خبر و دیدگاه

نوروز و تقويم جلالي

بسا جاي مسرت است كه ما  امسال نه تنها آغاز سال نو ١٤٠٠ هجري شمسي و نوروز باستاني را تجليل مي كنيم شاهد آغاز قرن پانزدهم هجري شمسي هم  هستيم.
زمانيكه ما كودك بوديم و من زاده ي كابل هستم و در آن شهر بزرگ شدم يك روز هم نه مي شنيديم كه نوروز شرك است و جنده بالا كردن در مزار شاه اوليا شرك است و تجليل ازين روز كفر است. دليل آن اين است كه ما مردم افغانستان حنفي مذهب و شيعه مذهب بوديم و هستيم و دوم اينكه افغانستان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب سرزمين اوليا ، زيارتگاه ها و خانقاه و اهل تصوف و عرفان بوده است. مهم اينكه امام أبو حنيفه عليه الرحمه هرگز نگفته است كه نوروز شرك است با اينكه خودش از همان سرزمين بود.
وقتي به تاريخ جنگ ها و لشكر كشي ها نظر مي افگنيم مي بينيم كه به همان اندازه كه جنگ و جهاد نكات مثبت  دارد ، نكات منفي هم دارد. در اثر جهاد در كشور ما از نگاه طرز تفكر ديني، چون عربستان سعودي جهاد را تمويل ميكرد، افغانستان زير تاثير افكار وهابي و سلفي قرار گرفت و گماشتگان شان كه طالبان باشند همان تفكر متحجر سلفي و وهابي را تبليغ كردند و طبقه ملا را مغز شويي نمودند. و يكي آن  ضديت به فرهنگ پنج هزار ساله سرزمين ما مي باشد. هر چه كه خلاف عقيده وهابي بود شرك و كفر بود. مجسمه بودا را وقتي مسلمانان خطه خراسان را مسلط شدند منهدم نكردند؛ طالبان منهدم كرد. براي اينكه وهابي و سلفي به فرهنگ و تاريخ و باستانشناسي و عابدات تاريخي جزيي ترين علاقمندي ندارد. و اينها همه نزد وهابي شرك است. در أيام اداي حج ديدم كه قبر هاي صحابه كرام را همه منهدم كرده اند زيرا براي وهابي ها زيارت كردن شرك است. افغانستان نه تنها كشور اوليا و بزرگان دين مانند امام أبو حنيفه است يكي از غني ترين كشور هاي جهان در بخش تاريخ باستان است. زمانيكه در موزيم كابل چهل و سه سال قبل خدمت ميكردم مجسمه هاي را مطالعه ميكرديم كه از نگاه هنر هاي نقاشي حيرت  انگيز بود و همچو آثار در هيچ نقطه جهان وجود ندارد.
توجيهات شرك و كفر امروز تسلط وهابي ها را متاسفانه در كشور نشان ميدهد كه بلاخره بعد از سه كوشش موفق شدند تا اين سرزمين كهن تاريخي و باستاني و فرهنگي را مهار كنند. اول در عهد امير شير علي خان كوشش كردند تا افغانستان را وهابي سازند و علماي وقت افغانستان وهابي ها  را به كفر گرفتند و به ضد شان رساله شهاب ثاقب را نوشتند و از افغانستان كشيدند. بار دوم وهابي ها كوشش كردند كه در زمان امير عبدالرحمن خان افغانستان را وهابي سازند. باز چون علماي افغانستان از تركيه عثماني جانبداري ميكرد، وهابي ها را به كفر گرفتند و مخالفت شانرا در كتاب تقويم الدين كه در عهد امير عبدالرحمن خان به چاپ رسيد به نشر سپردند. و ايشان را از كشور بيرون كردند. بار سوم به مرحوم سردار محمد داود نزديك شدند و اما آن مرحومي أعمار مركز وهابي را در افغانستان امضاء نكرد .
اما در دوران اشرف غني چون مثلث گناه يعني امريكا ، سعودي و پاكستان عرض اندام كرد مركز وهابي به افغانستان راه پيدا كرد و إعمار  شد.
نوروز يك مسله طبيعت است و تجليل از طبيعت منافات با دين ندارد. جالب است كه سخنان خنده آور را ميخوانيم كه چون نوروز ميراث زردشتي هاست ، حرام است. كعبه هم توسط كفار طواف مي شد پس امروز طواف نكنيم كه كفار طواف ميكردند ؟؟؟.
وقتي اسلام به خطه اي خراسان رسيد، در عهد جلال ملك شاه سلجوقي در سال ٤٦٧ هجري قمري تقويم جلالي، همين تقويم كه امروز سر كار است تدوين شد. متشبث اين تقويم خواجه نظام الملك طوسي نخست وزير مدبر و داناي دربار سلجوقي، حكيم عمر خيام نيشاپوري را كه رياضي دان مشهور بود به اين كار گماشت. خيام يك رياضي دان ديگر را به نام  ابوالعباس لوگري كه او هم رياضي دان بود با خود گرفت و به تحقيق اين كار نجومي و علمي آغاز كردند. در نتيجه پانزده مارچ ١٠٧٩ عيسوي را تخمين زدند كه اول بهار  باشد. بعد از حساب و كتاب دقيق تر متوجه شدند كه ٢١ مارچ مصادف به اول بهار مي شود. تقويم جلالي به أساس گردش زمين به دور  آفتاب و هجرت حضرت محمد (ص ) تدوين شد كه سه فايده دارد. اول مانند هجري قمري هر سال ده روز تغيير نه ميخورد كه دوم اين از نگاه اداري و مخصوصا محاسبه كشوري بسيار آسان تر است و سوم مصادف است با اول بهار كه از قديم اليام تجليل ميشد. از نگاه علمي روز اول بهار،، روز و شب يك برابر است. يعني equinox است. اول سال است و نوروز باستاني است و مهمتر اينكه اسلامي است يعني به أساس هجرت رسول كريم از مكه به مدينه تدوين شده است و بلاخره  چهار فصل دارد كه زراعت و كشت و كار را آسان مي سازد. سالها تقويم جلالي استفاده نشد تا شروع قرن بيستم كه افغانستان و ايران يكجا اين تقويم را به جاي تقويم قمري استفاده كردند و اما با يك تفاوت كه ايراني ها نام هاي ماه را از أيام قديم گرفتند مانند ارديبهشت و اسفند و افغانستاني ها از روي علامات نجومي مانند اسد و سرطان و عقرب و غيره
سال نو . بهار نو ، و نوروز  باستاني  را به شما و خانواده هاي گرامي تان تبريك مي گويم . الهي شكر كه مسلمان هستيم و شكر كه بي فرهنگ نيستيم
يكشنبه اول حمل ١٤٠٠مطابق ٢١ مارچ ٢٠٢١

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا