خبر و دیدگاه

جنرال دوستم در خانه‌اش محاصره شد

نیروهای امنیتی کشور با تجهیزات سنگین خانه جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری و شماری از دستیاران ارشد او در کابل را محاصره کرده‌اند. 

بی‌بی‌سی فارسی گزارش کرده که از دیشب نفرات مسلح در کوچه‌های منتهی به خانه معاون اول رئیس جمهوری حضور غیرمعمولی داشته‌ و راه‌های منتهی به آن را مسدود کرده‌اند. چند تانک هم در نزدیک خانه او مستقر شده‌اند.

همچنین، به گفته بی‌بی‌سی فارسی، دو دستگاه تانک در محوطه ساختمان دفتر جنرال دوستم و یک تانک هم رو به روی خانه عنایت بابر فرهمند، رئیس دفتر او استقرار یافته است.

خانه جنرال دوستم در محله شیرپور در چند کیلومتری شمال غرب کاخ ریاست جمهوری و شمال دفتر معاون اول رئیس جمهوری (کاخ صدارت سابق) موقعیت دارد.

[pullquote]همکاری نکردن آقای دوستم با پرونده ایشچی، دفاع از محافظانش که متهم به بدرفتاری جنسی اند و حمل و نقل سلاح سبک و سنگین در قلب شهر کابل باعث شده که دولت او را در محاصره درآورد[/pullquote]

یک منبع نزدیک به جنرال دوستم در واکنش به این رویداد گفت ” این حماقت جبران ناپذیر خواهد بود که کسی با امکانات حکومتی به مقام دوم و معمار نظام، معاون اول و منتخب یک کشور خلاف قانون خط و نشان بکشد”.

اما یک منبع کاخ ریاست جمهوری که نخواسته نامش فاش شود، گفته که معاون رئیس جمهوری با حدود ۱۵۰ محافظ مجهز به ساز و برگ سنگین نظامی در دفترش حضور یافته که از نظر این منبع، اقدامی “غیرقانونی” بوده است.

این منبع افزود که “در این مرحله” هیچ برنامه‌ای برای دستگیری آقای دوستم یا محافظان او نیست.

گفته می‌شود که آقای غنی از دوستم خواسته بود که تا وقتی یکسره شدن پرونده ایشچی به دفتر نرود تا حساسیت‌های داخلی و بین‌المللی در این مورد کنترل شود، اما ژنرال دوستم ظاهرا این درخواست را نپذیرفته است.

به گفته منابع از ارگ ریاست جمهوری، همکاری نکردن آقای دوستم با پرونده ایشچی، دفاع از محافظانش که متهم به بدرفتاری جنسی اند و حمل و نقل سلاح سبک و سنگین در قلب شهر کابل باعث شده که دولت او را در محاصره درآورد.

جنرال دوستم (راست) و احمد ایشچی

پیش از این دادستانی کل کشور از عبدالرشید دوستم خواسته بود برای پاسخ‌گویی در مورد ادعای احمد ایشچی، والی پیشین جوزجان و از معاونان سابق آقای دوستم در حزب جنبش ملی اسلامی، به دفتر دادستانی کل حضور یابد.

دادستانی کل همچنین به وزارت داخله/کشور دستور داده بود که ۹ نفر از محافظان شخصی ژنرال دوستم را در ارتباط با اتهام مطرح شده از سوی آقای ایشچی، بازداشت کند.

تا به حال نه آقای دوستم به احضار دادستانی کل پاسخ داده و نه محافظانش بازداشت شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا