خبر و دیدگاه

پایتـخت فرهنـگی جهـان اسـلام در آتـش

 

با گذشت چهار روز از درگیری در ولایت غزنی اکثر مناطق شهر تا هنوز در دست گروه طالبان قرار دارد و نیروهای کمکی به این ولایت در مربوطات میدان وردک با کمین طالبان برخورد کرده است. چهار روز است که جنگ در ولایت غزنی در جنوب پایتخت جریان دارد و مقامات امنیتی حکومت افغانستان از تصفیه شهرغزنی خبرداده‌اند. اما منابع خبری اعلان کره‌اند که درگیری هنوز در مرکز این شهر با شدت تمام جریان دارد و بیش از ۱۱۳ نفر کشته و ۱۴۰ نفر دیگر از نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند. نصیر احمد فقیری عضو شورای ولایتی غزنی با تایید ادامۀ درگیری‌ها در این شهر به رسانه‌ها گفت:«شهرغزنی از کنترول دولت خارج شده است و تنها چند ساختمان و پایگاه نظامی باقی‌ مانده که آن نیز تحت محاصرۀ طالبان قرار دارد»

از سوی دیگر نماینده‌گان ولایت غزنی در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار، اوضاع این شهر را وخیم توصیف کرده و از ادامۀ درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی کشور و طالبان خبرداده‌اند. علی اکبر قاسمی نمایندۀ مردم غزنی در پارلمان وضعیت امنیتی در این شهر را نابسامان توصیف کرده و با انتقاد شدید از عمل‌کرد حکومت گفت: تا کنون نیروی‌های امنیتی هیچ تغییری در وضعیت امنیتی این شهر به وجود نیاورده‌اند. پرسش همۀ مردم این‌ست که چرا نیروهای امنیتی در برابر گروه تروریستی طالبان در شهر غزنی تا کنون کدام دستاوردی ندارند؟ مردم غزنی از تداوم این وضعیت به ستوه آمده‌اند و طالبان خانه‌های مردم را به آتش کشیده و خانۀ شخصی من جز منازل سوختانده شده است؛ در واقع همان «سیاست زمین سوخته» در این شهر دارد تکرار می‌شود.
محمد علی اخلاقی یکی دیگر از نماینده‌گان مردم غزنی در پارلمان، ضمن تایید ادامۀ درگیری و تسلط طالبان برعکس در مناطق شهر گفت: بسیاری از مناطق شهر تاکنون در دست گروه تروریستی طالبان است و به‌غیر از مراکز قوماندانی امنیه، ولایت، ریاست امنیت ملی که در دست نیروهای امنیتی قرار دارد، سایر مناطق شهر توسط طالبان کنترول می‌شود. اجساد شهدای جنگ در جاده‌ها باقی مانده و دولت تا کنون عملیات‌های تصفیوی را آغاز نکرده است. عدم جدیت دولت برای پس‌گیری شهر، خود سوال برانگیزاست و شک و تردیدهایی را در میان مردم ایجاد کرده است. آقای اخلاقی علاوه کرد: از مدت‌ها خطر حملۀ طالبان شهر غزنی را تهدید می‌کرد و قبل از این‌که طالبان وارد شهر شوند ما با جمعی از نماینده‌گان مردم غزنی با وزیر داخله صحبت‌های داشتیم و تاکید کردیم که طالبان ممکن است به مرکز این شهر حمله نمایند و شما باید تدابیر پیش‌گیرانه داشته باشید که متاسفانه از سوی مقامات حکومتی جدی گرفته نشد و این فاجعه اتفاق افتاد.
حملۀ طالبان به غزنی در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات میان امریکا و طالبان ادامه دارد، کارشناسان بر این باوراند که تشدید حملات از سوی این گروه تروریستی به‌منظور کسب امتیازات بیشتر در مذاکرات صلح است و با راه‌اندازی عملیات‌های گسترده، می‌خواهند اقتدارشان را به نمایش بگذارند و در گفت‌وگوهای صلح به امتیازات بزرگتری دست پیدا کنند. تعلل و کم‌کاری حکومت برای بیرون‌راندن طالبان از شهر غزنی به‌احتمال زیاد برجسته‌ساختن نقش این گروه در میدان جنگ است که به عقیدۀ کارشناسان این خود نشان‌دهنده نوعی هم‌گرایی با گروه طالبان و کمک‌کردن به امتیازگیری طالبان در مذاکرات صلح است.

داود مکارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا