خبر و دیدگاه

افغانستان من

افغانستان ایدال من، افغانستان با ثبات، امنیت و اقتصاد قوی است که شهروندان از هر لحاظ دارای امنیت فکری و فزیکی باشند، از آینده ترس نداشته باشند و در عوض به آینده خویش امیدوار باشند، اقتصاد اساسی ترین رکن موفقیت همهجوامع ملل است و داشتن اقتصاد قوی برای افغانستان هم از آرزو های ما است تا دولت بتواند با داشتن اقتصاد قوی رو به رشد کار آفرینی کند تا جوانان دانش آموخته ی مثل من بی کار نمانند و به جای فرار از کشور به آبادی کشور  وخدمت به هموطنان خود بیاندیشند و انرژی خود را در راه آبادی سرزمین نیاکان خویش به مصرف برسانند.

عدالت اجتماعی، رشد و توسعه مداوم و برابر، داشتن یک نظام دموکراتیک پارلمانی فدارل، تقسیم برابر قدرت بین اقوام، فراهم ساختن فرصت های اقتصادی برابر به همه شهروندان کشور از جمله مهم ترین ویژه گی های افغانستان ایدآل مناست.

افغانستانی که من دوست دارم در آن زندگی کنم به دور از تبعیض و تعصبات قومی و زبانی و نژادی است، همه شهروندان دارای حقوق مساوی هستند و هیچ فردی نسبت به فرد دیگر جامعه هیچ گونه برتریء ندارد و عدالت حرف اول رامیزند.

داشتن یک نظام دموکراتیک به تمام معنی از اساسی ترین خواست های ما است بدون داشتن یک نظام دموکراتیک ما به هیچ یک از اهداف خود دست نخواهیم یافت در عوض اختلافات قومی تشدید خواهد شد و کشور به سوی جنگ داخلی خواهدرفت و زمینه برای مداخله کشور های منطقه و جهان برابر خواهد شد که اینرا پس از چهل سال جنگ هیچ کسی نمیخواهد.

مواردی که در بالا ذکر شد همۀ ملت اگر نه اکثریت مردم مظلوم ما با آن موافق هستند و خواهان داشتن یک چنین افغانستان ایدآل هستند اما سوال اینجاست که چه چیزی مانع رسیدن ما به خواست های ما میشود؟

 افزون طلبی، تمامیت خواهی، اعتقاد به برتری نژادی، تبعیض، انکار از حقایق، دیگر ستیزی از جمله عواملی است که باعث تشدید اختلافات قومی شده است و اینها یکجا با تروریسم طالب و داعش کشور را در پرتگاه قرار داده اند، امروزنه تنها به طرف افغانستان ایده آل من نمیرویم بلکه به عقب میرویم به طرف یک آینده هولناک که هیچ چیزی روشن و واضح نیست میرویم که این بخاطر اختلافات قومی و تروریسم است.

با توجه به همهء این مسائل تنها را حل کنار گذاشتن اختلافات قومی است، تامین عدالت اجتماعی و تقسیم برابر قدرت بین اقوام محترم این سرزمین است، ما نباید منتظر خارجی باشیم تا به ما امنیت بیآورند ما باید همه علیه تروریست ها متحدشویم و در هر روستا و محل خود در مقابل تروریست ها ایستاد شویم و منطقه خود را آزاد و امن سازیم و به کشور امنیت بیآوریم و کشور را به طرف یک آینده روشن ببریم. 

به امید یک افغانستان آباد و آزاد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا