خبر و دیدگاه

حرکت آزادیخواهی افغانستان یک ساله شد

سلام عزيزان گرامي
امروز ٢٥ ماه مي ، حركت آزاديخواهي افغانستان يك ساله شد .
اين حركت يك حزب سياسي نيست زيرا من شخصا مخالف حزب و حزب بازي در يك كشور عقب مانده كه نه صنعت دارد و نه سرمايه ، مي باشم .
هدف اين حركت مبارزه با تبعيض و تعصب و تنگ نظري در كشور أست . افغانستان تنها به آزادي سياسي از تحجر نيازمند نيست بلكه آزادي انسان أست كه ما در طول تاريخ به وجه احسن نداشتيم . و بعد پيشنهادات سازنده براي رفاه همه مردم افغانستان نه يك قوم و مذهب و نژاد و زبان خاص تا ما بتوانيم جامعه بين المللي را متقاعد  سازيم  كه ما هم جاغور اين را داريم كه يك كشور متمدن و با اخلاق و عادل باشيم .
آنانيكه مخالف هر گونه تبعيض هستند و به آزادي انسان اعتقاد كامل دارند درين حركت شامل شدند كه تعداد شان زياد نيست و اما ما به تعداد زياد اشخاص متعصب و بدون عمل نياز نداريم. ما فقط به چند مرد و زن دلير و متعهد به آزادي و كرامت انساني نياز داشتيم كه الحمدالله به صداي ما لبيك گفتند و پيوند حاصل كردند. سوال اين أست كه چه كار ها درين يكسال جامه عمل پوشيد ؟
1_ چندين مكتوب به جامعه بين المللي فرستاده شد و امكان اين مي رود كه جامعه بين المللي به صداي ما لبيك گويد. زيرا جامعه اي بين المللي توقع يك انديشه حقوقي و انساني را از مردم ما دارد و ما بدون اينكه نام از حزب گرفته باشيم همين انديشه را پيشكش كرديم .ما متوجه شديم كه هيچ كار را بدون جامعه بين المللي به پيش برده نمي توانيم .
دوم_ من در كنفرانس استانبول شركت كردم كه شما همه گزارشات را خوانديد.
سوم_ از طريق رسانه ها موضوع دموكراسي اسلامي را به گوش مردم رسانديم . خواه مخواه ،  نظام دموكراسي اسلامي هم طرفدار دارد و هم مخالف و اما مردم افغانستان متوجه ساخته شد كه يك بديل ديگر هم أست . مطلب كه در گذشته فكرش را هم نه مي كردند .
جهان ، جهان ايده ها يا نظريات جديد است و افغانستان قرن بيست و يكم با افكار كهنه و گنديده و پوسيده كه سالها در كشور حكمفرما بوده أست ، ساخته نمي شود . افغانستان نو با نظريات نو ساخته مي شود و چون فيصدي زياد كشور را جوانان تشكيل ميدهد ما خواستيم كه به نسل نو و آينده كشور بگوييم كه تازه و مترقي فكر كنند .
من در زندگي آموختم كه يك كشور مي تواند از نگاه ساختماني و شهر سازي مانند دوبي پيشرفته باشد و اما تبعيض و تعصب و تنگ نظري ناله مي كند و آن كشور مرض روحي عميق دارد. در كشور كه تعصب بين زن و مرد باشد، در كشور كه مردم برده دولت باشند، در كشور كه مردم به نام دين و سنت استثمار شوند، در كشور كه مغز ها قفل شود و به دهن مردم چسپ زده شود ، آن كشور از صد زندان مخوف بد تر أست
نام اين حركت را آزاديخواهي گذاشتيم زيرا اولتر از همه ما معتقد به آزادي انسان هستيم . انسان كه  آزاد نباشد حتي خدا را نمي تواند بشناسد .
به همه عزيزان كه همكاري كردند و صداي آزادي را بلند كردند سپاسگزارم و  ان شاء الله ما به هدف و مرام كه داريم خواهبم رسيد .
فريد يونس
موسس حركت آزاديخواهي افغانستان
به مناسبت اولين سالگرد
٢٥ مي ٢٠٢٣

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا