می‌توانند مردم و مخصوصا جوانان را به سوی خود بکشانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا