خبر و دیدگاه

چرا پاکستان در امورافغانستان مداخله میکند؟

 

گزارش ها میرسانند پس از آنکه اختیارات جنگ به قوای مسلح افغانستان سپرده شد ، در آن زمان طالبان در جبهات جنگ به شکست های پی هم مواجه گردیدند ، پاکستان در پی آن شد که برای تلافی شکست و عقب نشینی طالبان نیروهای تازه نفس از جنس پنجابیان را در حمایت از طالبان افغان وارد مناطق تحت کنترول طالبان کند ، جنگجویان پاکستانی حضور فعال در جنگ های کندز ، قندهار ، هلمند ، زابل ، ارزگان و غزنی داشتند ، از اینکه ستیزه جویان پاکستانی با جغرافیای افغانستان نا آشنا بودند ،  از این جهت درکنترول جنگ عقب ماندند، و ازروی مجبوریت تحت فرماندهان محلی طالبان در داخل صفوف جنگجویان آن گروه وارد خط نبرد با نیروهای امنیتی افغانستان شدند.

جنگجویان اعزام شده پاکستانی شامل ، ملیشه ها، نظامیان، قوماندانان نظامی، زندانیان و حتی شاگردان مدرسه های دینی آن کشور بودند، و به هدف رسیدن به حوریان بهشتی در صفوف جنگجویان طالب به هلاکت رسیدند .

پاکستان از سوی هم دنبال قوت طالبان در مذاکرات دوحه بود ، آنها (پاکستان و طالبان ) باورمند هستند که ادامه خشونت ها عقب نشینی نظامیان افغان از جبهات جنگ باعث میشود که طالبان در گفتگوهای دوحه دست بالای داشته باشند و مدیریت اصلی در اختیار پاکستان قرار داشته باشد ، بدین لحاظ نظامیان پاکستان در هماهنگی با سیاسیون آن کشور ، سربازان ارتش را همراه با زندانیان که در بند شان موجود بودند به اساس یک ضمانت از سوی طالبان در صفوف طالبان فرستادند تا اینکه باعث تقویه صفوف جنگی طالبان و ادامه جنگ در افغانستان شود.

طالبان با بسیار خوشحالی پاکستانیان را در صفوف شان خوش آمدید گفتند، وبرایشان اطمینان دادند که جنگ در افغانستان در اختیار آنهاست و نیروهای افغان توان مقابله را با آنها نخواهند داشت  و دلیل دیگر اطمینان طالبان برای پاکستانیان این بود که دیگر نیروهای خارجی در جنگ با نیروهای افغان کمک نمی کند و به بسیار آسانی می توانیم آنها را شکست دهیم و ولایات ها را از نزد شان فتح می کنیم. اما در میدان نبرد معلوم شد که فاتح جنگ نظامیان افغان شدند ، طالب ها و حامیان شان به شکست سنگین و شرم آور مواجه شدند .

مداخله پاکستان و حمایت همه جانبه آی اس آی از طالبان  یک حقیقت آشکار است ، همه میدانند که پاکستان از سالها بدینسو بخاطر تضعیف نظام افغانستان تلاش نموده است که آتش جنگ را داغ تر بسازد ، تا بیشتر به منافع پلید خود از طریق افغانستان در منطقه دست یابد

اکنون روشن شده است که ۶۵۰ تن از ستیزه جویان پاکستانی در داخل خاک افغانستان توسط نیروهای دفاعی امنیتی به هلاکت رسیده اند .  افراد به هلاکت رسیده پاکستانی همراه با زخمی ها توسط طالبان از مرز دیورند به پاکستان انتقال یافتند ، اکنون طالبان بخاطر کشته شدن ۶۵۰ تن از شورشیان پاکستانی زیر فشار آی اس آی قرار گرفته اند .

جنجال میان رهبران طالبان و پاکستان زمانی به وجود آمد که فامیل های نظامیان کشته شده پاکستانی . بر ضد نظامیان این کشور دست به اعتراض زدند در مورد کشته شدن فرزندان شان در افغانستان خواهان پاسخ حکومت و آی اس آی شدند ،  این در حالیست که طالبان به پاکستان ضمانت زنده ماندن این نظامیان را اطمینان داده بودند و حال طالبان پاسخی برای پاکستان ندارند .

حال دیده شود که پاکستان با طالبان چه خواهد کرد، اما یک چیز روشن است که موجودیت طالبان بدون پاکستان ناممکن است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا