خبر و دیدگاه

تلاش داعش در راستای صدمه زدن به گفتگوهای صلح

 

طی پیشرفت های صلح حکومت افغانستان با طالبان و بالاخص توافق طالبان با آمریکا، آتش خصومت داعش با طالبان بیشتر از قبل شعله ور شده است. داعش اعمال طالبان را سالهاست که غیر اسلامی و مخالف با اصل اساسات سنت پیامبر اسلام ص میداند، و قبلا بار ها علیه طالبان فتوا صادر کرده اند.

چند سال قبل نیز ترمذی در بیانیه‌ای اظهار داشت جان، مال و ناموس طالبان و حامیان آنها برای اعضای داعش حلال هستند.

داعش با مزدور اعلام کردن طالبان، از اعضای این گروه خواسته بود تا هرکجا که بتوانند طالبان را بکشند تا انتقام کشته شده گان شان در سوریه و افغانستان را گرفته باشند. این بیانیه ها نشاندهنده اختلافات سیاسی و عقیدتی میان داعش و طالبان است.

اما در پیام تازه یی داعش طالبان را متهم به معامله با امریکا و راه اندازی حملات تروریستی بخاطر نمایش قدرت که گویا همچنان قوی هستند ، در تلاش جذب دوباره جنگ جویان جدا شده خود بوده و تلاش سربازگیری از جنگجویان ناراضی طالبان از گفتگوهای صلح میان امریکا _ طالبان و جوانان روستایی میباشند .

شورای رهبری داعش ولایت خراسان طی پیام کتبی گفته اند که طالبان با امریکا روی مواردی زیادی به توافق رسیده اند که تامین کننده منافع امریکا در افغانستان میباشد در این پیام همچنان گفته شده است که ما از ارتباطات طالبان پاکستان آگاهی داریم و حتی وزیر خارجه پاکستان طالبان را برای سه روز عید حاضر به قبول آتش بس ساخت در عین حال داعش طالبان را متهم به دریافت کمک های تسلیحاتی از سوی روسیه کرده و گفته اند که در درگیری همراه طالبان سلاح های نوع روسی را از نزد آنها غنیمت گرفته اند.

در حال حاضر، داعش فضای کمی برای گسترش در افغانستان دارد. در حالیکه افغانستان با اختلافات داخلی دست و پنجه نرم می کند، تقریباً تمام قلمروی این کشور در کنترل دولت یا طالبان قرار دارد که هر دو دشمن داعش محسوب می شوند. بنابراین، داعش نمی تواند در افغانستان به مانند عراق، سوریه و لیبی به مثابه تنها نیرویی که قادر به ایجاد نظم می باشد، ظهور کند .

از دید سوسیولوژیک هم در افغانستان هیچ نارضایتی سیاسی که از یک ناجی استقبال کند نیز وجود ندارد. یکی از دلایلی که باعث شد داعش در سوریه و عراق به تصرفاتی نائل شود، نارضایتی در بین سنی های به لحاظ سیاسی به حاشیه رانده شده بود که بدنبال توانمند سازی بودند. علاوه بر این، گروه طالبان فضای مخالفان مسلح را در اختیار دارد و از حمایت و مأمنی در پاکستان برخوردار است .

ازینرو داعش از افکار ضد طالبانی و اندیشه مغایر اعمال این گروه، علیه خودشان استدلال کرده از میان زندانیان رها شده و سایر افراد طالبان برای خودشان سرباز گیری میکنند.

داعش با پخش و نشر اخبار توافق طالبان با آمریکا استفاده کرده و در مناطق دور دست و روستاها ابتکار عمل را از طالبان دزدیده اند.

داعش گفتگو های صلح را تخریب میکند تا نشان دهند که جز این گروه هیچ گروهی دیگر پابند و مستحکم در راه جهاد نبوده و یگانه مسیر بر حق جهاد اسلامی آنها استند و هر کسی بخواهد در راه خدا و دین مبارزه کند باید ازین مسیر که داعش تعیین کرده عبور کنند زیرا راهی دیگر باقی نمانده است.

حکومت افغانستان به زود ترین فرصت ممکن باید جلو تبلیغات سوء داعش را در منطقه بگیرد، در غیر آن بعد از طالبان چندین گروه از افراد ناراضی از مذاکرات و افراد جدید به این گروه پیوسته و باز هم ناگزیر استیم که سالها برای کشاندن داعش به میز مذاکره مساعی بخرج دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا