خبر و دیدگاه

چرا بازار “صنعت تروریزم طالبانی” گرم است؟

 

روزنامه اندپندنت چاپ بریتانیا چند سال قبل نوشت که در جهان معاصر خرید و فروش نفت، سلاح و مواد مخدر به ترتیب پر منفعت ترین تجارت در جهان بحساب می آیند. ولی بازار پر رونق تروریزم اسلامی در سالهای اخیر نسبت به تجارت نفت، سلاح و مواد مخدر مقام اول را در کشور های عربی و افغانستان کسب کرده است.

واقعیت اینست که تروریزم مثل هر کالای مصرفی دیگر بحیث کالا در بازار جهانی خرید و فروش میشود.
اما بعد از حوادث سپتامبر تحت نام جنگ با تروریزم اسلامی، تروریزم بحیث یک صنعت مثل صنعت توریزم و یا جهان گردی در مارکیت جهانی تبدیل شده است. پای بسیاری غول های آزمند در زمینه سرمایگذاری بر سر این صنعت تبهکار کشانیده شده است.
در نتیجه رقابت های شدید در زمینه میان دلالان بزرگ منطقوی و جهانی در گرفته است. چنانچه در مارکیت شلوغ خرید و فروش تروریزم در سوریه کشور های ایران و روسیه رقبای بزرگ خود از امریکا تا سعودی، اسرائیل، ترکیه و شماری دیگر را شکست دادند و تمام سرمایگذاری های کشور های مذکور بر سر داعش و گروهای دیگر تروریستی برباد رفت. در یمن هنوز این تجارت به شدت جریان دارد.
در عراق صنعت تروریزم افت دراماتیک داشته است. انتظار می رود درین کشور جای صنعت تروریزم راصنعت توریزم و یا جهان گردی بگیرد.
اما در پاکستان بحیث بزرگترین دلال، تولید کننده و باز تولید انواع تروریزم در جنوب آسیا، این صنعت پر در آمد ترین صنعت بحساب می آید که پای غول های بزرگ مالی، نظامی و سیاسی جهان را کشانده است.
چرا صنعت تروریزم طالبانی در افغانستان بسیار شلوغ و پر درآمد است؟

بیش از ۴ دهه است که افغانستان به مارکت بزرگ بین المللی تروریزم تبدیل شده است، همسایگان و ابرقدرت ها و متحدان شان سرمایگذاری های بزرگ مالی و جانی بر سر این تجارت پر رونق کرده اند.
در سالهای ۹۰ دلالان آزمند به رهبری پاکستان بالای پروژه طالبانیزم و القاعده بزرگترین سرمایگذاری استراتیژیک کردند.
چنانچه شرکت نفتی یونیکال امریکایی، کارتل های بزرگ مافیای مواد مخدر جهانی، قاچاقچیان آثار تاریخی، تجاران اسلحه، دلالان قاچاق زنان و مواد معدنی بزرگترین سرمایگذاری بر سر طالبانیزم و القاعده در مارکت تروریستی افغانستان کردند.
پاکستانی ها بحیث بزرگترین دلالان صنعت تروریزم در محور مدیریت این تجارت قرار دارند. کشور های سعودی، ترکیه، امارت متحده، قطر و هم چنان امریکا و بریتانیا بحیث شرکای این تجارت در تحت مدیریت پاکستان سرمایه گذاری های هنگفت در مارکیت تروریسم افغانستان و پاکستان کرده اند. چنانچه امریکاییها و سازمان ناتو و اتحادیه اروپا در حدود یک تریلیون دالر و تلفات بزرگ انسانی در تحت نام جنگ با تروریزم مصرف کرده اند، ولی صنعت تروریزم درین کشور در اوج رونق و شهرت خود رسیده است.
درین اواخر ایران و روسیه بحیث شرکای جدید پاکستان در مارکیت پر منفعت تروریزم طالبانی سرمایگذاری کرده اند، که باعث نگرانی شدید رقبای آنها در غرب شده است.

نقش دلالان افغانی در رونق صنعت تروریزم طالبانی چیست؟

واقعیت اینست که در ۱۸ سال اخیر تروریزم طالبانی از کالاهای مصرفی به صنعت پر درآمد در بازار گرم رقابت های جیوپلیتیک و کشمکش های داخلی تبدیل شده است.
مافیای مواد مخدر، تجاران اسلحه، جنایات سازمانده شده، قاچاقچیان زن، آثار تاریخی، معادن و غیره همه منافع شان را در رونق صنعت تروریزم افغانی می بینند.
دلالان سیاسی در ارگ کابل نیز منافع شانرا در رونق تروریزم طالبی،داعشی و انواع خشونت ها می بینند.
یکی از بزرگترین دلالان صنعت تروریزم طالبانی زلمی خلیلزاد است که چهار دهه است در همدستی با بازیگران بزرگ صاحب قدرت و ثروت و اعتبار بین المللی شده است. او نقش کلیدی در لابینگ تروریزم طالبانی در بازار های بین المللی در سالهای ۹۰ داشت و در حال حاضر بحیث دلال مجرب بعنوان نماینده خاص امریکا در معاملات طالبانیزم قرار دارد.
کرزی و غنی و شماری دیگر بحیث بزرگترین دلالان سیاسی طالبانیزم در مارکیت گرم تروریزم افغانستان به حساب می آیند.
گلبدین حکمتیار، که خود مغز متفکر تروریزم بین المللی به حساب می آید بیش از نیم سده است که در مرکز تبادله کالای تروریستی بدست پاکستانی ها، غربی ها و عرب ها قرار دارد.
واقعیت اینست که تا زمانی بازارصنعت تروریزم بحیث کالاهای مصرفی در افغانستان شلوغ و گرم باشد، دلالان صنعت تروریزم هرگز دست ازین تجارت پر درآمد نخواهند کشید.
نقش مردم و نیروهای ضد تروریزم در شکست و سقوط این صنعت تبهکار به قیمت خیلی بزرگ اجتناب ناپذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا