خبر و دیدگاه

اظهار نظر روزنامه پاکستانی “دان”در مورد افغانستان و تروریسم

سرمقاله : روزنامه دان (پاکستانی)

برگردان: سید جمال اخگر

روز نامه دان پاکستانی در واکنش به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر موجودیت شبه نظامیان پاکستانی که بیشتر شان را اعضای طالبان پاکستانی یا تی تی پی تشکیل میدهد در سرمقاله امروز خود مطلبی را تحت عنوان (تروریست ها در افغانستان) به نشر رسانیده است:

گزارش تازه که از طرف شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده است ، تایید می کند که پاکستان سال ها گفته است : مناطق قبایلی که دولت بالای آن تسلط ندارد توسط تروریستان برای بی ثبات کردن پاکستان مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس گزارش حدود ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ شبه نظامی پاکستانی که اکثر شان اعضای طالبان پاکستانی یا تی تی پی میباشند در افغانستان مخفی شده اند. بیشتر این افراد طالبان پاکستانی با گروه داعش شاخه خراسان که بیشتر در خارج فعالیت دارند پیوسته اند.

این مورد به وضاحت نشان میدهد که در صورت عدم وارد کردن فشار لازم از سوی افغانستان خطرجدید وحشتناک نه تنها پاکستان بلکه امنیت کل منطقه را تهدید خواهد کرد. همانطور که گزارش سازمان ملل اشاره می کند شبه نظامیان در حال کار بالای طرحی میباشند که  بتوانند، افغانستان را به پایگاه گسترش نفوذ تروریستی در سراسر منطقه مبدل سازند. برای درک بهتر تهدید این شبه نظامیان در افغانستان ، باید نقش (تی تی پی ) و داعش بررسی شود.از سال ۲۰۰۷ به بعد تی تی پی دست به اشاعه ترورمانند حملات تروریستی ، بم گذاری و سایر اقدامات خشونت آمیز در کشور زده است. بدترین نمونه از وحشت این گروه حمله بالای مدرسه نظامی در سال ۲۰۱۴ بود که در نتیجه تعداد زیاد از کودکان قتل عام شدند. در واکنش به این حملات تروریستی حکومت پاکستان برای جلوگیری از توسعه ترور تی تی پی و گروه های هم فکری آن، دست به عملیات های ضرب عضب و رد الفساد زد، از جانب دیگر خشونت های داعش به هیچ کسی پوشیده نیست این خلافت خود خوانده داعش در حال توسعه در بخش های وسیعی از خاور میانه بویژه عراق و سوریه بوده و هواداران آن در سراسر جهان در حال افزایش میباشد، در حالی که ممکن داعش در خاور میانه سرکوب گردیده باشد اما این گروه به دنبال پناهگاه های امن بخصوص در مناطق خارج از اداره میباشد که هرج و مرج در  افغانستان  این کشور را به یکی از گزینه های اصلی برای اهداف داعش مبدل ساخته است. بنابرین اگر این دو گروه تشنه به خون (تی تی پی ) و داعش با سایر گروه های تروریستی بپیوندند تلاطم زیادی در منطقه قابل پیش بینی است ، تی تی پی جنوب آسیا را به خوبی می شناسد و تجربه زیادی را از خشونت های جهان عرب به ارمغان می آورد، به همین لحاظ خنثی سازی این تهدیدات در افغانستان باید از اولویت های اصلی همه بازیگران منطقه باشد. برای اطمینان از اینکه ترکیب تی تی پی و داعش به یک هیولای غیر قابل کنترول در افغانستان تبدیل نشود چاره ی جز تسریع روند صلح در آن کشور وجود ندارد. شگاف میان حکومت در کابل و طالبان افغان عمیق است ، هردو طرف باید بدانند که اگر تی تی پی و سایر شبه نظامیان خارجی خود را در این کشور مستقر سازند ، افغانستان بیشتر با آشوب افتیده و تهدیدات برای منطقه چندین برابر می شود

اگر طالبان افغان منتظر بمانند تا آمریکایی ها افغانستان را ترک کنند تا در کابل اقدامی را انجام دهند ، تحریک طالبان پاکستانی و داعش مطمناً ازین فرصت استفاده کرده تلاش می کنند خود را در افغانستان مستقر سازند سناریوی که به هر قیمت باید جلو آن گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا