خبر و دیدگاه

اختلافات در سطح رهبری طالبان روند صلح را مختل نخواهد کرد؟

 

فارن پالیسی دو هفته قبل به نقل از دو تن از اعضای شورای کویته نوشته بود که ملا هیبت الله رهبر گروه طالبان به اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا فوت کرده است.

منابع گفته بودند که از سه ماه به این طرف ملا هیبت الله نه در محضر عام دیده شده و نه از او پیام صوتی و تصویری بیرون داده شده است.

هرچند گروه طالبان مرگ او را تکذیب نمودند اما گزارش ها مرگ او را سه ماه قبل در انفجار شورای کویته تایید میکنند.

پس از آن که فارن پالیسی از مرگ ملا هیبت الله رهبر گروه طالبان پرده برداشت اکنون  گزارش ها میرسانند که نبرد میان سران طالبان بر سر جانشینی ملا هیبت الله در حال وقوع است. ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر بنیان گذار این گروه در حال تحکیم قدرت به نفع خود در این گروه می باشد اما در مقابل گروه وفادار به ملا هیبت الله همچنان مانع بزرگ برای او بخاطر دست یابی به جایگاه ملا هیبت الله است .

ملا یعقوب پسر ارشد ملا عمر قبل از به قدرت رسیدن ملا هیبت الله نیز یکی از کاندیدان رهبری گروه طالبان بود اما با میانجی گری اعضای نزدیک به ملا عمر به ملا هیب الله بیعت صورت گرفت اما کماکان اختلاف ها میان ملا هیبت الله و ملا یعقوب وجود داشت و این اختلافات در میادین جنگ و تصمیم گیری های سیاسی گاهگاهی احساس میشد.

از طرف در مقابل ملا هیبت الله و ملا یعقوب، ملا برادر رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر و فرد شماره دوم در گروه طالبان همچنان یکی از مهره های قابل توجه است که خواهان جانشینی ملا هیبت الله میباشد و بر خلاف ملا یعقوب او در این کار پیشی گرفته و در واقع موانع سر راه خود را نیز از میان برداشته است و آن این که ملا برادر متهم به قتل برادر ملا هیبت الله در انفجار در شهر کویته در داخل مسجد است به همین دلیل اعضای وفادار به ملا هیبت الله بعد از قتل برادر او به خانه ملا برادر حمله ور شدند.

حالا بعد از آشکار شدن مرگ ملا هیبت الله افراد با نفوذ در میان گروه طالبان دست به اقدامات لازم برای تصاحب قدرت رهبری این گروه زده اند. روی همین دلیل نبرد سخت را گروه طالبان هم در رهبری سیاسی و هم در رهبری نظامی در پیش دارند زیرا رهبران طالب همان گونه که افراد حامی خود را در تصمیم گیری های سیاسی دارند فرماندهان نظامی خود را نیز در جبهات جنگی دارند که با توجه به این مسئله میتوان گفت که شکاف های بوجود آمده میان رهبران گروه طالبان بر سر قدرت از دید من بالای پروسه صلح تاثیرات منفی خواهد گذاشت، زیرا رهبری این گروه دچار عدم تصمیم گیری واحد شده اند و معلوم نیست که آیا مذاکرات با تیم مذاکره کننده در قطر می تواند خواسته های حکومت افغانستان و حکومت امریکا را برآورده سازد؟ و آیا این گروه قدرت و توانایی تحقق صلح را از جانب گروه طالبان خواهند داشت یا خیر ؟

بر اساس یکی از بیانیه های ارگ ریاست جمهوری آتش بس، آزادی زندانیان و کاهش خشونت روند آغاز مذاکرات را تسریع کرده و دولت کاملاً آماده است. گزارشات همچنان می رساند که قرار است تا کمتر از یک هفته دیگر مذاکرات آغاز شود و نخستین مذاکرات بین الافغانی میان نماینده گان حکومت و گروه طالبان رقم بخورد همچنان زلمی خلیلزاد نماینده ایالات متحده ، اخیراً پس از دیدار با رهبران طالبان در دوحه و اسلام آباد ، به کابل سفر کرد و با رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیدار داشت بر اساس گزارشات منتشر شده وزارت امور خارجه آمریکا  هدف از جلسات  وی دستیابی به توافق بین طرف های افغانستان و همچین اقدامات لازم و عملی بعدی برای آغاز مذاکرات بین الافغانی به صورت ملایم است.

اما حالا که اختلافات بر سر جانشینی ملا هیبت الله بوجود آمده است بدون شک که تاثیرات منفی آن بر روند صلح وارد خواهد شد و گروه ملا برادر در قطر ممکن نتواند از تمامی گروه طالبان نمایندگی کنند. البته این مورد همانگونه که از یک طرف میتواند به روند مذاکرات صلح صدمه بزند به جانب حکومت افغانستان میتواند مزیت بدهد.

روی همین دلیل است که یکی از مقامات دولت افغانستان گفته است: ما نیاز داریم با طالبان متحد روبرو شویم اما مشکل واقعی اکنون این است که تا دو سال پیش ، رهبری مرکزی ، جهاد را به پایان شر ( اشغالگران ) مرتبط می دانست اما اکنون مسئله صرفا قدرت است و این که چه کسی در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت معلوم نیست.

به باور من حالا که بحث از قدرت و پول است در این مورد شکی باقی نمی ماند که اختلافات میان سران گروه طالبان به اوج خود خواهد رسید و این گروه از داخل به شدت تضعیف خواهند شد و خیلی از رهبران این گروه یا به بهانه کرونا از میان برده خواهند شد و یا این که از سوی یکدیگر ترور خواهند شد و این مورد به شدت به پروسه صلح صدمه خواهد زد ولی حکومت افغانستان میتواند با گروهی که نمایندگی واقعی از طالبان در مذاکرات صلح نمایند و یا نماینده گان کنونی آنها در قطر پروسه صلح را تداوم ببخشد و به صلح برسد ، آنعده که در مخالفت با یکدیگر باقی خواهند ماند بعد از توافق صلح مجبور به اطاعت از این گروه خود خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا