خبر و دیدگاه

ایتلاف نجات افغانستان در بلخ: پیشنهادهای اصلاحی را به زور عملی می‌کنیم

ایتلاف نجات افغانستان برای بهبود اصلاح نظام، نه گفتن به استبداد و خود کامگی ایجاد شده که به زودی پاهای کج حکومت وحدت ملی را راست می‌کند.
اعضای ارشد ایتلاف نجات افغانستان دیروز سه شنبه (۱۰ اسد) در همایشی که شماری از شخصیت‌های سیاسی، احزاب سیاسی و صدها تن از mandegar-3شهروندان در حمایت از این ایتلاف در ولایت بلح اشتراک کرده بودند، تأکبد کردند ایتلاف در حال شکل گیری را به زودی رسماَ اعلام می‌کنند تا پاهای کج این حکومت مستبد را راست ‌کنند.
استاد عطا محمد نور والی بلخ و عضو ارشد ایتلاف نجات افغانستان، در این همایش گفت که این ایتلاف اصلاحات پیشنهادی خود را با زور بازوی مردم افغانستان بالای حکومت عملی می‌کند.
آقای نور تأکید کرد که ایتلاف حضور ژنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری را بدون قید و شرط در افغانستان و در وظیفه اصلی‌اش می خواهد.
به گفتۀ او، این همایش به منظور رای زنی با مردم بلخ برگزار شده و قرار است ایتلاف نجات طی یک همایش بزرگی در کابل اعلام موجودیت کند..
آقای نور گفت: تا زمانیکه عدالت تامین نشود و سران حکومت از غرور پایین نیایند و انحصار قدرت از دست چهار پنج نفر بیرون نشود، از فعالیت نخواهد ایستاد.
او ارگ را به نفاق‌افگنی قومی متهم کرد و بیان داشت، شما حتا در بین قوم پشتون اختلاف انداخته اید و به غلجایی و محمد زایی تقسیم کرده‎اید، بناَ از نفاق دست بردارید که قابل تحمل برای ملت ما نیست.
به گفتۀ او، ملت امنیت می‌خواهد؛ به جای تامین امنیت همه روزه صدها شهروند در ولایت‌های مختلف افغانستان قربانی می‌شوند، این وضعیت قابل تحمل نیست، لطفاً سران بی‌کفایت امنیتی خود را به دور بیاندازید هر لنگ و لاش و چهره‌های نابکاری که دارید را دور کنید.
عطا محمد نور در مورد کمیسیون انتخابات نیز گفت که پرشس‌های زیادی در مورد وجود و تعیینات در این کمیسیون به دست یک شخص است.
والی بلخ هم‌چنان، با اشاره به تأمین عدالت، وحدت ملی و برابری، تأکید داشت که پس از اعلام عفو عمومی مجاهدان، خلقی‌ها و پرچمی‌ها یکجا در کشور زندگی می‌کنند، اما چهره‌های که به منظور کشتار دسته جمعی در محوریت ارگ گرد آمده اند که در پی راه‌اندازی حکومت به شیوۀ حفیظ الله امین‌اند این آرمان خود را به گور ببرند.
آقای نور، کمیته تدارکات را منبع فساد گسترده در کشور خواند و تاکید ورزید که جلو فساد باید گرفته شود . حق ملت توسط فساد در کمیته تدارکات تلف می‌شود و پول‌ها توسط یک لبنانی به خارج از کشور برده می شود.
او گفت: ما از حضور جامعه بین المللی در افغانستان حمایت می‌کنیم اما می‌گوییم که پول‌تان را در بیراهه مصرف نکنید، بلکه برای بهترشدن عرضه خدمات به مردم مصرف کنید؛ امروز پول شما مخالف پالیسی شما به غارت می‌رود امروز ملت ما به حذف فزیکی و اختلافات مواجه است.
والی بلخ هدف از تشکیل ایتلاف را حق خواهی برای تمام مردم افغانستان خواند و گفت: طرف حق خواهی ما ریاست اجرایی نیست بلکه یک مشت قلیلی از ارگ نشینان است. اگر حکومت اعلامیۀ جمعیت و اعلامیۀ ایتلاف را که در آینده شکل می‌گیرد را عملی نکند ما با دستان و بازوی پر توان ملت بالای شان عملی خواهیم کرد.
اصلاحات جدی در نهاد‌های امنیتی، عملی کردن توافقنامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی، بیرون کردن قدرت از انحصار ارگ از پیشنهادات ست که ایتلاف نجات افغانستان بالای آن تأکید کرده است.
هم‌چنان، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی و عضو ارشد، ایتلاف نجات افغانستان در این همایش گفت: تمام مردم افغانستان با ما متحد شده اند و ما حتی در قندهار، مشرقی نفوذ داریم و ضرورت تشکیل ایتلاف نجات افغانستان از هر زمانی در این شرایط محسوس تر است.
آقای محقق افزود که مردم افغانستان امیدواری را که از انتخابات گذشته داشتند به دست نیاوردند؛ مردم در سومین دور انتخابات ریاست جمهوری به صحنه آمدند و رای دادند تا سرنوشت خود را تعیین کنند، اما رای‌های ناپاک و صندوق‌های گوسفندی اعتبار داده شد و رای مردم را نادیده گرفتند.
محقق تصریح کرد که حکومت وحدت ملی به این معنا بود که رای‌های هر دو طرف اعتبار داده شود و هر دو جریان انتخاباتی مشارک مساوی داشته باشند؛ با این ضمانت دنیا، ما حکومت وحدت ملی را تشکیل دادیم، اما با کمال تاسف تبعیض‌ها و ظلم‌ها آغاز گردید؛ در قدم اول وزارتخانه‌ها به شکل تقریبا عادلانه تقسیم شد، اما به مرور زمان صلاحیت تیم مقابل از طرف ارگ در انحصارقرار گرفت.
آقای محقق افزود که قانون حکومت ایتلافی این است که هر تصمیمی باید با مشورت هر دو طرف انجام شود، اما انحصار طلبی‌ها به وجود آمد و رییس اجرایی ماه ها برای یک ملاقات انتظار می کشید؛ بعضی وزارتخانه‌ها را کنار گذاشتند و بدون اطلاع ریاست اجرایی به حالت تعلیق درامد؛ حتی مخالفت رییس اجرایی اثر نداشت و صلاحیت وزارتخانه ها به قدری تقلیل شد که یک وزیر صلاحیت تعیین یک مامور را هم ندارد.
آقای محقق با بیان این‌که شهردار کابل به دلیل تعین چند هزاره برکنار شد؛ مگر هزاره‌ها از این کشور نیستند! گفت: ما قصد براندازی حکومت را نداریم، اما حلقاتی که تبعیض و فساد را دامن می زنند را زمین گیر خواهیم کرد.
او گفت که انحصار گران باید محاسبه کنند که بدون رأی جنرال دوستم و احمدضیأ مسعود با چه اندازه رأی در انتخابات بالای مردم افغانستان حکومت می کنند.
رهبر حزب وحدت ملی اظهار داشت: تا زمانی که دوستم برای انتخابات ریاست جمهوری لازم بود، قهرمان خوانده می‌شد، اما وقتی که رای او و هوادارانش گرفته شد به سوی انزوا رفت و صلاحیت‌های بسیار تشریفاتی برای ایشان در نظر گرفته شد.
محقق تاکید کرد: مداخله جامعه جهانی در پرونده دوستم مداخله در امور سیاسی و استقلال کشور است؛ میلیون‌ها آدم پشت دوستم ایستاده اند و هیچ کسی حق جلوگیری از ورود او به کشور را ندارند.
این در حالی است که با تماس‌های مکرر نتوانستیم که نظر ارگ را در مورد داشه باشیم.
ایتلاف نجات افغانستان حدود یک ماه پیش توسط عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت، محمد محقق معاون ریاست اجرایی و رهبر حزب وحدت ملی، صلاح الدین ربانی رییس حزب جمعیت و وزیر خارجه، عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهور رهبر حزب حنبش ملی در کشور ترکیه تشکیل شد.

ابوبکر صدیق/ چهار شنبه ۱۱ اسد ۱۳۹۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا