خبر و دیدگاه

در ارتباط به پیشنهاد حاجی صاحب امین الله غضنفر

درين هفته يك عده دوستان و عزيزان كه تعداد شان نامخدا زياد اســت براي من تيلفون كردند و تكست كردند كه حاجي صاحب امين الله غضنفر در پاريس و گروپ او شما را به حيث صدراعظم و يا رئيس دولت موقت انتخاب كردند. در اروپا سر و صدا زياد اســت. لطفا خود شما موضوع را روشن سازيد زيرا مي گويند در ماه جولاي يك كنفرانس در دوبي براه انداخته مي شود .
بلي جناب حاجي صاحب غضنفر از پاربس و جناب جنرال ثمر سادات از ايران با من به تماس شدند. من جواب خود را براي شان دادم و در صفحه كميته حكومت موقت كه جناب غضنفر تهيه كرده و تقريبا شصت عضو دارد هم شريك شدم . تا حال من درين مورد خاموش بودم و اما حالا مجبور هستم چون عزيزان خارج از كميته حكومت موقت سوال كردند جواب واضح تر و بهتر بدهم .
اول از حاجي صاحب محترم و گروپ كاري شان قلبا سپاسگزارم كه به من اين اعتماد را دارند . غضنفر صاحب عادت دارد كه ازين اقدامات عجولانه و تعجب آور بكند ، و اما تلاش هايش براي يك افغانستان آزاد قابل قدر اســت . اينكه اين تلاش ها نتيجه ميدهد و يا نمي دهد و يا جدي اســت يا جدي نيست و يا اينكه يك عده به كار هاي حاجي صاحب غضنفر اعتماد دارند يا ندارند من حق تبصره را اخلاقا ندارم . اما چون نام من مطرح شده اســت بايد جواب بنويسم:
اول اينكه من پسر يك معلم هستم و خودم هم يك معلم ساده و پياده، حقير و فقير و سراپا تقصير هستم. من پوز و چنه رياست موقت را ندارم .
دوم اينكه نامخدا آنقدر اشخاص متقي و پرهيزگار و دانشمند در اطراف و اكناف جهان زياد اســت كه رياست را قبول كنند كه احتياج به من نيست.
سوم من هرگز خود را براي مقام سياسي كانديد نمي كنم و به كانديد شدن و كانديد كردن خودي اعتقاد ندارم . پس همه اطمينان داشته باشند كه اين انتخاب از طرف جناب غضنفر و گروپ شان اســت نه اينكه من پا پيش كرده باشم.
چهارم من به نظام شهروندي اعتقاد دارم و همين موضوع را اول من بالا كردم . يعني همه مردم افغانستان ، مسلمان و غير مسلمان در مقابل قانون حقوق مساوي مي داشته باشند. من شديد مخالف واژه استعماري و استثماري اقليت و اكثريت هستم . ما همه يك ملت واحد هستيم و برادر و خواهر در همه عرصه هاي زندگي .
اين اســت شرايط من كه براي بعضي اشخاص هضم آن مشكل اســت.
هيچ مردي بر زني برتري ندارد و هيچ زني بر مردي برتري ندارد مگر تقوي و دانش. هيچ قومي بر قومي برتري ندارد و هيچ قومي در اكثريت نيست. هيچ مذهبي بر مذهبي برتري ندارد و هيچ مذهب در اكثريت نيست. دين تحميل نمي شود و اما عدالت در همه عرصه زندگي بايد تامين شود پس وزارت عدليه بزرگترين ارگان دولتي مي باشد .
افغانستان آينده بايد يك الگو باشد براي همه كشور هاي خاور ميانه . ما نمي توانيم كه در قرن بيست و يكم با انگاشت هاي كهنه و پوسيده قومي و قبائلي و زن ستيزي و مذهب ستيزي يك افغانستان جديد را بسازيم . هر كسي كه در آينده در راس كار قرار ميگيرد من با شرايط كه در بالا تذكر دادم همكاري مي كنم و من نمي خواهم با يك نظام كه اساس آن تعصب باشد همكاري كنم .
من در قسمت انتخابات با اينكه نه شيعه هستم و نه سني و اما از حضرت علي پيروي مي كنم كه گفته بود تا مردم به او راي ندهند، خلافت را قبول نمي كند . من هم وقتي در خدمت مردم مي باشم كه مردم براي من راي دهند نه اينكه خود را كانديد كنم و يا تحميل كنم.
دكتر فريد يونس
كليفورنيا
٢٥ اپريل ٢٠٢٤

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا