خبر و دیدگاه

سربازان آمریکایی را از افغانستان بیرون نکنید

نوشته ای از : جو لایبرمن و جک کین

منبع : واشنگتن پوست

برگردان: سید جمال اخگر

رییس جمهور ترامپ قصد دارد امسال نیروهای آمریکایی را از افغانستان بیرون کند که  این چنین اقدام  تسلیم شدن تحقیر آمیز و اشتباه فاجعه باردر مقابل دشمنی است که  قبل از این ما آنها را  شکست بزرگی داده ایم .

نظامیان ایالات متحده امروز در افغانستان با دشمن خون آشام میجنگند که پلان  کشتن آمریکایی ها در خانه هایشان را طرح میکنند. این پولیس بودن آمریکا در افغانستان را نشان نمیدهد و نه این جنگ برای ملت سازی افغان ها میباشد. اجرای این ماموریت فقط در توان نیروهای آمریکایی میباشد و با خروج قبل از وقت این نیروها نه تنها افغان ها را بلکه آمریکایی ها را نیز متضرر میسازد.

ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ برای شکست دادن القاعده و اخراج آنها از پایگاه های که از آنجا حمله یازدهم سپتامبر صورت گرفته بود و جلو گیری از بازگشت این گروه تروریستی  وارد افغانستان گردید. ما در سال ۲۰۰۲ به این هدف خود نایل گردیدیم اما پس از آن  تلاش ها برای یافتن راه برای خروج بدون اجازه دادن به القاعده ازافغانستان با چالش مواجه گردید که نه تنها القاعده از بین نرفت بلکه اکنون گروه دولت اسلامی (داعش) در حال یافتن پناهگاه مهم و امن درین کشور میباشد. اشتباهات و عقب گرد های زیادی درین تلاش صورت گرفت . اما کاهش نیروهای امریکایی که رییس جمهور پیش از این دستور داده است  امسال تعداد سربازان این کشور را در افغانستان به زیر ۱۰۰۰۰ تن میرساند. این تعداد برابر است به یک دهم نیروهای که در اوج جنگ ایالات متحده حضور داشته اند.

خروج پیچیده ی نیروها طی چند هفته  ریسک گذاشتن به خطر بی نهایت بزرگ و احتمالاً تلفات آمریکایی ها را منجر خواهد گردید.

نیروهای امریکایی که امروز در افغانستان باقی مانده اند یک ماموریت روشن و محدود را انجام میدهند ، آنها مشغول کار ضد شورش نیستند ، آنها مشغول ملت سازی نیستند ، آنها پولیس نیستند ، آنها دیگر در درجه نخست از نیروهای افغان که با طالبان مبارزه میکنند پشتیبانی نمیکنند بلکه در عوض بالای مبارزه با القاعده و داعش به شیوه ی  که تنها نظامیان ایالات متحده میتوانند مبارزه کنند متمرکز اند.

افغانستان به باتلاق مبدل نگردیده است که ایالات متحده بخواهد خود را از آن بیرون کند  بلکه  یک بستر مهم و ضروری است که ایالات متحده نیاز دارد تا دشمنان اش را در آنجا از میان بردارد .

حملات تروریستی ماه دسامبر در سواحل پینساکولا و فلوریدا از جانب رهبران القاعده با استفاده از پناهگاه های امن در یمن حمایت و طرح ریزی گردیده بود اما هدف و تاثیر آن تا حدی محدود بود زیرا ایالات متحده همچنان به هدف قرار دادن و کشتن رهبران و تسهیل کنندگان کلیدی  این گروه در یمن ادامه داد .

این به شدت نشان دهنده آن است که اگر گروه های تروریستی پناهگاه های امن خود را  مانند یمن در افغانستان بدست آورند آنها آنجا را برای انجام حملات علیه سرزمین آمریکا استفاده میکنند.

ترامپ وعده سپرده است که اگر تروریست ها حتی بعد از خروج نیروها آمریکایی تهدیدی برای آمریکایان متوجه سازند هدف قرار خواهد داد احتمالاً وی مودل یمن را برای افغانستان در سر دارد اما افغانستان یمن نیست. نیروهای ایالات متحده میتواند با تعداد اندکی از نیروها هر جایی را در یمن ، سوریه ، سومالیا و لیبیا هدف قرار دهد زیرا این کشور ها دارای سواحل طولانی میباشند اما افغانستان یک کشور محاط به خشکه است ، خطرناکترین مناطق آن کشور ها در اعماق دره های پوشیده از هزاران متر کوه های مرتفع وسربه فلک که  بیشتر از ۷۰۰ مایل دوری از بحر قرار گرفته است. نیروهای آمریکایی در افغانستان فقط میتوانند از پایگاه های داخل افغانستان گروه های تروریستی را هدف قرار دهند و رها کردن این پایگاه ها به معنی رها کردن عملیات های مهم و مورد نیاز و عمدتاً موفقانه علیه این گروه ها خواهد بود.

هزینه بازگشت دوباره  نیروهای آمریکایی پس از خروج از افغانستان به مراتب گران تر از برگشت دوباره این نیروها به عراق پس از ظهور فاجعه بار حکومت اسلامی (داعش) خواهد بود.

در سال ۲۰۱۴ ایالات متحده به زیر ساخت های لوژستیکی و پایگاه های دایمی در کشور کویت متکی بود اما بر خلاف ایالات متحده اکنون متکی بر راه مخاطره آمیز و بعضی اوقات پر از تهدیدات پاکستان متکی بوده ، جایکه فاقد پایگاه برای رسیدن به افغانستان میباشد ، این نشان میدهد که احتمالاً خروج از افغانستان برگشت ناپذیر خواهد بود.

ایالات متحده میتواند هزینه جنگ با القاعده در افغانستان را بپردازد . چند هزار سرباز مورد نیاز در افغانستان بخش کوچک از ارتش ایالات متحده  و بخش کوچک از بودیجه دفاعی را تشکیل میدهند.

فرماندهان نظامی آمریکا حضور نیروهای کمتری را حتی کمتراز تعدادی کنونی پیشنهاد نموده اند که این تعداد اندک ازسربازان یک سرمایه گذاری عاقلانه برای محافظت آمریکایی ها در برابر القاعده میباشد اما اخراج تمامی نیروهای آمریکایی مردم ایالات متحده را در معرض خطر قرار خواهد داد. تلفات ایالات متحده در افغانستان اندک بوده و باقی خواهد ماند و در حالی از هر زندگی از دست رفته سوگوار و پشیمان خواهیم شد که میدانیم سربازان مرد و زن ما و همکاران غیر ملکی شان بطور داوطلبانه جان های خود را در راه دفاع از ملت و مردم شان در معرض خطرات و تهدیدات مرگبار قرار داده و در مقابل آن غلبه نیز میکنند ولی هیچگاهی نیمخواهند که این قربانی هایشان ضایع گردد .

آقای رییس جمهور ، لطفاً  شکست را بالای نیروهای آمریکایی تحمیل نکنید و نگذارید این نیروها بشکل تحقیر آمیز از مهمترین جبهه در مقابل خطرناکترین دشمنان مان عقب نشینی کنند.

بلی حق با شماست که ما نمیتوانیم و نباید هم برای همیش در افغانستان باقی بمانیم و افغان ها را در راستای ملت سازی کمک کنیم و این چیزی نیست که ما برای آن آنجا (افغانستان) رفتیم و نه چیزیست که ما برایش امروز آنجا هستیم.

اما ما باید در افغانستان تا زمانیکه نیاز است باقی بمانیم و نیروی کوچک برای محافظت از آمریکایی ها در مقابل کسانیکه میخواهند ما را بکشند نیاز است نیروهای ما در افغانستان و هر جای دیگری که مستقر شده اند به درستی ماموریت شان را انجام داده اند. بگذار شان تا ماموریت شان را انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا