خبر و دیدگاه

وحیـدی مظلـوم است یا گنـاهکـار؟

روز دوشنبۀ همین هفته، مسوولان در دادستانی کل اعلام کردند که عبدالرزاق وحیدی، وزیر پیشین وزارت مخابرات و تکنالوژی از مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری بازداشت و به زندان منتقل شده است. مسوولان در دادستانی کل اعلام کردند که آقای وحیدی به دلیل سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی هنگام مأموریت در وزارت مالیه بازداشت شده است.
این در حالی است که پیش از این آقای وحیدی به اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌یی در وزارت مخابرات و تکنالوژی به محاکمۀ ویژه کشانیده شده بود، اما دادگاه در سه مرحله او را بیگناه شناخت و برائت داد. این‌بار دادگاه غیابی آقای وحیدی را محکوم به زندان کرده است.
اما شماری از شهروندان و فعالان فرهنگی بازداشت آقای وحیدی را توطیۀ سیاسی می‌خوانند و در واکنش به آن می‌گویند، بازداشت وزیر پیشین مخابرات پرسش‌برانگیز است.
داوود ناجی، از اعضای جنبش روشنایی در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشته است که اگر حکومت در امر مبارزه و به دادگاه کشانیدن فسادپیشه‌گان حکومتی ارادۀ واقعی دارد، «کسانی که متهم به اختلاس ۶۰۰ میلیون دالر از بودجۀ معارف هستند را نیز باید محاکمه کند».
او از کلیل حکیمی، وزیر پیشین مالیه همچون «متهم به سرقت میلیاردی» یاد کرده و گفته نگاشته است که حکومت باید به همه متهمان برخورد یکسان داشته باشد و محاکمۀ مفسدان را علنی برگزار کند.
آقای ناجی گفته است: چرا محکمۀ غیابی؟ وحیدی که همیشه حکومت را چلنج می‌داد و همیشه هم در محکمه حاضر بود، در کابل هم حضور داشت، پس چرا محکمه او غیابی برگزار شده است؟ جرم وحیدی چیست؟
در سوی دیگر، فردوس کاوش، روزنامه‌نگار در صفحۀ فیسبوکش محاکمۀ غیابی وزیر پیشین مخابرات را «محاکمۀ استالینستی» عنوان کرده و گفته است: برای شهروندی که از سه دادگاه علنی حکم بیگناهی گرفته است، برگزاری محاکمۀ غیابی مصداق روشن محاکمۀ استالینیستی است.
آقای کاوش افزوده است که محاکمۀ غیابی، شیوۀ کار دستگاه‌های «سرکوب‌گر» است. به گفتۀ او: «برمبنای قانون، هر شهروندِ متهم باید در یک دادگاه علنی با حضورداشت وکیل مدافع‌اش محاکمه شود، نه به صورت غیابی». این روزنامه‌نگار از فعالان جامعۀ مدنی خواسته است تا به محاکمۀ غیابی عبدالرزاق وحیدی اعتراض کنند.
در عین حال، محمد مرادی یکی از نویسنده‌گان کشور در صفحۀ فیسبوکش به بازداشت و محاکمۀ غیابی عبدالرزاق وحیدی واکنش نشان داده و نگاشته است، پروندۀ وحیدی یکی از بی‌پرده‌ترین پرونده‌های سیاسی در افغانستان است که علت اصلی کشاله‌دار شدن آن را باید در افشاگری و تقابل وحیدی با تیم اشرف غنی جستجو کرد.
این نویسنده در ادامۀ یادداشت نوشته است که محمداشرف غنی در اقدامات «تبعیض‌گرایانۀ» خود تنها نیست و افرادی مثل سرور دانش را در کنار خود دارد که برای برداشتن این‌بار، به آقای غنی کمک می‌کنند.
محمد مرادی نوشته است، این احتمال نیز وجود دارد که دانش در راستای کمپاین انتخاباتی برای اشرف غنی، برای آزادی وحیدی اقدام خواهد کرد، اما دیگر تیر از چله رها شده و هزاره‌ها متوجه شده‌اند که رهبران دلسوزی ندارند و هر کسی با مقصد، دلبری می‌کند.
گفتنی است که دور نخست دادگاه ویژۀ آقای وحیدی به تاریخ ۱۱ سرطان سال گذشته به اتهام «سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی» برگزار شده بود که در «صورت‌دعوای» ارایه شده از سوی دادستانی کُل در وصف جرمی آقای وحیدی «سوءاستفادۀ منجر به حیف و میل عواید دولت» نگاشته شده بود. دور دوم دادگاه آقای وحیدی در ۳۱ سرطان برگزار شده بود و در نهایت، سومین و آخرین دادگاه وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی به تاریخ چهارم جدی سال ۱۳۹۷ برگزار شد که آقای وحیدی را بیگناه شناخت و برائت داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا