خبر و دیدگاه

چرا طالبان در هرات به جان همدیگر افتادند؟‎

منابع در ولایت هرات می گویند که در ولسوالی شیندند ولایت هرات میان افراد گروه طالبان بر سر جمع آوری عشر و زکات درگیری مسلحانه رخ داده است که در نتیجه آن از هر دو جانب به تعداد ۱۴ طالب باج گیر کشته شده است.

منبع می افزاید، جنگ وقت به میان آمد که بنام ملا حکیم یک فرمانده طالبان خود را عضو جمع آوری مالیات شورای کویته معرفی کرده بود و می خواست مبلغ ۲۰ لک کلدار پاکستانی که از دهقانان محل به عنوان عشر و زکات جمع آوری گردیده بود به کشور پاکستان انتقال دهد، که با واکنش طالبان محل روبرو گردیده و در نتیجه درگیر مسلحانه کشته شد.

گفتنی است وقتی که ملا حکیم و همرانش که از جمله افراد وفادار و مورد اعتماد شیرمحمد عباس ستانکزی و اعضای خانواده اش در برخورد مسلحانه کشته شدند از جانب شورای کویته دستور تشدید جنگ صادر گردیده که در این نبرد از هر دو جانب کم از کم ۱۴ نفر کشته شدند.

منبع در اخیر گفت که افراد طرفین در پی خلع سلاح یکدیگر برآمده اند و امکان تشدید جنگ نیز در منطقه دور از امکان نیست.

این نخستین باری نیست که طالبان باهم درگیری میشوند و این زد و بند ها نشان دهنده پراکندگی و از هم ریخته گی این گروه است.

در نبرد میان شاخه های مختلف گروه طالبان در هر حالی برد از آن حکومت و مردم افغانستان خواهد بود. طالبان همچو گرگان گرسنه بر تقسیم طعمه شان که از مال و جان مردم ماست کنار آمده نمیتوانند و اینگونه درگیری ها بیشک که روزی باعث از بین رفتن ریشه هایشان نیز خواهد شد.

حکومت افغانستان باید در گفتگوهای صلح و مذاکرات بین الافغانی مخاطب اصلی خود را تشخیص دهد، تا مبادا بعد از توافق پارچه های دیگر ازین گروه علم مخالف بالا کنند.

قابل اذعان است که جنگ عامل بدبختیست و مسبب آن گروه های تروریستی.

در افغانستان پس از خروج نیروهای شوروی و روی کار آمدن دولت مشروع جمهوری اسلامی افغانستان، راه برای رشد و ترقی با استفاده از منابع وافر بیولوژیکی و جیولوجیکی، فراهم شد. اما اندکی از زمان نگذشته بود که سد عظیمی درین راه واقع شد و آن سر رسیدن مجدد طالبان و تسلط یافتن به نقاط مهم اقتصادی افغانستان بود.

مردم افغانستان بنابر فراگیری جنگ تحمیلی از نظر اقتصادی به رکود مواجه شدند و آخرین انکشافاتی که در این جا به وجود آمد ایجاد بند های آبیاری و برق محلی در زمینه زراعت بود. معادن و راه های ترانزیتی در نقاط محاربوی و خطوط جنگی قرار گرفتند. بنادر از ساحه حاکمیت دولت خارج شدند. بازار ها دچار کسادی گردیدند و اشتغال از بین رفت. این عوامل دست بدست هم داده و بنیه های اقتصادی مملکت را منهدم ساختند و قسمت زیادی از مردم را تحت خط فقر روانه کردند.

با وجود این همه جمع آوری مالیات و باج‌گیری به نام های مختلف، بر مردم سنگین تمام میشود. کشیدن بار جنگ طالبان به واسطه مردم چه به اکراه یا به رضا، پایه های اقتصادی مردم را درهم می شکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا