خبر و دیدگاه

اصول و مشخصات دين اسلام

دين اسلام يك أصول دارد و آن عبارت از توحيد است. توحيد يعني خدا يكي است، انسان يك انسان است، جهان هستي يك است، و علم  يكي است. مرجع همه چيز خدا ست و به خدا بر مي گردد  انا اليه راجعون. هيچ چيز از هم جدا نيست. همه نظام خلقت با هم يك بافت دارد. همان DNA كه در نباتات است در  وجود انسان و حيوان است. هيچ چيز به باطل خلق نشده است. همه مخلوقات، نباتات، حيوانات، حشرات، همه و  همه در خدمت همديگر اند. انسان جز همين خلقت است و خلقت جز انسان است. بدين ترتيب انسان يك موجود طبيعي است.  به اساس توحيد قانون  خدا و قانون طبيعت هر دو يكي است. دو قانون نيست و فقط يك قانون خلقت است.
انسان  آزاد خلق شده است. دين تحميل نميشود. حضرات بزرگوار اسلام حضرت علي ( رض) و حضرت عمر ( رض) گفته اند كه خدا انسان را آزاد آفريده شما به كدام حق ايشان را برده مي سأزيد. انسان يك موجود خود مختار است. اگر به خطا مي رود به زيان خود رفته است و اگر به راه راست رفته است به سود خود اوست. هيچ كس مسول گناه كسي ديگر نيست.
ستون دين  عبادت خداست. هر كار نيك كه انسان انجام ميدهد  عبادت كرده است. يك لبخند عبادت است. انسان موجود  با كرامت است و اين كرامت در اخلاق او نهفته است.
بنياد دين علم است. هر چيز درين دنيا أحاطه علمي دارد. آموختن علم براي مرد و زن فرض است. انسان بايد همه چيز را از عينك علم بيبيند.
زنان و مردان از نگاه مدني با هم مساوي هستند. هيچ مردي بر زني و هيچ زني بر مردي برتري ندارد مگر تقوي و بعد دانش. زنان عين حقوق مدني را دارند كه مردان دارند.
محور اساسي  دين  عشق و محبت  نه تنها به انسان بلكه همه خلقت است. برادري و خواهري  در دين  دو نوع است. يكي در دين و دوم در خلقت. همه مخلوقات خداست و تنها آنانيكه توحيد را دانسته اند و كار هاي نيك ميكنند به خدا نزديك هستند.  قضاوت  ايمان مردم به دست خداست نه مردم. هيچ كس حق ندارد كسي را به كفر و گناه محكوم كند مگر به شرط مراتب قانوني. آزادي انسان در تفكر اوست. عقل جوهر انسانيت است. هيچ كس حق ندارد تا آزادي بيان و كلام يك شخص را بگيرد. اسلام دين اخلاق و قانون و مدنيت است. تنها قانون بالاي يك شخص در صورت ارتكاب جرم تصميم ميگيرد. مردم حق تجاوز ، توهين و تحقير يك شخص را ندارند. اسلام دين عدالت است و عدالت يعني توازن. در همه امور بايد با توازن و تعادل بود. ازدواج حق قانوني و مدني هر انسان است. هيچ كس حق ندارد تا دختر باكره و زن بيوه را بدون اجازه اش در نكاح كسي داخل كند. نكاح صغير غير قانوني است. نكاح سنت است و آموختن علم فرض است. هر مسلمان دختر و پسر در خور توان خود بايد بياموزند. بيسوادي ،  ناداني و متكي به ديگران بي غيرتي است. طلاق در اسلام فرض است. زن و مرد حق دارند تا نكاح شان را فسخ كنند در صورتيكه زندگي شان به پيش نه مي رود. گناه در اسلام يكي به خود است و ديگر  آن به مردم . گناه به مردم جزاي  آن سنگين است. پيش خدا ايمان  محور اساسي انسانيت است و خداوند همه را ايمان  نصيب كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا