خبر و دیدگاه

تاریخ در حال تکرار است: استاد عطا در نقش جمعه‌اچک؟

مذاکرات اشرف غنی احمدزی، رئیس حکومت وحدت ملی و عطا محمد نور، والی بلخ که هوادارانش او را بنام “امپراتور شمال” میدانند در این روزها ورد زبان‎های عام و خاص شده است و گزارش‌های دقیق اما تأئید ناشده از امضای معاهده قریب الوقوع بین دو شخص را خبر میدهد که عطا محمد نور امتیازاتی دریافت میکند و اشرف غنی احمدزی از پشتیبانی عطا محمد نور در معادلات قدرت استفاده خواهد کرد.

این نوع مذاکره و معامله که در سیاست افغانستان معمول شده است شباهت‌های زیادی به اشتباهات داکتر نجیب احمدزی، رئیس جمهور حکومت به اصطلاح “کمونیستی” کابل دارد که نجیب در شمال با نادیده گرفتن و دور زدن رهبران برجسته اقوام دیگر کشور انجام داد و بلاخره سبب سقوط نجیب از اریکه قدرت شد.

yama_
رئیس جمهوری غنی و عطا محمد نور در روضه شریف

نجیب به مشوره جناح مخصوص درون حزبی و خاد و شخص سلیمان لایق بدین نتیجه رسیده بود که میتواند سیطره دیکتاتوری خود را توسط قومگرایی و نیروی به اصطلاح “لوی پکتیا” در جنوب و مزار در شمال استحکام ببخشد و بتواند حریفان سیاسی خود را ضعیف بسازد و سبب به حاشیه راندن و کنارزدن آنها شود.

نجیب دگرجنرال جمعه اچک را به حیث رئیس تنظیمیه ولایات شمالی کشور یا “امپراتور گذشته شمال” یازده ولایت مقرر نمود تا بتواند شهید مسعود و جنرال دوستم و نیروهای وفادار به آنها را تضعیف نموده و آنها را مجبور به أطاعت خود سازد که بزرگترین اشتباه تاریخی داکتر نجیب بود.

yama_1
داکتر نجیب الله و دگرجنرال جمعه اچک در روضه شریف

امروز مانند گذشته، مشاوران جناح مخصوص درون حزبی و خاد مانند “اتمر” و لایق داکتر غنی را مشوره میدهند تا (نیروی شمال) احمد ضیا مسعود، عبدالرشید دوستم، عبدالله عبدالله، صلاح الدین، امرالله صالح و نیروهای آنها را دُور بزند و به یقین که این محاسبه نادرست بزرگترین اشتباه تاریخی داکتر غنی و استاد عطا خواهد بود.

منتقدین بدین باور اند که تیم غنی-عطا که هر دو از مربوطات ولایت لوگر اند محل‌گرایی می‌کنند. اگر چه امریکا، پاکستان، جرمنی و خارجی‌ها در بقدرت رسیدن اشرف غنی و عطا محمد نور رول اساسی را بازی کرده اند و زلمی خلیلزاد در معاملات گذشته رول داشته، اما شرایط بسرعت در نوسان و حالت تغییر است و مردم ما در این بازی بزرگ شطرنج آماده بزکشی و حصار کشی باید باشند.

من که شخصآ مسول امنیت داکتر غنی، داکتر عبدالله و استاد عطا در کنفرانس ٢٠١۴ لندن بودم و کارشناسی ارشد در مطالعات امنیت جهانی دارم به حیث یک سرباز کهنه‌کار دوران مقاومت واجب میدانم تا به هردو جناب هشدار بدهم تا عواقب ناسنجیده شده به بحران میانجامد و اگر معامله در کار باشد جداَ باید از آن پرهیز بدارند تا عواقب آن بدوش آنها نباشد و کشور در عمق منجلاب بدبختی غرق نشود.

ملت‌های بزرگ از تاریخ میآموزند و ما باید بیاموزیم تا تراژیدی تلخ تاریخ تکرار نشود. قسمی که دیده میشود تاریخ دارد دوباره در کشور افغانستان تکرار میشود و اینجاست که تراژیدی قدرت و سیاست تکرراٌ در حال شکل‌گیری است که اگر توجه نشود عواقب بسیار خطرناک و جبران ناپذیری را در قبال خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا