خبر و دیدگاه

انتخابات ریاست‌‌ جمهوری رژیم ایران در یک نگاه

1. دادگاه تفتیش عقاید شورای نگهبان
شورای نگهبان نهادی است که مطابق قانون اساسی و قانون انتخابات، صلاحیت نامزادان ریاست جمهوری را بررسی نموده و رسماً اعلام می نماید.
این نهاد درواقع شمشیر بران در دست رهبر است و در کارنامه خود رد صلاحیت بسیاری از رهبران حکومت از جمله پدر سالار رژیم ولایت فقیه؛ شادروان هاشمی رفسنجانی را داراست.
نهاد شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، احمدی نژاد رئیس جمهور قبلی و لاریجانی رئیس پیشین مجلس را رد صلاحیت نمود.
2. دخالت پیشوا
آیت الله خامنه‌ای رهبر رژیم ولایت فقیه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در یک سخنرانی کم سابقه با بیان خط مشی سیاست خارجی نظام؛ کاندیدای مورد‌نظر خود را تلویحاً معرفی نمود.
نکته‌ی قابل تأمل این است که رهبر نظام برغم تمام مهندسی دادگاه تفتیش عقاید شورای نگهبان، همچنان ترس دارد که مبادا معجزه رخ دهد و تنها چهره اصلاح طلب میانه رو «پزشکیان» از صندوق آرا بیرون بیاید.
3. نامزدان مطرح و جدی
الف) سعید جلیلی
سعید جلیلی از چهره های شاخص جناح راست افراطی، مطیع کامل رهبر، مخالف هرنوع مذاکره با امریکا، مخالف برجام، موافق کامل ادامه سیاست میدان و سیاست اتمی جناح تندرو می‌باشد.
از قول اروپایی از او نقل شده است که در جریان مذاکرات اتمی با آنها ها، همواره ورد و دعا می خوانده است.
ب) محمدباقر قالیباف سردار سپاه، عاشق اقتدار
هرچند قالیباف تا حالا نشان داده است که مطیع اوامر و نواهی رهبر نظام بوده است؛ اما می تواند به‌صورت بالقوه یک عنصر غیر قابل پیش‌بینی و چالش آفرین برای رهبر مقتدر و بی چون و چرا باشد.
یک بار سالها قبل از او نقل شد: که گفته است:«من رضا خان حزب اللهی هستم» همان وقت این جمله بر پیشوا و طبقه‌ی روحانی حاکم ایران چندان خوش و با توجه به واکنش های شدید، سریعاً تکذیب گردید.
ج) مسعود پزشکیان کاندیدای آذری تبار و مورد حمایت جناح معتدل اصلاحات که از غربال دادگاه تفتیش عقاید گذشته است؛ دارای ویژگی های قابل ذکر است.
زادگاه او مرکز آذربایجان تبریز است، به زبان آذری و کردی و فارسی مسلط است و لهذا برای نخستین بار بود که یک کاندیدای ریاست جمهوری به کردستان سفر نمود.
پزشکیان تا حالا تلاش فراوان نموده است تا حمایت اقلیت های متعدد و متنوع اقوام ساکن ایران را جلب نماید.
در حالیکه هیچ یک از شخصیت های مهم و احزاب سیاسی در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچیستان از او تا حالا حمایت نه‌کرده اند؛ اما برخی از نهاد های مدنی تمایل خود را به شرکت در انتخابات نشان داده اند.
هرچند پزشکیان برای رفع تبعیض ساختارمند علیه اقلیت های قومی‌و مذهبی طرح روشن و راهکار صریح ارایه نداده است؛ اما تنها نامزد ریاست جمهوری می باشد که از تبعیض سخن گفته و از حق آموزش به زبان مادری دفاع کرده است.
4. حمایت قاطع پدر معنوی اصلاحات آقای خاتمی از پزشکیان
آقای خاتمی پدر معنوی اصلاحات در یک پیام ویدیویی از مسعود پزشکیان حمایت خود را اعلام نموده و صریحاً بیان‌داشت؛ که او به آقای پزشکیان رأی خواهد داد.
دکتور جواد ظریف معمار برجام و دیپلمات برجسته‌ی گروه نیویورک، تمام قد درکنار پزشکیان قرار گرفته و با‌تمام ظرفیت به نفع او کمپاین نمود.
حسن روحانی رئیس جمهور پیشین که صلاحیت او توسط شورای نگهبان قبلاً رد شده بود، حمایت خود را از پزشکیان اعلام نموده است.
5. سیاست مهاجر ستیزی ترامپ گونه در جریان کمپاین انتخابات پیش رو.
آقای محمد باقر قالیباف تمام کاسه کوزه ها را بر سر مهاجرین بیچارهٔ افغانستان شکسته و قول احداث دیوار در مرز های شرقی ایران را داده است.
قالیباف گفته است:
«اتباع غیرمجاز و ریشه همه آسیب‌های اجتماعی جدی در حوزه مواد مخدر، اشتغال، طلاق و… و همه آسیب‌های جدی ریشه در شرق کشور دارد.»
چه سردار قالیباف انتخاب گردد با نگردد؛ او ادامه دهندهٔ گفتمان مهاجر ستیزی بعد از حزب منحله توده در ایران می باشد.
6. اهل سنت شهروند درجه دو و غایب همیشگی کاندیداتوری ریاست جمهوری
بیست میلیون اهل سنت شهروند درجه دو و فاقد مشروعیت حضور در کاندیداتوری ریاست جمهوری هستند.
در دوره های گذشته تمام کاندیدا روی صندوق آراء مناطق محروم و اهل سنت با دادن وعده های دروغ تجربه بدی را به نمایش گذاشتند.
مولانا عبدالحمید پیشوای ملی و مذهبی اقلیم سیستان و بلوچیستان که در تمام انتخابات های گذشته از یک کاندیدا حمایت می نمود؛ دراین انتخابات اعلام نموده است که از هیچ نامزدی حمایت نمی کند.
مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز آدینه از عدم اجازه ثبت نام شخصیت های اهل سنت و زنان انتقاد نموده بود.
این تصمیم سیاسی بعد ازآن اتخاذ گردید که وعده های انتخاباتی هیچ یک از نامزد ها در دوره قبلی در باره رفع تبعیض ساختارمند و گزنیش حداقل یک وزیر اهل سنت در کابینه عملی نگردید.
7. انتخابات به دور دوم خواهد رفت
اگر تا روز انتخابات سعید جلیلی و قالیباف هردو بمانند؛ انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم خواهد رفت.
در دور دوم اگر جلیلی در برابر پزشکیان باقی بماند؛ بیگمان پزشکیان پیروز انتخابات خواهد بود و جلیلی فاقد جاذبه و ظرفیت جذب آراء سرگردان می باشد.
اما اگر در دور دوم، انتخابات بین قالیباف و پزشکیان برگزار گردد؛ کار کمی دشوار می گردد و احتمال پیروزی هریک پنجاه پنجاه خواهد بود.
البته فراموش نکنیم که انتخابات های رژیم به ویژه در ریاست جمهوری اکثراً پر از تقلب و تخطی بوده است.
این انتخابات درحالی برگزار می گردد که بسیاری از جریان‌های اوپوزسیون خارج کشور، نهاد های مبارز داخل و چهره های مطرح سیاسی زندانی آنرا تحریم نموده «سیرک انتخابات»نامیده اند.
ممکن است تصویر ‏‏‏‏۱۶‏ نفر‏، ‏سکو‏‏ و ‏نوشتار‏‏ باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا