خبر و دیدگاه

افغانستان درمیان بیم و امیدها

 در این روزها گفتگوهای صلح میان هیات مذاکره کننده افغانی و طالبان در قطر آغاز گردیده است امر ی که سال ها مردم افغانستان منتظر آن بودند و برای آغاز آن لحظه شماری می نمودند. آنچه واضح است این است که مردم افغانستان هرگز جنگ نمی خواستند و نمی خواهند ولی سال ها قربانی جنگ های بوده اند که از سوی کشورهای همسایه و منطقه شعله ور گردیده بود. این جنگ های ویرانگر و تباه کن تمامی شهروندان کشور را متضرر نموده، زیرساخت ها را ویران، فقر را دامنگیر و غم را در خانه های مردم گسترانیده اند نزدیک به ۵ دهه جنگ تمام عیار که هیچ ثمر و منفعت برای افغانستان نداشت.

اکنون جامعه جهانی و قدرت های بزرگ به شمول ایالات متحده آمریکا عزم خود را جزم نموده است که به جنگ های تحمیلی در افغانستان نقطه پایان گذاشته و مسائل مربوط به افغانستان را از طریق مفاهمه و گفتگو حل و فصل نمایند از این رو؛ در بیانات وزرای خارجه و سخنرانان در قطر همه به نحوی به خاتمه جنگ افغانستان و برقراری صلح در این کشور، تأکید ورزیده اند.

دولت افغانستان نیز مصمم است که به هر نحو ممکن، صلح و امنیت را در کشور برگرداند و طالبان را وادار نماید تا به صلح تن داده و دست از کشتار و ویرانی بردارد به همین منظور الی اکنون نزدیک به ۵۰۰۰ تن از زندانیان این گروه، که در میان آنان افراد متهم به قتل و کشتار مردم بی دفاع بودند، را از زندان های کشور رها نموده اند امری­ که اعتراض های زیادی را نیز در پی داشت و خیلی از قربانیان جنگ ها، رهایی این تعداد را پا گذاشتن روی خون قربانیان و ورثه آن ها عنوان نمود آن ها مدعی  اند که این زندانیان به جرایم ضد بشری محکوم اند و دست های شان به خون شهروندان افغانستان آلوده اند این زندانیان از میادین نبرد گرفتار گردیده و تعداد هم حین جابجایی ماین های کنار جاده و یا انجام حمله مسلحانه از سوی نیروهای امنیتی کشور دستگیر شده اند رهایی آن­ها امتیاز بزرگ برای طالبان به شمار می رود که ارزشش را ندارد و عده ای هم آزادی زندانیان طالب را بیش از اینکه به نفع صلح و امنیت سراسری بپندارند، به نفع طالبان می پندارند و نگران اند که این افراد از زندان ها رها و دوباره به خطوط نبرد بر خواهند گشت وعلیه نیروهای امنیتی کشور، به جنگ مسلحانه خواهند پرداخت و صفوف جنگ را تقویت خواهند کرد.

ولی دولت افغانستان انتظار دارند که با آزادی این زندانیان، کلید گم شده صلح بدست آید، طالبان دست از خصومت برداشته با درک حقایق جنگ افغانستان و اینکه قربانیان جنگ تنها و تنها مردم افغانستان اند، دست از لجاجت برداشته به پروسه صلح بپیوندند این گروه با آزادی این زندانیان به دولت افغانستان اعتماد نموده، حقانیت دولت و نهادهای امنیتی را درک و بدانند که دولت افغانستان آماده است تا هزینه صلح را بپردازد.

جامعه جهانی به شمول قدرت های بزرگ نیز با تقبل هزینه های سنگین جنگ در افغانستان نزدیک به دو دهه حضور پررنگ نظامی، تسلیحاتی و اقتصادی دارند آن ها نیز باید به نتیجه ملموس برسند و به مالیه دهنده ها و خانواده های قربانیان خویش پاسخ مقنع از جنگ افغانستان داشته باشند چون در جنگ افغانستان صدها تن از سربازان این کشورها جان های شان را از دست داده اند. خانواده های آنان باید بدانند که فرزندان شان برای حمایت از یک سلسله ارزش ها، جان های شان را از دست داده اند نه برای هیچ. همچنین این دولت ها مطمئن شوند که دیگر تهدید علیه امنیت ملی و شهروندان شان از قلمرو افغانستان نیست و دیگر القاعده و یا کدام گروه تروریستی دیگر در افغانستان لانه نخواهد کرد و از این جا، علیه منافع ملی و امنیت اجتماعی شان، صدمه وارد نمی گردد.

از این رو؛ انتظار می رود که گفتگوهای قطر منتج به صلح سراسری در کشور گردد صلح که در آن عزت مردم افغانستان حفظ گردد، ارزش­های مندرج در قانون اساسی پایدار بماند فصل دوم قانون اساسی که در آن حقوق و وجایب اتباع است به عنوان یکی از ارزش­های مهم که جامعه جهانی و مردم افغانستان پس از سال ها تلاش و قربانی های زیاد، آن را به دست آورده اند، حفظ گردد، نظام موجود و نیروهای دفاعی و  امنیتی حفظ و تقویت گردد. طالبان دست از کشتار مردم برداشته و از حمایت تروریست های بین المللی ابا ورزند و این بار مستقلانه برای افغانستان عاری از جنگ و خشونت، تصمیم بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا